Newsy

Holowanie auta, hydraulik i lekarz za granicą. Już 1,2 mln osób korzysta z usług assistance

2013-02-06  |  10:00
Mówi:Tomasz Frączek
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Mondial Assistance
  • MP4

    W ubiegłym roku blisko 1,2 mln osób skorzystało z usług assistance. To pierwszy rok w historii tej branży, kiedy liczba klientów, którym udzielono pomocy, przekroczyła milion. Sam rynek rośnie w tempie powyżej 10 proc. rocznie i prognozy na następne lata są równie optymistyczne. Tym bardziej, że obok tradycyjnych pakietów pomocowych do ubezpieczeń komunikacyjnych, medycznych czy podróżniczych na rynku będą pojawiać się nowe produkty, np. ubezpieczenie dla płatności kartą za pomocą telefonu.

     Rynek assistance od wielu lat rośnie szybciej niż rynek ubezpieczeniowy. Mimo tego że – naszym zdaniem – jest to rynek niedoszacowany i niewystarczająco promowany, rośnie ponad 10 proc. rocznie i mamy nadzieję, że tak będzie dalej – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Tomasz Frączek, prezes Mondial Assistance.

    Rynek assistance rozwija się dość szybko, przede wszystkim pod względem produktowym. Pakiety dołączane do ubezpieczeń komunikacyjnych, mieszkania lub domu czy ubezpieczeń zdrowotnych stały się już normą. Coraz częściej użytkownicy sięgają po usługi consierge, czyli osobistego asystenta, który wezwie taksówkę i zamówi kwiaty, ale też assistance dla komputerów, sprzętu RTV i AGD.

     – Chodzi zarówno o produkt, który się nazywa przedłużoną gwarancją, ale i assistance do przedłużonej gwarancji. Czyli to, że ktoś telewizor odbierze i przywiezie, jak będzie naprawiony albo przyśle mechanika, żeby ten telewizor czy komputer naprawił. Tu widzimy zdecydowany wzrost zainteresowania – twierdzi Tomasz Frączek.

    Dodaje, że na rynku w najbliższym czasie będą rozwijać się kolejne usługi pomocowe. To m.in. teleopieka, czyli objęcie usługami monitoringu i opieką medyczną ludzi starszych, samotnych lub chorych. Kolejną grupą są usługi assistance do ubezpieczenia mobilnych płatności zbliżeniowych. Chodzi nie tylko o ubezpieczenie samej transakcji, ale i nośnika, czyli smartfonu, którego wartość jest wyższa niż wartość samej płatności. Z badania przeprowadzonego przez Nielsen Polska na zlecenie Mondial Assistance wynika, że ponad dwie trzecie Polaków chciałoby z takiego produktu skorzystać.

    Assistance samochodowy wciąż najpopularniejsze

    Wiedza Polaków na temat usług assistance rośnie. Zdefiniować potrafi je już 67 proc. badanych (w 2012 roku – 53 proc.) Jednak wciąż kojarzą się nam z pakietem pomocowym do samochodu, do ubezpieczeń komunikacyjnych (33 proc. ankietowanych). W dalszej kolejności badani wskazywali usługi ubezpieczeniowe lub ratunkowe (po 15 proc.).

     – Te usługi pomocowe są już dość popularne. Natomiast pakiety usług zaszyte w produktach bankowych, w kartach kredytowych, ROR-ach, pożyczkach czy kredytach – nad tym rynek musi popracować. Większość banków oferuje tego typu usługi, natomiast świadomość klientów, że te usługi są oferowane, jest stosunkowo niska – wyjaśnia prezes Mondial Assistance.

    Pokazują to statystyki. 67 proc. pytanych nie wie, czy w ramach posiadanych produktów bankowych ma również pakiet assistance. Co ciekawe, ponad połowa ankietowanych twierdzi, że zdecydowanie bardziej atrakcyjne są dla nich produkty (bankowe lub ubezpieczeniowe), do których dołączane są różnego rodzaju usługi pomocowe.

    Około 70 proc. badanych stwierdziło, że pakiet assistance powinien był dołączany do ubezpieczenia zdrowotnego oraz ubezpieczenia domu czy mieszkania. 80 proc. oczekuje go w przypadku zakupu polisy OC i AC.

