Newsy

Ropa tanieje, złoty się umacnia - jest szansa na tańsze tankowanie

2012-01-31  |  06:20
Mówi:Paweł Nierada
Funkcja:ekspert rynku paliw
Firma:Instytut Sobieskiego
  • MP4

    Wzrost cen na stacjach benzynowych wyhamował. Ostatnie umocnienie złotego wobec dolara obniżyło ceny hurtowe paliw: benzyny 95 o 15 gr, a oleju napędowego o 29 gr na litrze. Delikatne spadki obserwowane są również na światowych rynkach surowców.

    Kierowcy obawiają się, że te obniżki w dłuższej perspektywie nie będą odczuwalne dla ich kieszeni. Wszyscy zastanawiają się raczej, czy i kiedy za litr popularnej 95-tki będziemy płacić powyżej 6 zł. Nikt dziś nie potrafi powiedzieć, jaka będzie granica, po przekroczeniu której ceny przestaną rosnąć.

     - Historia pokazuje, że tak naprawdę takiej granicy nie ma. Te znaczące granice zostały już wielokrotnie przekraczane, była benzyna po 4 złote. Tą granicą miało być 5 złotych, teraz jesteśmy w okolicach 6 złotych. Granicą będzie nie tyle kwota, ile realna wartość tego surowca, powyżej której nikt nie będzie już sobie mógł pozwolić na jego kupno - uważa Paweł Nierada, ekspert rynku paliw z Instytutu Sobieskiego.

    Koncerny naftowe tłumaczą podwyżki nie tylko wzrostem cen ropy naftowej na światowych rynkach, ale i silnym dolarem. Kurs naszej waluty spowodował, że polskie firmy płacą za surowiec znacznie więcej niż wynikałoby to z sytuacji na rynkach.

     - Im drożej to wcale nie jest lepiej dla firm, jak Orlen czy Lotos, które de facto nie są firmami opartymi o wydobycie, ale o przetwórstwo ropy naftowej. Paradoksalnie relatywnie tania ropa dawałaby większe możliwości generowania marży tego typu firmom - mówi Paweł Nierada.

    Wiadomo już, że na obniżkę akcyzy na paliwa nie ma co liczyć. Po pierwsze, mamy już najniższe stawki w UE. Po drugie, dziura w budżecie, która by przez to powstała, spowodowałaby problemy w innych segmentach gospodarki. Ale rząd ma jeszcze inne pole do działania.

     - Jest cały obszar, który dla polskiego rynku ma ogromne znaczenie, czyli właśnie dla podatku oraz kursów walutowych. Są obecnie głosy, że być może polski rząd przyjął nie najbardziej korzystną z możliwych metodologii jeżeli chodzi o ustalanie relacji złoty-euro przy definiowaniu podatku akcyzowego, jaki obecnie przychodzi nam płacić - podkreśla Nierada z Instytutu Sobieskiego.

    Zdaniem eksperta na wysokie ceny paliw w Polsce wpłynęły "ruchy spekulacyjne"

    To było sygnalizowana chociażby ze strony Izby Paliw Płynnych latem ubiegłego roku, że nawet na rynku, jak Polska, relatywnie niewielkim w porównaniu z rynkami światowymi, istnieją i były zauważalne pewne ruchy spekulacyjne, które miejscowo mogły się przekładać na windowanie cen paliwa na stacjach benzynowych - mówi Paweł Nierada.

    Inwestorzy czekają na rozwój sytuacji na Bliskim Wschodzie. Iran zastanawia się czy nie wstrzymać eksportu ropy do Europy. Władze kraju zapowiedziały taką możliwość po nałożeniu przez UE embarga na irańską ropę. Restrykcje mają zmusić Iran do rozmów o wzbogacaniu uranu. Głosowanie w irańskim parlamencie zostało przełożone. Ale mówi się już o projekcie ustawy, która zakazywałaby eksportu przez okres od 5 do 15 lat. Decyzja Iranu mogłaby znacząco podnieść światowe ceny ropy.

    Informacja dla dziennikarzy:

    Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.