Newsy

Agencja Nieruchomości Rolnych ma w zasobach grunty inwestycyjne na ponad 50 lat. W ciągu trzech kwartałów 2014 r. sprzedała ponad 1150 ha

2014-11-20  |  06:50

W zasobach Agencji Nieruchomości Rolnych znajduje się jeszcze 100 tys. ha gruntów inwestycyjnych. To zasoby zaspokajające popyt na kilkadziesiąt lat, bowiem rocznie Agencja znajduje kupców na ok. 1 tys. ha.  W 2013 roku nabywców znalazło 1175 ha gruntów nierolnych. Ze sprzedaży Agencja uzyskała dotychczas ponad 200 mln zł.

Ze 100 tys. ha ponad 60 tys. leży w granicach administracyjnych miast. Są to grunty, które nie wymagają odrolnienia, dzięki czemu są dostępne dla inwestorów praktycznie od ręki.

W ciągu I półrocza sprzedaliśmy około 900 ha [a w ciągu trzech kwartałów ponad 1150 ha – red.] – informuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Leszek Świętochowski, prezes Agencji Nieruchomości Rolnych. – To znacząca poprawa, gdyż w całym ubiegłym roku sprzedaliśmy nieznacznie ponad 1 tys. ha.

Tylko w I półroczu Agencja uzyskała ze sprzedaży terenów inwestycyjnych około 170 mln zł. Jest to zbliżone do wpływów z całego 2013 roku. Ceny inwestycyjnych gruntów nierolnych w Polsce systematycznie rosną, choć – jak podkreśla Świętochowski – trudno porównywać ceny poszczególnych działek.

Cena działki zależy od jej położenia – podkreśla prezes ANR. – Uzyskujemy ceny w wysokości kilku czy kilkunastu milionów złotych za hektar, a uzyskujemy i nieznacznie ponad 100 tys. zł. Średnie ceny w roku ubiegłym wyniosły około 200 tys. zł, w tym roku tendencja jest wzrostowa.

Zyski ze sprzedaży gruntów inwestycyjnych to jedno, a korzyści dla kraju z przyciągnięcia inwestorów to drugie. Dzięki terenom z Agencji zyskuje cała polska gospodarka.

Inwestorzy z różnych krajów, zarówno z Europy Zachodniej, jak i Wschodniej, dokonali inwestycji w obszarze motoryzacyjnym, przemyśle meblarskim, elektronicznym, spożywczym i logistycznym – wylicza prezes Leszek Świętochowski. – Praktycznie nie ma takiego obszaru gospodarki, gdzie na naszych gruntach nie byłyby realizowane inwestycje.

W zasobach Agencji znajdują się nie tylko grunty inwestycyjne dla przemysłu, lecz także działki dla firm deweloperskich, turystycznych, tereny rekreacyjne, grunty leśne i położone nad jeziorami, wreszcie dworki i pałace.

Oprócz gruntów inwestycyjnych dysponujemy również atrakcyjnymi obiektami zabytkowymi – zwraca uwagę Leszek Świętochowski. – W zasobie mamy jeszcze ponad 550 obiektów pałacowo-parkowych. Co roku sprzedajemy ok. 20, gdyż większość tych obiektów jest wydzierżawiona. W wielu sprzedanych obiektach powstają atrakcyjne miejsca do prowadzenia biznesu, hotele, SPA, miejsca do przeprowadzania konferencji, służące biznesowi.

Obiekty zabytkowe, jak zespoły dworskie i pałacowo-parkowe, ANR często przekazuje samorządom, by służyły zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców danych gmin. Gminy lokalizują tam muzea, izby pamięci czy domy kultury.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Ochrona środowiska

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

Konsument

Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.