Mówi: | Dorota Bachman |
Funkcja: | Dyrektor Marketingu i Rozwoju Biznesu |
Firma: | E-commerce Services |
Polski e-handel rozwija się najszybciej w Europie
Dziś Cyber Monday, czyli dzień, w którym sklepy internetowe w Stanach Zjednoczonych i w państwach Europy Zachodniej szykują promocje sięgające nawet 50 proc. i darmowe dostawy do każdego miejsca w kraju. W USA tego dnia zakupy robi nawet 4 mln osób na minutę. Moda zza oceanu przychodzi również do Polski. Na razie niewiele sklepów internetowych oferuje tego dnia specjalne okazje, ale to może sie zmienić, bo Polski rynek e-commerce rośnie najszybciej w Europie. W ubiegłym roku wartość sprzedaży przez internet sięgnęła 4,5 mld euro, czyli o jedną trzecią więcej w porównaniu z 2010 rokiem.
– Cyber Monday to święto, które przychodzi do nas ze Stanów Zjednoczonych. Dotyczy przenoszenia zakupów z tradycyjnego handlu do handlu internetowego. Bardzo prężnie weszło już do Europy, głównie na rynki zachodnioeuropejskie – mówi Dorota Bachman, dyrektor marketingu i rozwoju biznesu w E-commerce Services.
Podczas Cyber Monday za oceanem ruch w sieci potrafi wzrosnąć o około 40 proc., a liczba kupujących przekroczyć 4 miliony na minutę. W branży najczęściej porównywany jest on z Czarnym Piątkiem (Black Friday), czyli dniem po Święcie Dziękczynienia, kiedy z kolei klienci ruszają do sieci handlowych. Zależnie od branży ceny obniżane są wówczas nawet o 70-80 proc.
Jak przekonują eksperci, to właśnie e-handel w najbliższym czasie ma zyskiwać więcej niż tradycyjni detaliści. W zeszłym roku światowa branża e-commerce zanotowała wzrost o 18,2 proc. do ponad 200 mld euro. W tej chwili jednym z największych i najbardziej dojrzałych rynków jest Wielka Brytania, w której – według rankingu TOP 400 Europe magazynu Internet Retailer – sprzedaż w 2011 roku podskoczyła o blisko 14 proc., do około 60 mld euro.
Polacy także coraz chętniej kupują w sieci, a polski rynek e-commerce jest teraz najszybciej rozwijającym się w Europie. W najbliższym czasie liczba kupujących może się zwiększyć o blisko 25 proc.
Z raportu firmy Nielsen, przeprowadzonego dla Empik.com wynika, że około 60 proc. Polaków na stronach WWW zaopatruje się już w książki, sprzęt komputerowy, sprzęt RTV/AGD, sprzęt fotograficzny, ubrania i buty oraz telefony i akcesoria GSM. Najchętniej wybierane są: muzyka w formacie mp3 (22 proc.), e-booki (19 proc.), wycieczki, bilety lotnicze i rezerwacje hotelowe (17 proc).
– Przede wszystkim chodzi o oszczędność czasu i zakres oferty. Dodatkowo, to, co jest istotne, to możliwość dokonywania zakupów 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu – wyjaśnia Dorota Bachman.
Ankietowani przez Nielsen najczęściej chwalili możliwość dostawy do domu (79 proc.), oszczędność czasu (76 proc.), szeroki wybór produktów (75 proc.), a także możliwość złożenia zamówienia o dowolnej porze (74 proc.) i konkurencyjne ceny (72 proc.). Bardzo ważna okazała się także sama możliwość porównania cen produktów przed zakupem (66 proc.) i możliwość zakupu towarów niedostępnych nigdzie indziej (63 proc.).
Pomimo zalet e-sklepów wiele osób wciąż kupuje wyłącznie w sklepach tradycyjnych.
– Cały czas klienci boją się kupowania w Internecie. Dbają o bezpieczeństwo zakupów. Zastanawiają się, czy jeśli produkt będzie wadliwy, uszkodzony będą mieli możliwość zwrotu produktu – mówi dyrektor w E-commerce Service. spółce będącej właścicielem m.in. platformy empik.com, smyk.com.
Potencjalne problemy z reklamacją i gwarancją odstraszają 35 proc. respondentów. 27 proc. natomiast boi się, że w ogóle nie otrzyma swojego zamówienia.
42 proc. z tych, którzy deklarują zakupy wyłącznie tradycyjne, chce dokładnie obejrzeć daną rzecz przed jego zakupem, a 37 proc. obawia się, że otrzyma inny produkt niż zamawiany.
Ale wśród osób, które teraz nie robią zakupów w sieci ponad połowa deklaruje, że w przyszłości to się zmieni. Za pośrednictwem internetu będą chcieli płacić za telefony i akcesoria GSM (38 proc.), książki, ubrania i buty (po 37 proc.), muzykę, bilety i filmy (po 36 proc.) oraz gry, sprzęt komputerowy i wycieczki oraz bilety lotnicze (35 proc.).
Wśród kupujących online najliczniejszą grupę stanowią mężczyźni (56 proc.) w wieku do 25 lat (58 proc.).
– Są to głównie osoby w wieku 18-35 lat, mieszkający częściej w dużych miastach, posiadające dochody na osobę między 500 zł a 1,5 tys. zł, żyjące w rodzinie 3-, 4-osobowej, i z wykształceniem powyżej średniego – mówi Dorota Bachman.
W zeszłym roku było w Polsce około 12 tysięcy. e-sklepów, ale ich liczba stale rośnie. W tej chwili może już przekraczać – według niektórych szacunków – nawet 25 tysięcy.
Czytaj także
- 2025-02-27: Polskie produkty rolno-spożywcze za granicą drożeją. Eksporterzy tracą dotychczasowe przewagi kosztowe
- 2025-02-21: Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy
- 2025-02-26: Przez brak więzi z rodzicami dziecko szuka wsparcia w smartfonie. Psychiatrzy ostrzegają przed taką pułapką
- 2025-03-11: Nowe prawo ograniczy dostęp dzieci do niebezpiecznych treści w sieci. Obecnie większość nastolatków ma dostęp do pornografii czy hazardu
- 2025-02-10: Polscy europosłowie chcą rewizji zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku. Liczą na zdecydowane poparcie w europarlamencie
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-01-24: MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję
- 2025-01-14: Polacy chcieliby głosować elektronicznie. Brakuje woli politycznej i technicznego zaplecza dla takiego rozwiązania
- 2025-01-07: Kupujący nieruchomości mogą jeszcze liczyć na rabaty. Zwłaszcza w przypadku nowych inwestycji deweloperskich
- 2025-01-13: Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

S. Cichanouska: Białorusini żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich. Jednak nie poddają się mimo represji i brutalności reżimu
Przedstawiciele białoruskiej opozycji podkreślają, sytuacja w kraju jest bardzo poważna. Z jednej strony od niemal pięciu lat ludzie na Białorusi żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich, doświadczają represji, są codzienne zatrzymania. – Co najmniej pół miliona ludzi musiało uciec z kraju – mówi agencji informacyjnej Newseria Swiatłana Cichanouska, liderka białoruskiej opozycji, która w 2020 roku kandydowała na stanowisko prezydenta Białorusi.
Handel
Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.