     – Najbardziej popularne są te ubezpieczenia komunikacyjne. Na uboczu pozostaje cała opieka człowieka w domu, gdzie może się coś stać zarówno ze zdrowiem, ze sprzętem, jak i z całym mieszkaniem. Mówimy m.in. o usługach zdrowotnych, okołoubezpieczeniowych. Świadczymy usługi medyczne, krajowe, w postaci dodatkowego transportu do i od lekarza, przywiezienia lekarza do domu, zorganizowania dowozu leków. Tu jest nasza rola – mówi Tomasz Frączek.

    O assistance więcej wiedzą mężczyźni

    W 2011 roku blisko milion osób skorzystało z usług assistance. W ubiegłym użytkowników było kilkaset tysięcy więcej.

     – Głównym konsumentem jest mężczyzna, między 30. a 39. rokiem życia, zamieszkały w dużym mieście, ponad 200 tys. mieszkańców, z wyższym wykształceniem, na stanowisku kierowniczym bądź menadżerskim, często właściciel firmy – informuje prezes Mondial Assistance.

    Korzystający z usług assistance w ciągu ostatniego roku to głównie osoby do 59 roku życia. Najbardziej świadomą grupę stanowią jednak użytkownicy w wieku 30 – 49 lat. Z grupie 40-latków odsetek osób, które nie wiedzą czym są usługi assistance spadł z 41 proc. w 2011 na 23 proc. w 2012 roku.

    Mężczyźni mają też większą świadomość, czym są usługi assistance niż kobiety. W zależności od płci ankietowani inaczej postrzegali również wartość poszczególnych pakietów assistance.

     – Mężczyźni zdecydowanie częściej korzystają z assistance samochodowego, kobiety cenią sobie spokój i bezpieczeństwo, w związku z tym cenią usługi medyczne, co może mieć duży związek z dziećmi. Jeżeli chodzi o assistance domowe, czyli to, co może się nam złego w domu przydarzyć, mniej więcej rozkład wśród kobiet i mężczyzn jest bardzo podobny, prawie 50 na 50 – mówi Tomasz Frączek.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Nowe inicjatywy KE będą odpowiedzią na kryzys konkurencyjności. Pomóc ma przemysł zielonych technologii

    Instytucje unijne szukają pomysłów na to, jak odbudowywać konkurencyjność europejskiego przemysłu. Wśród kluczowych działań eksperci wymieniają m.in. uproszczenie regulacji oraz większe inwestycje w cyfryzację i zielone technologie. Na tych założeniach opiera się opublikowany niedawno Kompas Konkurencyjności, czyli jedna z pierwszych inicjatyw nowej KE, który ma wyznaczyć strategiczne kierunki działań na nadchodzące lata. Niedługo Komisja zaprezentuje też kolejną inicjatywę – Clean Industrial Deal, mającą wspierać europejskie firmy w osiąganiu neutralności klimatycznej bez osłabiania ich pozycji na globalnym rynku.

    Prawo

    Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców chciałby zyskać nowe kompetencje. Wśród nich mediacje między przedsiębiorcami

    W resorcie rozwoju trwają prace nad nowelizacją ustawy o Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców. Agnieszka Majewska, która piastuje to stanowisko od połowy 2024 roku, podkreśla, że rzecznikowi potrzebna jest inicjatywa ustawodawcza, a nie tylko możliwość opiniowania procedowanych ustaw. Chciałaby także zajmować się prawami rolników oraz mediacjami między przedsiębiorcami.

    Edukacja

    Idea STEM zmienia podejście do edukacji dzieci na całym świecie. Doświadczanie i współpraca zamiast wykładów

    Odejście od wykładowej metody prowadzenia zajęć na rzecz doświadczeń, współpracy i partnerskich relacji z nauczycielem to podstawowe założenia idei edukacyjnej STEM. Ma ona wspierać rozwój dzieci i młodzieży w kierunkach, jakie wytycza zmieniająca się rzeczywistość i na jakie nastawiony będzie rynek pracy za kilka lat. Globalnie rynek edukacji STEM do końca dekady podwoi swoje przychody. Ten światowy trend jest obserwowany i rozwijany również w Polsce, m.in. poprzez projekt STEM Kindloteka.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.