Mówi: | Hanna Surma |
Funkcja: | rzeczniczka prasowa |
Firma: | Port Lotniczy Poznań-Ławica |
Ławica wprowadza nowy cennik opłat lotniskowych. Chce zachęcie przewoźników do lotów z Poznania.
Poznańskie lotnisko Ławica rozmawia z liniami lotniczymi o nowych połączeniach i będzie ich zachęcać niższymi opłatami lotniskowymi. Szczególne zniżki są przewidziane dla linii, które chciałyby uruchomić rejsy krajowe. Port lotniczy zakłada, że wciąż spadająca liczba pasażerów nie wpłynie na długoterminowe perspektywy rozwoju.
– Wiadomo, że z przewoźnikami nie rozmawia się łatwo w sytuacji kryzysowej, kiedy uruchamianie nowych połączeń to spory koszt dla nich. Rozmowy z przewoźnikami niskokosztowymi są specyficzne, natomiast mamy nadzieję, że te pierwsze jaskółki, jakie się pojawiają, czyli np. operowanie Wizz Air do Mediolanu Bergamo zimą, pozwalają nam prognozować pozytywnie. Opracowujemy specyficzny cennik dla przewoźników, który będzie pełen zachęt motywacyjnych, aby otwierać nowe kierunki z Poznania – zapowiada w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Hanna Surma, rzeczniczka prasowa Portu Lotniczego Poznań-Ławica.
Nowy cennik ma zawierać zachęty do otwierania nowych tras, a także do zwiększania częstotliwości na już obsługiwanych połączeniach. Przewoźnicy, którzy będą chcieli uruchomić rejsy krajowe, mogą liczyć na szczególne zniżki.
Zmiany są potrzebne, bo poznańskie lotnisko od stycznia do lipca tego roku straciło aż 20 proc. pasażerów w porównaniu z tymi samymi miesiącami ubiegłego roku. Częściowo wynika to z wysokiego poziomu odniesienia związanego z piłkarskimi mistrzostwami Euro 2012 oraz działalnością linii OLT Express. Odliczając te dwa czynniki w pierwszym półroczu tego roku Ławica straciła ok. 12 proc. pasażerów.
Surma przekonuje, że latem lotnisko zyskuje dzięki silnej pozycji w segmencie czarterowym. Poznań jest trzecim największym portem lotniczym dla tego typu ruchu w kraju, po warszawskim lotnisku Chopina oraz Katowicach. Trwający sezon, w którym z Poznania można polecieć z biurami podróży do prawie 30 miast, jest jednak gorszy od poprzednich. Wynika to nie tylko ze spowolnienia gospodarczego, ale także z braku bardzo tanich ofert na polskim rynku.
– Zeszłoroczne bankructwa biur podróży rzuciły duży cień na apetyty Polaków, jeżeli chodzi o latanie. Ta obawa przed niepewnym powrotem także nie popycha do tego, aby wykupić wycieczki. Inna kwestia w segmencie czarterowym to fakt, że po upadłościach dużych operatorów na rynku turystycznym, w Poznaniu w tym roku nie ma ofert bardzo popularnych, czyli wylotów do ciepłych krajów za cenę oscylująca wokół tysiąca złotych – zauważa Surma.
Dodaje, że jesień powinna przynieść poprawę statystyk poznańskiego lotniska. Drugie codzienne połączenie do Frankfurtu będzie obsługiwać Lufthansa – z tej trasy wycofał się całkowicie PLL LOT. Polski przewoźnik przywróci za to więcej rejsów do Warszawy – będą one wykonywane cztery razy dziennie. Surma przekonuje, że dzięki temu poprawią się statystyki w ruchu tradycyjnym oraz połączenia Poznania z dużymi lotniskami przesiadkowymi, tzw. hubami.
– Nawet jeżeli w tej chwili jesteśmy w chwilowej zadyszce, w jakimś tymczasowym zawieszeniu, to raczej perspektywy określamy jako rozwój pozytywny – podsumowuje rzeczniczka poznańskiego lotniska.
![[zdjęcia] lotnisko i samoloty Wszystkie newsy](https://www.newseria.pl/files/1097841585/813121412_lawica_przebitki,w_300,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
[zdjęcia] lotnisko i samoloty

Poznańskie lotnisko kończy rozbudowę terminala. Będzie więcej miejsca i sklepów.

