Newsy

Kameralne inwestycje mieszkaniowe zyskują w dobie pandemii. Konsumenci coraz częściej wybierają bliskość natury

2021-04-26  |  06:17

Dla 52 proc. nabywców mieszkań najważniejszą cechą jest dostęp do własnej przestrzeni zewnętrznej, czyli ogródka lub tarasu. Kluczową do tej pory bliskość transportu publicznego wyprzedzają m.in. bliskość parku i jakość powietrza – wynika z badania Obido i JLL. – Przez pandemię COVID-19 w potrzebach klientów zajdzie stała zmiana, żeby mieć jednak kawałek własnej zieleni – mówi inwestor mieszkaniowy Alexander Weiss. Dlatego jego najnowsza inwestycja to kameralny budynek na zielonym wzgórzu w zabytkowym Parku Redena w Chorzowie. Jej projektant Maciej Franta podkreśla, że deweloperzy z każdym rokiem przykładają coraz większą wagę do zagospodarowania terenów zielonych wokół inwestycji mieszkaniowych.

– W dobie masowych inwestycji mieszkaniowych i budowy potężnych osiedli w miastach obserwujemy coraz częściej, że inwestorzy zaczynają wchodzić jednak do mniejszych ośrodków, a klienci podnoszą swoje oczekiwania. Na rynku jest grupa klientów, którzy szukają ciekawych rozwiązań. Widzimy też, że sami inwestorzy naciskają na propozycje interesujących projektów, które są czymś więcej niż tylko budynkiem wyposażonym w odpowiednią liczbę mieszkań, okna i balkony. Staramy się odpowiadać na te oczekiwania, realizować lepszy program, oparty na lepszej architekturze. Widzimy coraz większe zainteresowanie tego typu inwestycjami – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Maciej Franta, właściciel pracowni Franta Group, projektant Villi Reden.

Takiemu podejściu sprzyja okres pandemii. Jak wynika z lutowego raportu „Preferencje nabywców mieszkań” serwisu Obido.pl i firmy JLL, w ubiegłym roku zaszło wiele zmian w preferencjach mieszkaniowych Polaków. Największa dotyczy zapotrzebowania na dostęp do własnej przestrzeni zewnętrznej, czyli ogródka lub choćby tarasu czy balkonu. Dla 52 proc. nabywców mieszkań ta cecha stała się najważniejsza przy wyborze mieszkania, podczas gdy przed pandemią wskazywało na nią 23 proc. badanych. 47 proc. kieruje się teraz dostępem do naturalnego światła (wcześniej 39 proc.), a 45 proc. – bliskością publicznych terenów zielonych (wcześniej 31 proc.). Znacznie większą uwagę klienci zwracają także na jakość powietrza oraz hałas w okolicy.

Co ciekawe, wszystkie te kryteria zepchnęły dopiero na 10. pozycję dotychczasowego lidera, czyli bliskość transportu publicznego.  

– Bliskość natury staje się w tym momencie wyznacznikiem jakości. W tej chwili na rynku często możemy kupić czy wynająć mieszkania, które jedyne, co oferują, to trawnik przed budynkiem, a do parku często trzeba dojechać samochodem, tramwajem, metrem bądź innym środkiem komunikacji. Z całą pewnością projektowanie zrównoważone, korespondujące z naturą jest bardzo korzystne i ludzie to doceniają – mówi Maciej Franta.

– Ta zieleń i bliskość natury jest bardzo ważna. Pod wpływem pandemii COVID-19 w potrzebach klientów zajdzie stała zmiana, żeby mieć jednak kawałek własnej zieleni, blisko do lasu czy parku – mówi inwestor Alexander Weiss, właściciel Weiss Sp. k.

Na te aspekty postawili inwestor i projektant Villi Reden – butikowego apartamentowca, który powstał w zabytkowym Parku Redena z XIX wieku, w północno-wschodniej części Chorzowa. Jest to część większego zielonego kompleksu: ponad 600-hektarowego Parku Śląskiego. Jak podkreśla Maciej Franta, celem było pozostawienie na dostępnej działce możliwie największej liczby drzew.

– Mieliśmy ciekawą, ale niełatwą działkę, otoczoną przez piękny stary drzewostan, która stanowi bramę wejściową do Parku Redena i Parku Śląskiego. Wycinka była absolutnie minimalna, nie usuwaliśmy praktycznie żadnych drzew i pozostawiliśmy je w bardzo bliskim sąsiedztwie budynku. Dzięki temu drzew można dotknąć właściwie z balkonu – podkreśla architekt. – Maksymalizacja sprzedawanej powierzchni nie zawsze przekłada się na najwyższą rentowność inwestycji. Tak jest w tym przypadku – obiekt, który niekoniecznie eksploatuje działkę do maksimum, powoduje, że mamy wartość dodaną w postaci bliskości przyrody, co pozwala nam uzyskać bardzo dobrą rentowność.

Villa Reden składa się tylko z ośmiu apartamentów, które są przeznaczone na wynajem, każdy z obszernym tarasem. Dach i stropy są wykończone naturalnym drewnem, a narożniki budynku zostały zaokrąglone, przez co nawiązuje on do modernistycznych, międzywojennych willi znajdujących się w sąsiedztwie. Butikowy apartamentowiec sąsiaduje m.in. z drewnianym kościołem z 1935 roku i poprzemysłowym kompleksem Sztygarka z zabytkowym, betonowym szybem wyciągowym Prezydent, które w ostatnich latach zostały zrewitalizowane. Parter budynku został zaprojektowany jako strefa wejściowa i pusta przestrzeń, która ma pełnić funkcję części wspólnej dla wszystkich mieszkańców.

