Mówi: | Andrzej Wroński |
Funkcja: | country head Poland |
Firma: | P3 Logistic Parks |
Powierzchnie magazynowe bardziej atrakcyjne dla inwestorów niż biurowe. Popyt napędzają branże e-commerce i automotive
Rośnie udział sektora e-commerce wśród najemców powierzchni magazynowych w Polsce. W Europie Zachodniej przedsiębiorstwa specjalizujące się w handlu internetowym już od kilku lat zajmują ważne miejsce na tym rynku, natomiast w Polsce dopiero budują swoją pozycję. Dzięki rosnącemu popytowi powierzchnie magazynowe stały się ciekawą alternatywą dla słabnącego rynku biurowego.
‒ E-commerce jest wschodzącą gwiazdą polskiego rynku, która poszerza swój zasób i coraz wyraźniej wchodzi na rynek. W Europie Zachodniej to już jest dawno trend zaspokojony i e-commerce jest rozwiniętą gałęzią. U nas cały czas obserwujemy zwiększone zainteresowanie ze strony firm e-commerce. Drugą branżą, gdzie obserwujemy wzrost po pewnym zahamowaniu, jest gałąź automotive – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Andrzej Wroński, country head Poland w P3 Logistic Parks.
Wroński podkreśla, że ten rosnący popyt skłania inwestorów do większej aktywności na rynku powierzchni magazynowych. Do tej pory zwykle były one traktowane jako sektor mniej atrakcyjny niż powierzchnie biurowe i handlowe. Powierzchnie biurowe stają się jednak coraz mniej atrakcyjne – szczególnie w Warszawie, gdzie w szybkim tempie przybywa nowej powierzchni, a co za tym idzie rośnie wskaźnik pustostanów, czyli niewynajętych biur, co wpływa również na obniżanie czynszów.
Jak wynika z danych CBRE, w Warszawie już ok. 14 proc. powierzchni biurowej jest niewynajęte, a do połowy przyszłego roku wskaźnik ten może przekroczyć 20 proc. To dwukrotnie więcej niż wynosi średnia dla największych europejskich miast.
‒ Inwestorzy z mniejszą ochotą podchodzą do rynku biurowego, a produkty magazynowe, które czerpią korzyść z tej koniunktury, która wytworzyła się na rynku, są postrzegane jako alternatywa dla wcześniej dobrego rynku biurowego – tłumaczy Wroński.
Dobra koniunktura na rynku powierzchni magazynowych trwa już od 2013 r. Już wtedy, jak przypomina Wroński, przybywało zarówno budowanych, jak i wynajmowanych powierzchni. Obecni klienci chętnie przedłużali umowy najmu. Ten trend był kontynuowany także w 2014 r.
P3 Logistic Parks ma już w Polsce ok. 50 klientów, a w całej Europie liczba ta sięga 300. Spółka nie skupia się tylko na najbardziej dynamicznie rosnących sektorach e-commerce i automotive, lecz także na innych branżach.
‒ Nie skupiamy się na konkretnej grupie docelowej, ale staramy się dostarczać kompleksowe rozwiązania wszelkim klientom, poczynając od prostych operacji logistycznych, poprzez rozwiązania dla e-commerce, aż po rozwiązań z gatunku light industrial, czyli powierzchni lekkich produkcyjnych – wyjaśnia Wroński.
Czytaj także
- 2025-04-11: Inwestorzy już odczuwają skutki wprowadzania ceł przez Donalda Trumpa. Finalnie najwięcej stracą na tej polityce Amerykanie
- 2025-04-10: Na platformach sprzedażowych mogą się znajdować szkodliwe produkty. Dotyczy to całego rynku online
- 2025-01-24: MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję
- 2025-01-13: Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
- 2024-12-12: Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
- 2025-01-10: Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
- 2024-08-30: Branża logistyki coraz bardziej zautomatyzowana. Rozładunkiem towaru zajmują się autonomiczne wózki, a inwentaryzacją roboty stukrotnie szybsze niż człowiek
- 2024-08-19: Rosnąca konsumpcja może się wkrótce przełożyć na lepsze wyniki branży logistycznej. Są już pierwsze oznaki ożywienia
- 2024-07-25: E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać
Członkostwo w UE cieszy się wśród Europejczyków rekordowo wysokim poparciem – wynika z tegorocznego Eurobarometru. Korzyści dla swojego kraju dostrzega 74 proc. obywateli Unii – to odsetek najlepszy od początku badań w 1983 roku. A w Polsce jest on jeszcze wyższy. Doceniamy przede wszystkim wkład UE w bezpieczeństwo, nowe możliwości zawodowe i rozwój gospodarczy kraju. Po 21 latach naszej obecności w UE wciąż jednak potrzebna jest europejska edukacja.
Polityka
Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.