Mówi: | Andrzej Wroński |
Funkcja: | country head Poland |
Firma: | P3 Logistic Parks |
Powierzchnie magazynowe bardziej atrakcyjne dla inwestorów niż biurowe. Popyt napędzają branże e-commerce i automotive
Rośnie udział sektora e-commerce wśród najemców powierzchni magazynowych w Polsce. W Europie Zachodniej przedsiębiorstwa specjalizujące się w handlu internetowym już od kilku lat zajmują ważne miejsce na tym rynku, natomiast w Polsce dopiero budują swoją pozycję. Dzięki rosnącemu popytowi powierzchnie magazynowe stały się ciekawą alternatywą dla słabnącego rynku biurowego.
‒ E-commerce jest wschodzącą gwiazdą polskiego rynku, która poszerza swój zasób i coraz wyraźniej wchodzi na rynek. W Europie Zachodniej to już jest dawno trend zaspokojony i e-commerce jest rozwiniętą gałęzią. U nas cały czas obserwujemy zwiększone zainteresowanie ze strony firm e-commerce. Drugą branżą, gdzie obserwujemy wzrost po pewnym zahamowaniu, jest gałąź automotive – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Andrzej Wroński, country head Poland w P3 Logistic Parks.
Wroński podkreśla, że ten rosnący popyt skłania inwestorów do większej aktywności na rynku powierzchni magazynowych. Do tej pory zwykle były one traktowane jako sektor mniej atrakcyjny niż powierzchnie biurowe i handlowe. Powierzchnie biurowe stają się jednak coraz mniej atrakcyjne – szczególnie w Warszawie, gdzie w szybkim tempie przybywa nowej powierzchni, a co za tym idzie rośnie wskaźnik pustostanów, czyli niewynajętych biur, co wpływa również na obniżanie czynszów.
Jak wynika z danych CBRE, w Warszawie już ok. 14 proc. powierzchni biurowej jest niewynajęte, a do połowy przyszłego roku wskaźnik ten może przekroczyć 20 proc. To dwukrotnie więcej niż wynosi średnia dla największych europejskich miast.
‒ Inwestorzy z mniejszą ochotą podchodzą do rynku biurowego, a produkty magazynowe, które czerpią korzyść z tej koniunktury, która wytworzyła się na rynku, są postrzegane jako alternatywa dla wcześniej dobrego rynku biurowego – tłumaczy Wroński.
Dobra koniunktura na rynku powierzchni magazynowych trwa już od 2013 r. Już wtedy, jak przypomina Wroński, przybywało zarówno budowanych, jak i wynajmowanych powierzchni. Obecni klienci chętnie przedłużali umowy najmu. Ten trend był kontynuowany także w 2014 r.
P3 Logistic Parks ma już w Polsce ok. 50 klientów, a w całej Europie liczba ta sięga 300. Spółka nie skupia się tylko na najbardziej dynamicznie rosnących sektorach e-commerce i automotive, lecz także na innych branżach.
‒ Nie skupiamy się na konkretnej grupie docelowej, ale staramy się dostarczać kompleksowe rozwiązania wszelkim klientom, poczynając od prostych operacji logistycznych, poprzez rozwiązania dla e-commerce, aż po rozwiązań z gatunku light industrial, czyli powierzchni lekkich produkcyjnych – wyjaśnia Wroński.
Czytaj także
- 2025-07-01: Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
- 2025-06-30: Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje
- 2025-06-18: Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
- 2025-06-09: Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-05-16: W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku
- 2025-04-11: Inwestorzy już odczuwają skutki wprowadzania ceł przez Donalda Trumpa. Finalnie najwięcej stracą na tej polityce Amerykanie
- 2025-04-10: Na platformach sprzedażowych mogą się znajdować szkodliwe produkty. Dotyczy to całego rynku online
- 2025-01-24: MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję
- 2025-01-13: Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
Bankowość
RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.
Handel
Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.