Mówi: | Daria Kulczycka |
Funkcja: | Dyrektor departamentu Energii i Zmian Klimatu |
Firma: | PKPP Lewiatan |
Dziś rząd ma zadecydować ws. 118 mld zł z handlu emisjami CO2
Chętnych na pieniądze z handlu emisjami dwutlenku węgla jest przynajmniej dwóch. Minister finansów chce, by pieniądze załatały dziurę budżetową. Szef resortu gospodarki zamierza zainwestować je w rozwój zielonych technologii. Pula do podziału wynosi ok. 118 mld zł na lata 2013-2020. To i tak mniej niż zakładano, gdy powstawał system handlu emisjami CO2. Dziś podczas posiedzenia rządu ten spór może zostać rozstrzygnięty.
– Zgodnie z prognozami ceny uprawnień do emisji CO2 miały wynieść od 0,5 proc. do nawet 1 proc. PKB. Było więc co dzielić. Jeżeli ta cena uprawnienia będzie trzykrotnie niższa niż obecnie, to tych pieniędzy będzie mniej – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Daria Kulczycka, dyrektor departamentu Energii i Zmian Klimatu w PKPP Lewiatan.
Ekspertka przypomina, że dyskusja o tym, jak podzielić te pieniądze trwa od kilku lat.
– Toczy się już od momentu, kiedy było wiadomo, że trafią po 2013 roku do budżetu. Wówczas, gdy była mowa o tym, że co najmniej 50 proc. tej puli powinno zostać przeznaczone na działania stymulujące rozwój gospodarki niskoemisyjnej, były to duże kwoty – zaznacza Daria Kulczycka.
Ówczesne symulacje pokazywały, że stawka będzie na poziomie 20-30 euro za 1 tonę uprawnień do emisji CO2. Od kilku miesięcy oscyluje wokół 6-7 euro za 1 tonę.
Dziś rząd może zdecydować, jak podzieli tę pulę, która zacznie zasilać budżet już od przyszłego roku. Podczas posiedzenia zajmie się wytycznymi do projektu ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych. Nowe zasady działania systemu ETS będą obowiązywać od 1 stycznia 2013 roku.
W opinii Darii Kulczyckiej zapisy dyrektywy wprowadzającej system mówią jednoznacznie, że co najmniej 50 proc. z tej puli powinno zostać przeznaczone na rozwój gospodarki niskoemisyjnej.
– Trzeba je mądrze spożytkować na poprawę efektywności gospodarki, np. poprzez inwestycje wspierające zmniejszenie zużycia energii. Tu się zgadzamy z wicepremierem Waldemarem Pawlakiem, który w interesie rozwoju polskiej gospodarki, przemysłu, nadania mu takiego impulsu rozwojowego mówi, że trzeba co najmniej tę wymaganą część przeznaczyć na zieloną gospodarkę – dodaje ekspertka PKPP Lewiatan.
Czytaj także
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-05-07: PE pracuje nad zmianą rozliczania redukcji emisji CO2 dla nowych aut. Producenci mogą uniknąć wysokich kar
- 2025-04-17: Niepewność powodowana amerykańskimi cłami wstrzymuje inwestycje. Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów
- 2025-04-07: Duże zmiany w globalnym handlu. Polska może stracić nawet 0,43 proc. PKB
- 2025-03-19: Rekordowy eksport polskiej żywności. Koszty produkcji będą jednak rosły z powodu zmieniających się norm wraz z wprowadzaniem Zielonego Ładu
- 2025-03-05: KE pracuje nad planem działań dla przemysłu motoryzacyjnego. Eksperci widzą dla niego przyszłość w technologiach bezemisyjnych
- 2025-02-26: Cyfrowe euro coraz bliżej. Europejski Bank Centralny przygotowuje się do rewolucji w systemie płatności
- 2025-02-24: Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE
- 2025-02-17: Cła Trumpa uderzają w Europę. UE zapowiada reakcję, ale wciąż nie wypracowała wspólnej strategii
- 2025-02-25: Polska systematycznie odchodzi od węgla. Unijny cel redukcji emisji do 2030 roku może się jednak nie udać
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.