Mówi: | Jerzy Jóźkowiak |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Poczta Polska SA |
Poczta Polska do 2020 r. zarobi na paczkach, usługach kurierskich i logistyce 1,5 mld złotych
Poczta Polska zamierza w ciągu najbliższych czterech lat zainwestować w rozwój 1,5 mld zł. Celem jest podwojenie przychodów z usług kurierskich, które także mają wzrosnąć do 1,5 mld zł i wprowadzenie przedsiębiorstwa na warszawską giełdę w 2016 roku.
Wraz z rozwojem e-commerce rozkwita rynek usług transportowych. Przesyłanie paczek to dziś jedna z najpopularniejszych usług kurierskich. Poczta Polska chce być najważniejszym partnerem dla firm prowadzących handel internetowy. W strategii na lata 2015-2020 zaplanowano, że firma będzie świadczyć usługi zarówno dla klientów indywidualnych, jak i korporacyjnych.
– Chcemy się koncentrować na trzech zasadniczych sprawach – mówi agencji informacyjnej Newseria Jerzy Jóźkowiak, prezes zarządu Poczty Polskiej. – Numer jeden to paczki, dwa – kurierzy, a trzy – logistyka. Dzięki temu chcemy być firmą pierwszego wyboru dla klientów, którzy będą korzystali z e-commerce. Chcemy, aby ta oferta była atrakcyjna zarówno z racji ceny, jak i produktów dodanych, które pojawią się w ofertach e-sklepów.
Aby taką pozycję osiągnąć, Poczta musi być konkurencyjna cenowo. Stąd zawarte w nowej strategii spółki plany dotyczące oszczędności sięgających 1,5 mld zł.
– Przeglądamy naszą sieć i staramy się, aby jej efektywność wzrosła – zapowiada Jerzy Jóźkowiak. – Przykładem jest chociażby zmniejszanie placówek, które dotąd zajmowały 400-500 mkw. Dzisiaj nie ma takiej potrzeby. Drugi element to przegląd i automatyzacja procesów logistycznych. To jest również przyglądanie się wszystkim parametrom jakościowym naszej pracy, a w tym będzie na pewno pomagał nowy system motywacyjny.
Poczta Polska ogranicza się nie tylko do programu zwiększającego efektywność, lecz także ma duże plany inwestycyjne. Mają się one koncentrować na poprawie jakości usług kurierskich i obsłudze e-commerce. W planach jest m.in. stworzenie ok. tysiąca automatycznych urządzeń paczkowych oraz zwiększenie do 10 tys. liczby punktów odbioru paczek. Sprawne świadczenie usług kurierskich wymaga też posiadania floty samochodowej, w którą spółka zamierza zainwestować.
– To są bardzo konkretne rzeczy, które będą wspomagały strategię w tym wymiarze – zwraca uwagę prezes zarządu Poczty Polskiej. – Planujemy też dalsze inwestycje w ludzi. Będziemy kontynuować nasz program szkoleniowy. Zaoferujemy profilowane szkolenia dotyczące poprawy efektywności pracy oraz obsługi sprzedażowej klienta.
Poczta nie rezygnuje też z tradycyjnych usług listowych oraz działalności ubezpieczeniowej i bankowej, które mają stabilizujący wpływ na przychody. Prezes Poczty Polskiej Jerzy Jóźkowiak podkreśla, że jego firma ma dzisiaj najmocniejszą pozycję na polskim rynku, ale bez inwestycji jej nie utrzyma. Część niezbędnych środków chce pozyskać na giełdzie.
– Chcielibyśmy pozyskać z giełdy znaczącą kwotę, mówię tu o setkach milionów złotych – wyjaśnia Jóźkowiak.
Nowa strategia zakłada upublicznienie Poczty w 2016 roku z pozostawieniem większościowego udziału w gestii Skarbu Państwa. Do 2020 roku spółka chce być największym w kraju integratorem usług paczkowo-kurierskich, komunikacji tradycyjnej i elektronicznej, usług finansowych i e-government.
Czytaj także
- 2024-12-19: Polska centralna przyciąga coraz więcej inwestycji. W Łodzi powstaje nowe centrum dystrybucyjne dla Della
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-06: R. Metsola: Polska ma bardzo dobrą pozycję do bycia liderem UE na następne pół roku. Bezpieczeństwo w centrum uwagi prezydencji
- 2024-12-12: Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
- 2024-11-28: 1 grudnia nowa Komisja Europejska rozpoczyna prace. W składzie pierwszy raz komisarze ds. mieszkalnictwa oraz obronności
- 2024-11-29: Parlament Europejski zatwierdził unijny budżet na 2025 rok. Wśród priorytetów ochrona granic i konkurencyjność
- 2024-11-27: Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
- 2024-12-09: Firmy nie znają korzyści z wdrażania zrównoważonego rozwoju. Swój ślad węglowy mierzy tylko co piąta firma
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
Przed świętami Bożego Narodzenia do Polski wpłynął największy jak dotąd przelew unijnych pieniędzy – nieco ponad 40 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Zgodnie z celami UE ponad 44 proc. tych środków zostanie przeznaczona na transformację energetyczną, w tym m.in. termomodernizację domów i mieszkań czy wymianę źródeł ciepła. Od początku tego roku na ten cel trafiło 3,75 mld zł z KPO, które sfinansowały program Czyste Powietrze.
Prawo
W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi
W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.