Mówi: | Tomasz Frączek |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | Mondial Assistance |
Holowanie auta, hydraulik i lekarz za granicą. Już 1,2 mln osób korzysta z usług assistance
W ubiegłym roku blisko 1,2 mln osób skorzystało z usług assistance. To pierwszy rok w historii tej branży, kiedy liczba klientów, którym udzielono pomocy, przekroczyła milion. Sam rynek rośnie w tempie powyżej 10 proc. rocznie i prognozy na następne lata są równie optymistyczne. Tym bardziej, że obok tradycyjnych pakietów pomocowych do ubezpieczeń komunikacyjnych, medycznych czy podróżniczych na rynku będą pojawiać się nowe produkty, np. ubezpieczenie dla płatności kartą za pomocą telefonu.
– Rynek assistance od wielu lat rośnie szybciej niż rynek ubezpieczeniowy. Mimo tego że – naszym zdaniem – jest to rynek niedoszacowany i niewystarczająco promowany, rośnie ponad 10 proc. rocznie i mamy nadzieję, że tak będzie dalej – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Tomasz Frączek, prezes Mondial Assistance.
Rynek assistance rozwija się dość szybko, przede wszystkim pod względem produktowym. Pakiety dołączane do ubezpieczeń komunikacyjnych, mieszkania lub domu czy ubezpieczeń zdrowotnych stały się już normą. Coraz częściej użytkownicy sięgają po usługi consierge, czyli osobistego asystenta, który wezwie taksówkę i zamówi kwiaty, ale też assistance dla komputerów, sprzętu RTV i AGD.
– Chodzi zarówno o produkt, który się nazywa przedłużoną gwarancją, ale i assistance do przedłużonej gwarancji. Czyli to, że ktoś telewizor odbierze i przywiezie, jak będzie naprawiony albo przyśle mechanika, żeby ten telewizor czy komputer naprawił. Tu widzimy zdecydowany wzrost zainteresowania – twierdzi Tomasz Frączek.
Dodaje, że na rynku w najbliższym czasie będą rozwijać się kolejne usługi pomocowe. To m.in. teleopieka, czyli objęcie usługami monitoringu i opieką medyczną ludzi starszych, samotnych lub chorych. Kolejną grupą są usługi assistance do ubezpieczenia mobilnych płatności zbliżeniowych. Chodzi nie tylko o ubezpieczenie samej transakcji, ale i nośnika, czyli smartfonu, którego wartość jest wyższa niż wartość samej płatności. Z badania przeprowadzonego przez Nielsen Polska na zlecenie Mondial Assistance wynika, że ponad dwie trzecie Polaków chciałoby z takiego produktu skorzystać.
Assistance samochodowy wciąż najpopularniejsze
Wiedza Polaków na temat usług assistance rośnie. Zdefiniować potrafi je już 67 proc. badanych (w 2012 roku – 53 proc.) Jednak wciąż kojarzą się nam z pakietem pomocowym do samochodu, do ubezpieczeń komunikacyjnych (33 proc. ankietowanych). W dalszej kolejności badani wskazywali usługi ubezpieczeniowe lub ratunkowe (po 15 proc.).
– Te usługi pomocowe są już dość popularne. Natomiast pakiety usług zaszyte w produktach bankowych, w kartach kredytowych, ROR-ach, pożyczkach czy kredytach – nad tym rynek musi popracować. Większość banków oferuje tego typu usługi, natomiast świadomość klientów, że te usługi są oferowane, jest stosunkowo niska – wyjaśnia prezes Mondial Assistance.
Pokazują to statystyki. 67 proc. pytanych nie wie, czy w ramach posiadanych produktów bankowych ma również pakiet assistance. Co ciekawe, ponad połowa ankietowanych twierdzi, że zdecydowanie bardziej atrakcyjne są dla nich produkty (bankowe lub ubezpieczeniowe), do których dołączane są różnego rodzaju usługi pomocowe.
Około 70 proc. badanych stwierdziło, że pakiet assistance powinien był dołączany do ubezpieczenia zdrowotnego oraz ubezpieczenia domu czy mieszkania. 80 proc. oczekuje go w przypadku zakupu polisy OC i AC.
