Mówi: | Tomasz Frączek |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | Mondial Assistance |
Holowanie auta, hydraulik i lekarz za granicą. Już 1,2 mln osób korzysta z usług assistance
W ubiegłym roku blisko 1,2 mln osób skorzystało z usług assistance. To pierwszy rok w historii tej branży, kiedy liczba klientów, którym udzielono pomocy, przekroczyła milion. Sam rynek rośnie w tempie powyżej 10 proc. rocznie i prognozy na następne lata są równie optymistyczne. Tym bardziej, że obok tradycyjnych pakietów pomocowych do ubezpieczeń komunikacyjnych, medycznych czy podróżniczych na rynku będą pojawiać się nowe produkty, np. ubezpieczenie dla płatności kartą za pomocą telefonu.
– Rynek assistance od wielu lat rośnie szybciej niż rynek ubezpieczeniowy. Mimo tego że – naszym zdaniem – jest to rynek niedoszacowany i niewystarczająco promowany, rośnie ponad 10 proc. rocznie i mamy nadzieję, że tak będzie dalej – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Tomasz Frączek, prezes Mondial Assistance.
Rynek assistance rozwija się dość szybko, przede wszystkim pod względem produktowym. Pakiety dołączane do ubezpieczeń komunikacyjnych, mieszkania lub domu czy ubezpieczeń zdrowotnych stały się już normą. Coraz częściej użytkownicy sięgają po usługi consierge, czyli osobistego asystenta, który wezwie taksówkę i zamówi kwiaty, ale też assistance dla komputerów, sprzętu RTV i AGD.
– Chodzi zarówno o produkt, który się nazywa przedłużoną gwarancją, ale i assistance do przedłużonej gwarancji. Czyli to, że ktoś telewizor odbierze i przywiezie, jak będzie naprawiony albo przyśle mechanika, żeby ten telewizor czy komputer naprawił. Tu widzimy zdecydowany wzrost zainteresowania – twierdzi Tomasz Frączek.
Dodaje, że na rynku w najbliższym czasie będą rozwijać się kolejne usługi pomocowe. To m.in. teleopieka, czyli objęcie usługami monitoringu i opieką medyczną ludzi starszych, samotnych lub chorych. Kolejną grupą są usługi assistance do ubezpieczenia mobilnych płatności zbliżeniowych. Chodzi nie tylko o ubezpieczenie samej transakcji, ale i nośnika, czyli smartfonu, którego wartość jest wyższa niż wartość samej płatności. Z badania przeprowadzonego przez Nielsen Polska na zlecenie Mondial Assistance wynika, że ponad dwie trzecie Polaków chciałoby z takiego produktu skorzystać.
Assistance samochodowy wciąż najpopularniejsze
Wiedza Polaków na temat usług assistance rośnie. Zdefiniować potrafi je już 67 proc. badanych (w 2012 roku – 53 proc.) Jednak wciąż kojarzą się nam z pakietem pomocowym do samochodu, do ubezpieczeń komunikacyjnych (33 proc. ankietowanych). W dalszej kolejności badani wskazywali usługi ubezpieczeniowe lub ratunkowe (po 15 proc.).
– Te usługi pomocowe są już dość popularne. Natomiast pakiety usług zaszyte w produktach bankowych, w kartach kredytowych, ROR-ach, pożyczkach czy kredytach – nad tym rynek musi popracować. Większość banków oferuje tego typu usługi, natomiast świadomość klientów, że te usługi są oferowane, jest stosunkowo niska – wyjaśnia prezes Mondial Assistance.
Pokazują to statystyki. 67 proc. pytanych nie wie, czy w ramach posiadanych produktów bankowych ma również pakiet assistance. Co ciekawe, ponad połowa ankietowanych twierdzi, że zdecydowanie bardziej atrakcyjne są dla nich produkty (bankowe lub ubezpieczeniowe), do których dołączane są różnego rodzaju usługi pomocowe.
Około 70 proc. badanych stwierdziło, że pakiet assistance powinien był dołączany do ubezpieczenia zdrowotnego oraz ubezpieczenia domu czy mieszkania. 80 proc. oczekuje go w przypadku zakupu polisy OC i AC.
– Najbardziej popularne są te ubezpieczenia komunikacyjne. Na uboczu pozostaje cała opieka człowieka w domu, gdzie może się coś stać zarówno ze zdrowiem, ze sprzętem, jak i z całym mieszkaniem. Mówimy m.in. o usługach zdrowotnych, okołoubezpieczeniowych. Świadczymy usługi medyczne, krajowe, w postaci dodatkowego transportu do i od lekarza, przywiezienia lekarza do domu, zorganizowania dowozu leków. Tu jest nasza rola – mówi Tomasz Frączek.
O assistance więcej wiedzą mężczyźni
W 2011 roku blisko milion osób skorzystało z usług assistance. W ubiegłym użytkowników było kilkaset tysięcy więcej.
– Głównym konsumentem jest mężczyzna, między 30. a 39. rokiem życia, zamieszkały w dużym mieście, ponad 200 tys. mieszkańców, z wyższym wykształceniem, na stanowisku kierowniczym bądź menadżerskim, często właściciel firmy – informuje prezes Mondial Assistance.
Korzystający z usług assistance w ciągu ostatniego roku to głównie osoby do 59 roku życia. Najbardziej świadomą grupę stanowią jednak użytkownicy w wieku 30 – 49 lat. Z grupie 40-latków odsetek osób, które nie wiedzą czym są usługi assistance spadł z 41 proc. w 2011 na 23 proc. w 2012 roku.
Mężczyźni mają też większą świadomość, czym są usługi assistance niż kobiety. W zależności od płci ankietowani inaczej postrzegali również wartość poszczególnych pakietów assistance.
– Mężczyźni zdecydowanie częściej korzystają z assistance samochodowego, kobiety cenią sobie spokój i bezpieczeństwo, w związku z tym cenią usługi medyczne, co może mieć duży związek z dziećmi. Jeżeli chodzi o assistance domowe, czyli to, co może się nam złego w domu przydarzyć, mniej więcej rozkład wśród kobiet i mężczyzn jest bardzo podobny, prawie 50 na 50 – mówi Tomasz Frączek.
Czytaj także
- 2025-05-12: Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób
- 2025-05-13: Duże zmiany na rynku agencji PR. Prawie połowa z nich działa na rynku krócej niż pięć lat
- 2025-04-10: Na platformach sprzedażowych mogą się znajdować szkodliwe produkty. Dotyczy to całego rynku online
- 2025-03-14: Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen
- 2025-03-17: Na wojnie handlowej straci nie tylko Unia Europejska, ale przede wszystkim USA. Cła odwetowe na eksport USA wynoszą już 190 mld dol.
- 2025-02-24: Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE
- 2025-02-07: Miasta będą się starzały wolniej niż reszta kraju. Jednak w niektórych do 2050 roku seniorzy będą stanowić 37 proc. populacji
- 2024-12-18: Co trzeci nastolatek nie rozmawia o pieniądzach z rodzicami. To ma wpływ na jego zachowania w świecie finansów
- 2025-01-07: Kobiety podchodzą ostrożne do pracowniczych planów kapitałowych. Większość z nich traktuje PPK jako poduszkę finansową
- 2025-01-17: UE uszczelnia ochronę konsumentów. Producenci i sprzedawcy będą ponosić większą odpowiedzialność za wadliwe i niebezpieczne produkty
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