– Mieliśmy za zadanie zaprojektować obiekt nietypowy, który będzie dedykowany mieszkaniom pod wynajem dla młodych, ambitnych osób, pracujących, ceniących sobie wygodę i dobrą lokalizację – mówi Maciej Franta.

– Od początku było wiadomo, że ten projekt musi być czymś wyjątkowym. To urokliwe miejsce, obok pięknego parku. Stwierdziłem, że chcę zrobić coś, co odpowiada nawet najbardziej wygórowanym potrzebom klientów, którzy szukają mieszkań na wynajem – dodaje Alexander Weiss.

Jak informuje inwestor, liczba zainteresowanych klientów jest znacznie większa niż dostępność lokali w Villi Reden. W dużej mierze wynika to z faktu, że takich kameralnych, wysokiej klasy inwestycji przeznaczonych stricte na wynajem jest na polskim rynku relatywnie niewiele, szczególnie w takim regionie jak Śląsk.

– Ten budynek ma taki nastrój architektoniczny, że może być kojarzony ze Szwajcarią, Francją czy Wielką Brytanią. A jesteśmy w Chorzowie, w środku dużej aglomeracji, gdzie ceny nie są tak wysokie jak w największych ośrodkach, ale tu także jest miejsce na tego typu inwestycje – mówi Maciej Franta.  

Architekt z pracowni Franta Group ocenia, że na rynku będzie coraz więcej projektów, w których inwestorzy i architekci będą stawiać na oryginalne rozwiązania i zagospodarowanie terenów zielonych wokół inwestycji mieszkaniowych.

– Oczekiwania klientów są coraz większe, podobnie jak świadomość architektów. Coraz lepiej i sprawniej umiemy stosować ciekawe rozwiązania. Ponadto w związku ze wzrostem cen i podażą mieszkań inwestorzy sami poszukują nowych rozwiązań, żeby móc zainteresować nimi klienta i wyróżnić się na rynku. Dobra architektura i ciekawe rozwiązania przestrzenne będą w cenie w najbliższych latach – podkreśla projektant.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

raca w Newserii

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Luka płacowa między kobietami a mężczyznami nie maleje. Wyrównanie różnic może potrwać jeszcze co najmniej 130 lat

Gender gap to problem społeczny w globalnym, jak i polskim wymiarze. Według danych McKinsey & Company w Polsce kobiety stanowią ponad połowę populacji i aż 66 proc. osób kończących studia wyższe, ale mają niższy udział w rynku pracy i nieproporcjonalnie mniej zarabiają. Luka płacowa, według ostatniego raportu World Economic Forum „Global Gender Gap Report 2022”, wynosi 8,7 proc., choć w niektórych branżach i według niektórych metodologii jest ponad dwukrotnie wyższa. Szansą na szybkie wyrównanie jej może się jednak okazać projekt unijnej dyrektywy, który zmusi pracodawców do większej transparentności w wynagrodzeniach. 

Przemysł

Opracowany w Polsce system narzędzi inżynierskich zwiększy wydajność silników lotniczych. Pozwoli też przewidzieć konieczność remontu silnika samolotu i związane z tym koszty

Poprawa wydajności silników i możliwość optymalizacji kosztów ich eksploatacji czy remontów – to elementy, które mają duże znaczenie dla linii lotniczych. General Electric Company Polska pracuje nad systemem, który na podstawie obliczeń dokonanych przez algorytmy sztucznej inteligencji ułatwi projektowanie części lotniczych poprzez optymalizację charakterystyk odpowiedzialnych za zużycie paliwa i emisję. Platforma opracuje też prognozy dotyczące planowania czynności serwisowych w trakcie eksploatacji silników, tak aby flota lotnicza działała jak najwydajniej. Wdrożenie trzymodułowego projektu przyniesie korzyści nie tylko przewoźnikom i serwisom naprawczym, lecz także przyczyni się do osiągnięcia celu dekarbonizacji transportu.

Motoryzacja

Sportowy brand Mercedesa notuje rekordowe wyniki sprzedaży. Elektryfikacja dużą szansą dla tego segmentu rynku

W ubiegłym roku sprzedaż AMG, sportowego i wyczynowego brandu Mercedesa, wzrosła o blisko 17 proc. do rekordowych 146 tys. egzemplarzy. Polska jest dla tej marki czwartym rynkiem zbytu w Europie, a gdański AMG Brand Center jednym z nielicznych jej salonów na świecie. – Ten segment rynku rośnie na całym świecie i „młodnieje”, bo przyciąga coraz młodszych klientów – mówi Philipp Schiemer, dyrektor generalny marki Mercedes-AMG. W kolejnych latach będą ich przyciągać dwa trendy – elektromobilność i cyfryzacja, czyli m.in. wejście w e-wyścigi. AMG zaprezentowało właśnie specjalne odsłony swoich flagowych modeli przygotowane na 55. urodziny.

Współpraca

Obsługa konferencji prasowych

Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.