Mówi: | Michał Dmoch |
Funkcja: | marketing campaigns lead |
Firma: | Shopee Polska |
Konsumenci kupujący w sieci mają coraz wyższe wymagania. W dobie rosnącej inflacji często dotyczą one atrakcyjnych cen
Niższa cena jest dla e-konsumentów najważniejszym czynnikiem decydującym o zakupach w internecie. Sukcesywnie rośnie jednak rola tzw. customer experience, czyli ogólnych doświadczeń zakupowych, na które składają się wygoda, szybkość i opcje płatności, dostawy oraz zwrotu produktu. – W ostatnich latach, zwłaszcza w trakcie pandemii COVID-19, obserwowaliśmy, że oczekiwania konsumentów dotyczące zakupów online są coraz wyższe – mówi Michał Dmoch z Shopee Polska. Platforma marketplace’owa, która zadebiutowała na polskim rynku nieco ponad rok temu, pracuje nad rozwiązaniami, które mają te doświadczenia poprawiać, ale też bardziej angażować użytkowników.
– Klienci oczekują, że zakupy online będą szybkie, łatwe, a do tego tanie, w związku z czym kluczowe obszary dalszego rozwoju – również dla nas – są skoncentrowane na oferowaniu użytkownikom atrakcyjnych cen. Realizujemy to poprzez możliwość porównania ofert tego samego produktu pomiędzy różnymi sprzedawcami na naszej platformie oraz poprzez wprowadzenie programu Gwarancja Najniższej Ceny, który pozwala kupującym w bardzo łatwy sposób identyfikować oferty w najniższej cenie wśród platform online – mówi agencji Newseria Biznes Michał Dmoch, marketing campaigns lead z Shopee Polska.
Jak wynika z raportu agencji Zymetria „E-commerce 2022, czyli Polski i Polacy na zakupach online”, dla 56 proc. kupujących w sieci atrakcyjne ceny są kluczowym czynnikiem wpływającym na wybór sklepu online. Jego znaczenie wzrosło w ubiegłym roku kosztem wygody zakupów, która z kolei jest istotna dla 17 proc. e-konsumentów.
– Chodzi m.in. o dopasowanie tego, co klient znajduje na platformie, do tego, czego szuka. W związku z tym rozwijamy zarówno nasze narzędzia wyszukiwania, jak również rozbudowujemy drzewo kategorii i pracujemy nad algorytmami rekomendacyjnymi tak, aby to, co klient widzi w momencie wyszukiwania na naszej platformie, to było dokładnie to, czego szuka, i było jak najlepiej do niego dopasowane – wyjaśnia Michał Dmoch. – Klienci oczekują także więcej przejrzystości związanych z poruszaniem się po świecie e-commerce.
W porównywaniu cen pomocna będzie dyrektywa Omnibus, która od 1 stycznia br. nałożyła na sprzedawców obowiązek informowania o najniższej cenie produktu z ostatnich 30 dni. Dzięki temu e-konsumenci mają klarowną informację dotyczącą atrakcyjności ofert np. w czasie trwających wyprzedaży. Według eksperta Shopee Polska ta zmiana przepisów, dotycząca również weryfikowania jakości opinii produktowych, które pojawiają się na platformach sprzedażowych, będzie dużą zmianą dla świata e-commerce.
Według ubiegłorocznego raportu Gemiusa („E-commerce w Polsce 2022”) atrakcyjna cena została wskazana jako kluczowa przez 47 proc. konsumentów. Na kolejnych miejscach w zestawieniu znalazły się niskie koszty dostawy (41 proc.) oraz pozytywne wcześniejsze doświadczenia (35 proc.), atrakcyjne promocje i oferty specjalne (28 proc.), krótki czas oczekiwania na dostawę (24 proc.) oraz dostępność różnych form płatności i dostawy (18–19 proc.).
Zdaniem ekspertów w realiach wysokiej inflacji czynniki związane z ceną i kosztami mogą jeszcze bardziej zyskiwać na znaczeniu i prawdopodobnie przełożą się na dalszy wzrost popularności kanału online. To jednak nie oznacza, że nie będą potrzebne inicjatywy, które będą angażować i przyciągać klientów do sprzedawcy.
– Od momentu uruchomienia platformy Shopee w Polsce wprowadzamy cały czas nowe rozwiązania i technologie, które pomagają nam jeszcze lepiej angażować użytkowników i naszych sprzedających – mówi ekspert.
Platforma wykorzystuje do tego między innymi elementy grywalizacji, czyli wprowadza gry, które są dostępne dla kupujących w aplikacji. Pierwszą taką grą uruchomioną w Polsce była Shopee Shake, polegająca na potrząsaniu telefonem przez 10 s, co sprawia, że na konto grającego wpadają monety, dzięki którym można obniżyć wartość zakupów na platformie i zapolować na przeceny.
– Od lipca ub.r. systematycznie wprowadzamy nowe gry, takie jak Shopee Goool! czy w ostatnich tygodniach Shopee Candy, która co tydzień jest rozbudowywana o nowe poziomy tak, żeby cały czas angażować naszych użytkowników – mówi Michał Dmoch. – Monety Shopee, które wprowadziliśmy w pierwszej połowie roku, pozwalają użytkownikom kumulować punkty przy dokonywanych zakupach tak, aby oszczędzać przy każdych kolejnych. W ostatnich tygodniach wprowadziliśmy również program Cashback w Monetach, który podczas zakupów u wybranych sprzedających pozwala kupującemu otrzymywać jeszcze więcej monet za każdy zakup.
Innowacje platformy dotyczą także dostaw i obniżenia ich kosztów. Temu ma służyć wprowadzony z InPostem kanał Paczkomat Ekonomiczny – dostawy są tańsze dzięki temu, że odbywają się dwa dni w tygodniu. Jest to więc opcja dla klientów, którym nie spieszy się z przesyłką, ale zależy im na oszczędnościach.
– Zautomatyzowaliśmy też proces zwrotów i skróciliśmy go trzykrotnie, tak aby był jeszcze wygodniejszy, szybszy i prostszy zarówno dla kupującego, jak i sprzedającego. Zmianą jest również wyeliminowanie konieczności wypełniania formularza i drukowania etykiety zwrotu. Cała komunikacja między sprzedającym a kupującym odbywa się w aplikacji – mówi marketing campaigns lead z Shopee Polska.
Zwroty są ważnym elementem procesu zakupowego w kanale e-commerce. Przed sfinalizowaniem transakcji klienci na ogół sprawdzają opcje zwrotu towaru w danym sklepie i na tej podstawie podejmują decyzję, czy dokonają w nim zakupu. Brak takiej możliwości lub płatny zwrot potrafi ich skutecznie zniechęcić, co potwierdza m.in. tegoroczny raport „Mr. & Mrs. e-commerce” opublikowany przez Izbę Gospodarki Elektronicznej. Wynika z niego, że płatny zwrot zamówionego towaru znajduje się w pierwszej piątce czynników zniechęcających klientów do zakupu w e-commerce.
Czytaj także
- 2025-06-30: Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje
- 2025-06-18: Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
- 2025-06-09: Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-05-12: Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób
- 2025-04-15: 1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy
- 2025-04-10: Na platformach sprzedażowych mogą się znajdować szkodliwe produkty. Dotyczy to całego rynku online
- 2025-04-18: Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą
- 2025-04-17: Niepewność powodowana amerykańskimi cłami wstrzymuje inwestycje. Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów
- 2025-04-07: Duże zmiany w globalnym handlu. Polska może stracić nawet 0,43 proc. PKB
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.