Mówi: | Iwona Chojnowska-Haponik |
Funkcja: | Dyrektor Departamentu Inwestycji Zagranicznych |
Firma: | Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ) |
PAIiIZ: Polska coraz częściej wygrywa w walce o inwestorów z Indiami
Tylko w ciągu ostatniego roku wartość sektora usług outsourcingu w Polsce wzrosła o jedną czwartą, do około 12 mld zł. – Rynek centrów obsługi klienta jest jednym z najszybciej rozwijających się sektorów polskiej gospodarki – uważa Iwona Chojnowska-Haponik, dyrektor Departamentu Inwestycji Zagranicznych w PAIiIZ. O realizację projektów polskie miasta, również te mniejsze, rywalizują z graczami o ugruntowanej pozycji, m.in. z ośrodkami w Indiach.
Polska staje się coraz popularniejszym miejscem do uruchamiania światowych centrów obsługi klienta.
– Najlepiej świadczy o tym liczba zatrudnionych. Jeszcze 10 lat temu około 4-5 tysięcy osób pracowało w sektorze. Dziś mówimy już o 95 tysiącach pracowników – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Iwona Chojnowska-Haponik, dyrektor w Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych. – Polski rynek outsourcingu rozwija się bardzo dynamicznie.
Z danych Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ) wynika, że zmienia się także sam charakter zleceń. Z Polski powoli zaczynają odpływać prostsze procesy (w tempie ok. 4 proc. rocznie w skali całego kraju), natomiast coraz częściej pojawiają się bardziej zaawansowane branże.
– Do tej pory były to głównie finanse i księgowość. Zauważamy jednak zainteresowanie dużo bardziej zaawansowanymi procesami, a więc centra IT, inżynieryjne i centra badawczo-rozwojowe, np. w telekomunikacji, branżach produkcyjnych i usługach – wymienia Iwona Chojnowska-Haponik.
W opinii przedstawicieli PAIiIZ wynika to przede wszystkim z unikalnej kombinacji czynników, do których zaliczyć należy dobrze wykwalifikowanych pracowników mówiących wieloma językami – niektóre centra świadczą usługi nawet w 34 różnych językach świata.
– A więc mamy dobrych pracowników, znających języki, najnowocześniejsze technologie i którzy, w porównaniu z pracownikami z innych krajów Europy Zachodniej, są relatywnie tańsi. Mamy więc efektywność kosztową, która zachęca inwestorów – mówi.
Przede wszystkim inwestorów ze Stanów Zjednoczonych.
– Te firmy masowo do nas przychodzą, a jak już się zainstalują, to rozszerzają swoje działania. Najbardziej znane przykłady to HP, IBM i State Street. Pojawiają się firmy hinduskie, dostawcy usług. I to jest ogromny sukces, że zaczynamy odbierać liderowi na rynku światowym projekty do obsługi Europy Zachodniej. Ostatnie inwestycje to WNS, HCL czy Vipro – wymienia dyrektor Departamentu Inwestycji Zagranicznych w PAIiIZ.
W Polsce jest siedem wielkich centrów akademickich i to tam zwykle powstają nowe centra outsourcingowe. Jednak nie tylko duże miasta mają szansę na przyciągnięcie inwestorów.
– Podzieliliśmy te najpopularniejsze miejsca na trzy grupy. Pierwsza, to są dojrzałe lokalizacje, jak Warszawa, Kraków czy Wrocław. Druga grupa to tzw. hot spots, bardzo interesujące dla inwestorów, czyli np. Poznań, Łódź, Trójmiasto, Katowice i Lublin. Oraz miasta aspirujące, np. Białystok, który ostatnio pozyskał kolejnego inwestora, ale też Rzeszów i Szczecin – wymienia Iwona Chojnowska-Haponik.
Dodaje, że w ostatnim czasie potencjał sektora outsourcingu zaczęły dostrzegać również samorządy. Władze miast robią wiele, by pozyskać inwestorów.
– Przyszłość outsourcingu to dużo mniejsze centra, które będą się pojawiały, bo nawet małe firmy starają się ograniczać swoje koszty i Polska jest odpowiedzią na ich oczekiwania. To oznacza, że również i małe lokalizacje, w których być może nie ma tak wielu studentów, są w stanie odpowiedzieć na zapotrzebowanie firm – mówi dyrektor w PAIiIZ.
Tylko w ciągu ostatniego roku w sektorze outsourcingu przybyło 15 tysięcy nowych miejsc pracy, a jego wartość wzrosła o ok. 3 mld zł do poziomu 12 mld zł.
Czytaj także
- 2024-02-19: Kasy samoobsługowe mają wpływ na spadek lojalności klientów. Irytuje ich brak pomocy kasjera przy większych zakupach
- 2024-01-08: Centra zdrowia psychicznego wkrótce zapewnią opiekę dla mniej więcej połowy populacji Polski. Będzie ich jeszcze więcej
- 2023-12-01: Praca natychmiastowa zyskuje na popularności. Pracodawcy mogą znaleźć kadry w ciągu kilku godzin przez aplikację
- 2023-10-19: Telekomunikacja w coraz większym stopniu wdraża sztuczną inteligencję. Wykorzystuje ją w obsłudze klientów, wsparciu technicznym i prawnym
- 2023-05-30: Na polskim rynku sukcesywnie spada jakość obsługi klientów. Odwrotny trend widać jednak w bankowości i ubezpieczeniach
- 2023-05-22: Świetlane perspektywy branży centrów przetwarzania danych. Kluczowe przy ich projektowaniu stają się kwestie ekologii i oszczędzania energii
- 2023-05-26: Polskie firmy coraz chętniej migrują do chmury. Sektor publiczny i branże tradycyjne jak przemysł czy budownictwo nadal nie wykorzystują w pełni jej potencjału
- 2023-03-30: Centra danych chcą redukować swój ślad węglowy. Inwestują nie tylko w zieloną energię, lecz także w odpowiednie materiały budowlane i systemy chłodzenia
- 2023-03-01: Polski rynek centrów danych czeka w nadchodzących latach boom inwestycyjny. Interesuje się nim coraz więcej globalnych graczy
- 2023-03-03: Komunikacja z klientami staje się coraz bardziej zautomatyzowana. Voiceboty obsługują także część procesów rekrutacyjnych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.