Duże spadki liczby pasażerów na poznańskim lotnisku
Czytaj także
- 2025-04-03: Eksperci apelują o przyspieszenie wdrożenia ETCS na polskiej kolei. Można to zrobić taniej i szybciej
- 2025-03-10: Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
- 2025-02-03: Ruch Ryanaira z Modlina spadnie w sezonie letnim o 30 proc. Przewoźnik obsłuży tam o ponad milion pasażerów mniej niż w 2024 roku
- 2025-01-23: Ryanair rozbudowuje siatkę połączeń w Polsce. W tym roku linia planuje przewieźć niemal 20 mln pasażerów
- 2025-01-13: Radosław Majdan: W Grecji zaginęła mi walizka. To jest kraj lekkoduchów, wszystko odkładają na jutro, a pracę traktują drugorzędnie
- 2024-11-20: Część linii lotniczych unika wypłacania odszkodowań za opóźnione lub niezrealizowane loty. Może im grozić zajęcie samolotu przez windykatora
- 2024-10-23: Tylko połowa poszkodowanych pasażerów walczy o odszkodowanie za opóźniony lot. To nieodebrane kilka miliardów euro
- 2024-09-13: M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
- 2024-10-29: Ruch na lotniskach regionalnych niezagrożony. Centralne lotnisko ma być nie konkurencją, ale uzupełnieniem oferty lotniczej
- 2024-09-16: Duoport Lotniczy w Białymstoku ma być szansą na rozwój ściany wschodniej. Inicjatorzy rozmawiają z potencjalnymi inwestorami zagranicznymi
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Projekt unijnego budżetu po 2027 roku będzie przedstawiony w lipcu. Polska może odegrać istotną rolę w pracach nad nim
Polska prezydencja zbiegła się z rozpoczęciem rozmów na temat wieloletnich unijnych ram finansowych (WRF), które określą cele i priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. Projekt budżetu ma być gotowy w lipcu, a potem rozpoczną się negocjacje między instytucjami unijnymi. Polska może odegrać istotną rolę w pracach nad WRF, dlatego to od naszego kraju swoje konsultacje rozpoczęli europarlamentarzyści, którzy są współsprawozdawcami PE ds. wieloletniego budżetu Unii Europejskiej.
Prawo
Przedsiębiorcy czują się pomijani w pracach nad przepisami. Narzekają na zawrotne tempo prac legislacyjnych

W ubiegłym roku uchwalono 14 tys. stron nowego prawa. To wynik o 59 proc. niższy niż rok wcześniej – wynika z „Barometru prawa” Grant Thornton. Eksperci wskazują, że nie przekłada się to jednak na jakość nowych przepisów. Tempo prac regulacyjnych przyspiesza, a konsultacje publiczne rzadko są transparentne. Przedsiębiorcy czują się pomijani w procesie konsultacji i zaskakiwani nagłymi zmianami w prawie.
Konsument
Alkohol najbardziej rozpowszechnioną substancją psychoaktywną u młodzieży. Coraz większa popularność e-papierosów

Niemal trzy czwarte uczniów w wieku 15–16 lat już sięgnęło po alkohol. Jak wynika z badania ESPAD 2024, to wciąż najbardziej wśród młodzieży rozpowszechniona substancja psychoaktywna. W ostatnich 20 latach o ponad 20 pp. spadł odsetek nastolatków palących papierosy, ale prawie 70 proc. 17–18-latków przyznaje, że sięgnęło w swoim życiu po e-papierosa. Eksperci wskazują na potrzebę nie tylko bardziej restrykcyjnego ograniczania dostępności tych produktów dla młodych ludzi, ale też o działania na rzecz edukacji zdrowotnej i kompleksowego podejścia do profilaktyki i leczenia uzależnień, bez podziału na poszczególne grupy substancji.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.