– Najbardziej popularne są te ubezpieczenia komunikacyjne. Na uboczu pozostaje cała opieka człowieka w domu, gdzie może się coś stać zarówno ze zdrowiem, ze sprzętem, jak i z całym mieszkaniem. Mówimy m.in. o usługach zdrowotnych, okołoubezpieczeniowych. Świadczymy usługi medyczne, krajowe, w postaci dodatkowego transportu do i od lekarza, przywiezienia lekarza do domu, zorganizowania dowozu leków. Tu jest nasza rola – mówi Tomasz Frączek.
O assistance więcej wiedzą mężczyźni
W 2011 roku blisko milion osób skorzystało z usług assistance. W ubiegłym użytkowników było kilkaset tysięcy więcej.
– Głównym konsumentem jest mężczyzna, między 30. a 39. rokiem życia, zamieszkały w dużym mieście, ponad 200 tys. mieszkańców, z wyższym wykształceniem, na stanowisku kierowniczym bądź menadżerskim, często właściciel firmy – informuje prezes Mondial Assistance.
Korzystający z usług assistance w ciągu ostatniego roku to głównie osoby do 59 roku życia. Najbardziej świadomą grupę stanowią jednak użytkownicy w wieku 30 – 49 lat. Z grupie 40-latków odsetek osób, które nie wiedzą czym są usługi assistance spadł z 41 proc. w 2011 na 23 proc. w 2012 roku.
Mężczyźni mają też większą świadomość, czym są usługi assistance niż kobiety. W zależności od płci ankietowani inaczej postrzegali również wartość poszczególnych pakietów assistance.
– Mężczyźni zdecydowanie częściej korzystają z assistance samochodowego, kobiety cenią sobie spokój i bezpieczeństwo, w związku z tym cenią usługi medyczne, co może mieć duży związek z dziećmi. Jeżeli chodzi o assistance domowe, czyli to, co może się nam złego w domu przydarzyć, mniej więcej rozkład wśród kobiet i mężczyzn jest bardzo podobny, prawie 50 na 50 – mówi Tomasz Frączek.
Czytaj także
- 2024-12-18: Co trzeci nastolatek nie rozmawia o pieniądzach z rodzicami. To ma wpływ na jego zachowania w świecie finansów
- 2025-01-07: Kobiety podchodzą ostrożne do pracowniczych planów kapitałowych. Większość z nich traktuje PPK jako poduszkę finansową
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-11-25: Nałóg nikotynowy wśród nieletnich zaczyna się najczęściej od e-papierosów. Przyciągają ich słodkie, owocowe smaki tych produktów
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-11-05: Leczenie okulistyczne coraz skuteczniejsze. Pomagają w tym inwestycje w infrastrukturę i nowe technologie
- 2024-11-07: Ekstremalne zjawiska pogodowe w Polsce to kilka miliardów strat rocznie. To duże wyzwanie dla branży ubezpieczeniowej
- 2024-10-03: Zapowiadane oskładkowanie wszystkich umów-zleceń i o dzieło to wyzwanie dla ZUS. Zakład będzie potrzebował 3–6 miesięcy na przygotowanie się do zmian
- 2024-09-16: Konsumenci coraz częściej sięgają po ryby ze zrównoważonych połowów. Sprzedaż certyfikowanych produktów sięga 18 tys. t
- 2024-08-30: Tylko 2 proc. właścicieli zwierząt płaci za opiekę nad zwierzętami podczas ich nieobecności. Spodziewany szybki wzrost zapotrzebowania na takie usługi
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
IT i technologie
W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.
Edukacja
Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami
Niski poziom wynagrodzenia nauczycieli w porównaniu z innymi zawodami to tylko jeden z czynników, które wpływają na niedobór kadr pedagogicznych w różnych krajach. Z analizy naukowców z Wielkiej Brytanii wynika, że popularne strategie szybkich rozwiązań, takie jak programy stypendialne, nie działają w długiej perspektywie. Potrzebne jest więc nie tylko zwiększenie płac, ale i budowanie prestiżu tego zawodu, by osoby, które mają predyspozycje do jego wykonywania, nie bały się obierać takiej ścieżki kariery zawodowej.
Fundusze unijne
Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty
Do 2030 roku rynek budownictwa modułowego ma osiągnąć wartość 7 mld zł – szacuje firma Spectis. Szczególnie ten i przyszły rok będą dla niego korzystne ze względu na duży napływ środków z KPO, których wydatkowanie wiąże się z ograniczeniami czasowymi. Presja kosztowa i czasowa oraz otwartość na nowe technologie może skłonić inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych do zwrotu w kierunku budynków modułowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.