Mówi: | Patrycja Wolińska-Bartkiewicz |
Funkcja: | Podsekretarz Stanu |
Firma: | Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej |
280 mld zł potrzebne na najbardziej niezbędne inwestycje infrastrukturalne
Do końca roku ma być gotowy plan transportowy, który pozwoli szczegółowo opisać i uporządkować sieć komunikacyjną w całym kraju. – Robimy to po raz pierwszy i proces uzgadniania potrzeb i warunków, które wynikają chociażby z modernizacji infrastruktury i tymczasowych przestojów, jest bardzo trudny – mówi Patrycja Wolińska-Bartkiewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Szacuje, że na inwestycje w tym zakresie potrzeba teraz około 280 mld zł.
Obowiązek opracowania planu zrównoważonego rozwoju transportu publicznego to efekt wejścia w życie nowej ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Zadaniem planu jest uporządkowanie panującego na krajowych torach chaosu komunikacyjnego i takie zorganizowanie transportu, by ułatwić pasażerom podróżowanie, a przewoźnikom dać jasne reguły wykonywania działalności i konkurowania na rynku.
– Pasażer wybierając transport publiczny i planując swoją podróż w dużym mieście będzie musiał zazwyczaj wybrać kilku przewoźników, kilka środków transportu. Integracja polega na tym, że odległości czasowe między przesiadkami i węzły komunikacyjne nie mogą być skomplikowane i długie. Czas takiej przesiadki w mieście to jest do 15 min., jeżeli chodzi o potrzeby pasażera, a w komunikacji dalekobieżnej – do 30 min. – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Patrycja Wolińska-Bartkiewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
Sporządzenie takiego dokumentu to zadanie resortu jako organizatora międzywojewódzkich i międzynarodowych połączeń. Ten jednak ściśle musi współpracować z regionami, których zadaniem było przygotowanie cząstkowych danych, w tym m.in. uwzględnienie lokalizacji obiektów użyteczności publicznej, gęstości zaludnienia i konieczność zapewnienia dostępu do transportu zbiorowego osobom niepełnosprawnym.
– Mam nadzieję, że do końca roku uda nam się pogodzić potrzeby wszystkich. A jest to bardzo trudne zadanie. Robimy to po raz pierwszy i proces uzgadniania potrzeb i warunków, które wynikają chociażby z modernizacji infrastruktury i tymczasowych przestojów, jest bardzo trudny – mówi wiceminister.
Dokument porządkować ma także kwestie organizowania informacji dla pasażerów, w tym uprawnień do przejazdów ulgowych oraz koniecznych inwestycji w tabor, infrastrukturę dworcową czy peronową, węzły przesiadkowe.
– Wiele inwestycji w infrastrukturę już sfinansowaliśmy albo są w trakcie finansowania i w trakcie realizacji. Te potrzeby, które mamy na lata przyszłe, są określone przez nasz resort na 280 mld zł. To jest olbrzymia skala potrzeb i wyzwań, jak sobie z tym poradzić, jak wybrać te projekty, które są najbardziej potrzebne – dodaje.
Na podstawie krajowego planu, przygotowanego przez ministerstwo, poszczególne województwa będą miały obowiązek do końca marca 2014 roku stworzyć własne, wojewódzkie plany transportowe. W wielu regionach przetargi w tej sprawie zostały już ogłoszone lub rozstrzygnięte.
– Plan transportowy jest to taki dokument, który określa siatkę połączeń i do którego wszystkie plany transportowe poszczególnych regionów muszą być dostosowane – podkreśla wiceminister. – Organizatorzy przewozów, czyli urzędy marszałkowskie, władze województw będą miały czas na dostosowanie swoich planów transportowych. One już to robią, ponieważ projekt planu transportowego został wywieszony przez nasze ministerstwo latem. Teraz konsultujemy poszczególne plany, żeby stworzyć narządzie komplementarne i nie musieć go od razu zmieniać – mówi Patrycja Wolińska-Bartkiewicz.
Nowa ustawa o publicznym transporcie zbiorowym podzieliła go na przewozy użyteczności publicznej i komercyjne. O ile w pierwszej obowiązywać mają zasady ograniczonej konkurencji, o tyle w drugiej – wolna gra rynkowa.
Czytaj także
- 2025-07-31: Czipowanie pozwala o jedną czwartą zmniejszyć bezdomność psów i kotów. UE chce wprowadzić taki obowiązek
- 2025-08-01: M. Wawrykiewicz (PO): Postępowanie z art. 7 przeciw Węgrom pokazało iluzoryczność tej sankcji. Unia wywiera naciski poprzez negocjacje nowego budżetu
- 2025-07-29: Dobrobyt Polski uzależniony od wiedzy społeczeństwa o ekonomii i finansach. Takiej edukacji wciąż za mało jest w szkołach
- 2025-07-30: 70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute
- 2025-07-11: Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
- 2025-07-16: Banki spółdzielcze coraz ważniejsze dla finansowania gospodarki. Współpraca z BGK ma pobudzić lokalne inwestycje
- 2025-07-04: Część środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]
- 2025-07-21: Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski
- 2025-07-04: Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu
- 2025-06-26: Europosłowie za wydłużeniem finansowania krajowych planów odbudowy o 1,5 roku. Apelują o większą przejrzystość wydatków
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi
Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.
Transport
Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.
Infrastruktura
W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.