60 proc. młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE. Chcą mieć udział w kształtowaniu jej polityk
Tegoroczny Eurobarometr wskazuje, że sześciu na 10 młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE i uważa, że ich kraje korzystają z obecności w Unii. Doceniają przede wszystkim swobodę podróżowania bez granic i paszportów. Jednocześnie deklarują chęć większego wpływu na kierunek, w którym rozwijana jest wspólnota, i wskazują na nowe wyzwania, przed którymi stoi ich pokolenie i którymi UE powinna się zająć.
Konsument
Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii

Przedstawiciele branży pomp ciepła biją na alarm: mity i dezinformacja krążące w przestrzeni publicznej, brak wystarczającego wsparcia informacyjnego rządu i nieprawidłowości w działalności nieuczciwych firm w poprzedniej edycji programu Czyste Powietrze – to główne przyczyny pogorszenia wizerunku tej technologii. Branża walczy z dezinformacją i stara się wzmacniać świadomość społeczną w zakresie ekologicznych i ekonomicznych korzyści z instalacji pomp ciepła. Jednocześnie podkreśla potrzebę kompleksowych działań ze wsparciem rządu.
Handel
W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane

Do Europy w ubiegłym roku trafiło ok. 4,5 mld przesyłek e-commerce o niskiej wartości, czyli poniżej progu 150 euro, który zwalnia z cła. To dwa razy więcej niż w 2023 roku. W 65 proc. przypadków wartość przesyłki jest zaniżana właśnie z uwagi na politykę celną, co zdaniem instytucji unijnych jest naruszeniem uczciwej konkurencji. W dodatku wiele z tych produktów nie spełnia norm bezpieczeństwa czy norm środowiskowych wymaganych w Europie. Dlatego trwa dyskusja nad tym, jak zwiększyć kontrolę nad wpływającymi z zagranicy paczkami.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.