Newsy

88 proc. decyzji zakupowych w Polsce podejmują kobiety

2012-10-11  |  06:10
Mówi:Katarzyna Pawlikowska
Funkcja:autorka książki "Czujesz, czyli o komunikacji marketingowej i sprzedaży skierowanej do kobiet"
  • MP4

    - 88 proc. wszystkich decyzji zakupowych w Polsce dotyczących produktów codziennego użytku podejmują kobiety – wynika z badanie „Polski same o sobie”. Jednak rynek tylko w niewielkim stopniu odpowiada na potrzeby konsumentek. Ich możliwości zakupowe na świecie są szacowane na 13 mld dolarów i wciąż będą rosły.

    Zakończyło się pierwsze kompleksowe i szeroko zakrojone badanie „Polski same o sobie”, które pozwala na stworzenie współczesnego i możliwie pełnego obrazu Polek.  Pokazuje, że 88 proc. kobiet podejmuje decyzje o zakupach spożywczych dla swojego domu, w tym aż 66 proc. robi to całkowicie samodzielnie. O wyborze kosmetyków i chemii gospodarczej dla swojej rodziny decyduje z kolei 87 proc. Polek, z czego 71 proc. w pełni samodzielnie.

    Kobiety odpowiadają także za 76 proc. wszystkich dokonywanych przez rodzinę decyzji zakupowych, nie tylko tych codziennych. W grę wchodzi m.in. wybór sprzętu RTV i AGD, usług bankowych i ubezpieczeniowych. Prawie 40 proc. kupuje mężowi bądź partnerowi wszystkie lub większość ubrań i kosmetyków. Najczęściej zwracają przy tym uwagę na markę – 61 proc. i skład produktu – 41 proc.

    Tymczasem jak się okazuje konsumentki, które na zakupy „dla domu” poświęcają 4 godziny tygodniowo, a  zakupy „dla siebie” – 2 godziny, czują się niedoceniane przez różne grupy producentów. To głównie sektor motoryzacyjny (dealerzy, warsztaty samochodowe, stacje obsługi), ale także branże: komputerowa, alkoholowa, gier komputerowych, bankowość, telefonia.

    - Mogłoby zdziwić niektórych, że na tej liście na dosyć wysokiej pozycji – na szóstym miejscu - znalazła się branża kosmetyczna. Okazuje się, że producenci kosmetyków niekoniecznie komunikują z tą grupą, do
    której chcieliby dotrzeć, nie znają dobrze swoich konsumentek
    – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Katarzyna Pawlikowska, autorka książki „Czujesz, czyli o komunikacji marketingowej i sprzedaży skierowanej do kobiet"
    Na branżę kosmetyczną wskazało 14 proc. Polek, tylko samo co na firmy oferujące ubezpieczenia na życie.

    - To jest szalenie istotne dla ludzi, którzy zajmują się marketingiem, dlatego że nawet jeśli mamy produkt przeznaczony dla mężczyzny to musimy się zastanowić, czy ten konkretny produkt dla tej grupy docelowej, którą mamy, czy to nie będzie produkt, o którego zakupie będzie decydowała kobieta. Niekoniecznie ona go wybierze później. Bywa tak, że fizycznie zakupu dokona mężczyzna – przekonuje.

    Możliwość zakupowa kobiet na świecie szacowana jest już w tej chwili na ponad 13 mld dolarów. Za kilka lat, w 2017 roku będzie to 18 mld dolarów. Szczegółowych danych dla rynku polskiego nie ma. Wiadomo jedynie, że na kosmetyki do makijażu Polki wydają miesięcznie średnio 42 zł, a kosmetyki pielęgnacyjne – 59 zł. Miesięczne wydatki na własne ubrania, buty i akcesoria to z kolei około 145 zł.

    Badania pokazały także, że niespodziewanie otrzymane 10 tys. zł kobiety najchętniej przeznaczyłby na wakacje (54 proc.) oraz remont mieszkania lub domu (31 proc.). Dwie na sto Polek wydałoby je na operację plastyczną.

    Badanie „Polki same o sobie” przeprowadzono w lipcu i sierpniu br., na reprezentatywnej próbie osób w wieku od 18 do 70 lat. To wspólny projekt agencji Garden of Words i domu badawczego Maison.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Prawo

    Możliwość pozyskiwania danych z ZUS i prowadzenia zdalnych kontroli. Państwową Inspekcję Pracy czeka szereg zmian

    Instytucje kontrolujące stopniowo zmieniają swój charakter na bardziej doradczy, informacyjny i edukacyjny – wskazuje Główny Inspektor Pracy. Ta zmiana odpowiada na potrzeby procesu deregulacji prowadzonego przez rząd, który zresztą w pierwszym pakiecie uwzględnił ograniczenie liczby kontroli i ich czasu. Jednocześnie trwają prace nad wzmocnieniem PIP w ramach kamieni milowych przewidzianych w Krajowym Planie Odbudowy, w tym nadaniu jej uprawnień do przekształcania pozornych umów cywilnoprawnych w umowy o pracę.

    Prawo

    Mikro-, małe i średnie firmy liczą na lepszy dostęp do finansowania. To coraz istotniejszy klient dla sektora bankowego

    Sektor MŚP stanowi 99 proc. firm w Polsce i odpowiada za prawie połowę polskiego PKB. Dlatego od jego rozwoju w dużej mierze uzależniony jest wzrost gospodarczy. Ekonomiści wskazują jednak, że poziom inwestycji jest zbyt niski, by budować silne podstawy rozwoju. Jak  wskazuje Rzecznik MŚP, przedsiębiorcy liczą na lepszy dostęp do finansowania bankowego. Chodzi nie tylko o wsparcie inwestycji w kraju, lecz również w ekspansji zagranicznej.

    Farmacja

    E. Kopacz: Róbmy wszystko, by dzieci przyjeżdżające do Polski wchodziły w cykl kalendarza szczepień. Wiele zależy od świadomości matek

    Według danych UNICEF poziom wyszczepialności dzieci w Ukrainie wynosi 70 proc. i jest znacząco niższy niż w przypadku dzieci w Polsce. – Róbmy wszystko, żeby dzieci, które do nas przyjeżdżają, wchodziły w cykl kalendarza szczepień i pobierały szczepionki – mówi Ewa Kopacz. Jednocześnie dane Ministerstwa Zdrowia wskazują, że noworodki, które przychodzą na świat w Polsce, są szczepione w prawie 100 proc. Wciąż jest jednak pewien odsetek mam, które mimo obowiązku szczepień dla dzieci nie zamierzają tego robić. Duża w tym wina mitów krążących wokół szczepionek, podsycanych przez ruchy antyszczepionkowe.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.