Newsy

Przed Wielkanocą rośnie popyt na bioprodukty. Największym zainteresowaniem cieszą się ekologiczne jaja, warzywa oraz wędliny

2016-03-25  |  06:40

Przed świętami konsumenci chętniej sięgają po lepszej jakości i jednocześnie droższe artykuły spożywcze. To powoduje, że rośnie sprzedaż produktów ekologicznych. Internetowy supermarket Frisco.pl odnotowało ok. 10-proc. wzrost. Popyt na ekologiczne jajka, warzywa i kiełbasę rośnie jeszcze szybciej.

Sprzedaż produktów ekologicznych przed świętami Wielkiej Nocy rośnie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Tomasz Dębowski, dyrektor marketingu Frisco.pl. – Obserwujemy ok. 10-proc. wzrost zapotrzebowania na tego rodzaju wyroby. Przede wszystkim ze względu na to, że są to artykuły wysokiej jakości, a przed świętami rośnie zapotrzebowanie na produkty lepsze, nieco droższe.

Udział bioproduktów w krajowym rynku żywności nie jest na razie znaczący. Specjaliści szacują, że wartość sprzedawanych tego rodzaju artykułów wynosi około 700 mln zł rocznie, co stanowi ułamek procentu całego handlu produktami spożywczymi. W krajach Europy Zachodniej jest to kilka procent. Perspektywy rynku są jednak bardzo dobre. Jak prognozuje spółka Bio Planet, wartość biozakupów do 2022 roku będzie rosnąć o około 20 proc. rocznie.

Przed świętami do koszyka konsumentów trafiają głównie produkty, które kojarzą się z tym okresem, a więc jajka, których sprzedaż jest większa nawet o jedną piątą – zauważa Tomasz Dębowski. – Równie chętnie wybierane są produkty potrzebne do przyrządzania tradycyjnej sałatki jarzynowej, czyli marchew i ziemniaki. Ich warianty bio sprzedają się lepiej i są to 20–30-proc. wzrosty. Także zapotrzebowanie na biokiełbasę rośnie dwucyfrowo.

Jak wynika z danych Frisco.pl, sprzedaż ekologicznych warzyw, wyrobów nabiałowych czy wędlin zamówionych przed ubiegłorocznymi świętami była o niemal 10 proc. wyższa niż w tym samym okresie rok wcześniej, a ekoprodukty znajdowały się prawie w co czwartym koszyku zakupowym. Popyt na ekojajka zwiększył się o 28 proc., a na ekokiełbasę – o 18 proc. Jeszcze wyraźniejszy wzrost popytu odnotowano w przypadku biorzodkiewki, której sprzedaż się podwoiła. Dębowski zapewnia, że oferta produktów ekologicznych we Frisco.pl jest bardzo szeroka i obejmuje około 10 proc. asortymentu.

To nasz wyróżnik w tej kategorii – przekonuje. – Konsumenci kojarzą już sklep z ofertą tego rodzaju produktów. Ich zdaniem żywność ekologiczna, często produkowana w mniejszej skali, jest znacznie lepszej jakości. Zależy im przede wszystkim na tym, by tego rodzaju produkty pochodziły z pewnego źródła, a ich oferta była rzeczywiście szeroka, aby w każdej kategorii mogli znaleźć produkty ekologiczne.

Według spółki Bio Planet obecnie na rynku zarówno stacjonarnym, jak i internetowym funkcjonuje blisko 700 sklepów specjalistycznych z ekologiczną żywnością. Miesięcznie rozpoczyna działalność 5–6 takich placówek.

Okres przedświąteczny jest ważny dla całego handlu FMCG [z ang. Fast-Moving Consumer Goods, czyli produkty szybko zbywalne – red.] – podkreśla Tomasz Dębowski. – Przewagą zakupów online jest to, że nie musimy jeździć do hiper- i supermarketów, tracić czasu w kolejkach i dźwigać toreb. Można spokojnie zamówić produkty, nawet w drodze do domu czy w pracy i spokojnie czekać na kuriera z dostawą. W związku z tym klient ma więcej czasu na to, co najważniejsze, czyli przygotowania do świąt z rodziną.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.