Mówi: | Karol Halicki |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Stowarzyszenie Port Lotniczy Białystok, Podlaska Izba Lotnicza |
Duoport Lotniczy w Białymstoku ma być szansą na rozwój ściany wschodniej. Inicjatorzy rozmawiają z potencjalnymi inwestorami zagranicznymi
– Duoport Lotniczy to szansa na rozwój regionu i całej ściany wschodniej – przekonuje Karol Halicki, prezes Podlaskiej Izby Lotniczej i Stowarzyszenia Port Lotniczy Białystok, które walczy o powstanie zupełnie nowego lotniska zlokalizowanego ok. 100 km od wschodniej granicy, w pobliżu trasy łączącej Warszawę z Białymstokiem. Jak podkreśla, inwestycja mogłaby obsługiwać transport cargo z Dalekiego i Bliskiego Wschodu i stać się dla tych kierunków bramą na rynki europejskie. Ze względu na położenie mogłaby mieć ogromne znaczenie pod względem bezpieczeństwa dla krajów bałtyckich.
– Zintegrowany Multiport Operacyjny Lotniczy Województwa Podlaskiego, w skrócie Duoport Lotniczy, to koncepcja rozwoju infrastruktury lotniczej na terenie Polski północno-wschodniej. Konkretnie chodzi o województwo podlaskie, najbliżej położone przesmyku suwalskiego i naszej wschodniej granicy z Białorusią. Planujemy, żeby na terenie województwa podlaskiego powstało zupełnie nowe lotnisko w nowej lokalizacji, zlokalizowane w odległości około 100 km od naszej wschodniej granicy w bezpiecznej strefie – mówi agencji Newseria Biznes Karol Halicki.
Podlaska Izba Lotnicza oraz Stowarzyszenie Port Lotniczy Białystok chcą, aby województwo dysponowało dwoma lotniskami. Koncepcja Zintegrowanego Multiportu Operacyjnego Lotniczego Województwa Podlaskiego zakłada realizację dominującej części Duoportu Lotniczego w centralnej części województwa, a mniejszej części Duoportu w Białymstoku. Lotnisko obsługujące samoloty pasażerskie i towarowe miałoby powstać na terenie gminy Kołaki Kościelne.
– Lotnisko mogłoby być wykorzystywane do masowego przerzutu towarów, zarówno z Polski, z Unii Europejskiej na cały świat, jak i na przykład z takich krajów jak Chiny, Indie, cała Malezja, generalnie Daleki i Bliski Wschód. W tej chwili w naszym kraju nie ma takiej infrastruktury. Mówi się dużo o realizacji tego typu projektów infrastrukturalnych chociażby w Niemczech czy we Francji. Tracimy na tym bardzo dużo, bo tam, gdzie lądują transporty z towarami z całego świata, tak zwany pierwszy kraj przylotu Unii Europejskiej zyskuje olbrzymi udział w cle płaconym przez przewoźników. Jeśli u nas powstałoby takie lotnisko, oczywiste jest, że powinno powstać na terenie Polski Wschodniej – przekonuje prezes Podlaskiej Izby Lotniczej i Stowarzyszenia Port Lotniczy Białystok.
Z danych IATA wynika, że dynamicznie rośnie mierzony w tonokilometrach globalny popyt na transport cargo. Europejscy przewoźnicy odnotowali w lipcu 13,7-proc. wzrost popytu rok do roku na przewozy lotnicze. Liderem wzrostu był szlak handlowy Bliski Wschód–Europa, który wzrósł o 32,2 proc., utrzymując passę dwucyfrowego wzrostu rocznego. Trasa Europa–Azja, drugi co do wielkości rynek, wzrosła o niemal 18 proc. Wewnątrz Europy również odnotowano dwucyfrowy wzrost – o 15,5 proc. W lipcu zdolność przewozowa wzrosła o 7,6 proc. rok do roku. Coraz więcej krajów unijnych decyduje się na rozbudowę lotnisk cargo (np. we Frankfurcie), inne – na ich budowę, np. Rumunia w Bukareszcie. Rumuńskie lotnisko w początkowej fazie miałoby obsługiwać co najmniej 30 tys. t frachtu rocznie.
– Na budowie lotniska mogłaby skorzystać cała ściana wschodnia. Byłoby to koło zamachowe lokalnej gospodarki, a także całej ściany wschodniej naszego kraju, co prawdopodobnie przyczyniłoby się do dalszego niwelowania różnic rozwojowych i ekonomicznych. Na wschodzie borykamy się także z problemem wyludniania, jest nas po prostu coraz mniej, a takie lotnisko w centrum województwa mogłoby się przyczynić do tego, że młodzi ludzie nie wyjeżdżaliby z naszego regionu – ocenia ekspert.
Według najnowszego rankingu Business Insider Białystok jest ostatnim miastem wojewódzkim w Polsce pod względem poziomu życia. Jak przekonują inicjatorzy pomysłu portu lotniczego, inwestycja mogłaby to zmienić i służyć rozwojowi całego regionu. Przykładem może być Lublin, który – zanim w Świdniku otworzono lotnisko – rozwijał się w podobnym tempie, co Białystok, a obecnie jest jednym z szybciej rozwijających się miast wojewódzkich.
– Władze lokalne są przychylne temu projektowi. Wszyscy liczą na to, że to pozwoli ożywić nasz region. Nie jest tajemnicą, że Podlaskie to najbiedniejszy region w naszym kraju, a nasze aspiracje są bardzo duże i chcemy zrobić wszystko, żeby tę sytuację zmienić – podkreśla Karol Halicki.
W marcu br. urząd marszałkowski w Białymstoku zlecił Ogólnopolskiej Grupie Badawczej przeprowadzenie badania opinii mieszkańców Podlasia na temat lotniska regionalnego. Niemal 74 proc. jest zdania, że na terenie województwa powinno powstać lotnisko. Ponad 63 proc. osób zadeklarowało, że chce, aby lotnisko miało charakter międzynarodowy, a nie wyłącznie lokalny.
– Jest ono także szczególnie istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa i funkcjonowania trzech krajów bałtyckich – Litwy, Łotwy i Estonii. Te kraje również potrzebują połączenia, kompatybilności z nowo budowaną trasą kolejową Rail Baltica. Duoport Lotniczy jest wstępnie lokalizowany w pobliżu skrzyżowań drogi ekspresowej Białystok–Warszawa, a także linii kolejowej północ–południe Europy, Rail Baltica. Lepszego położenia, także ze względów środowiskowych i meteorologicznych, w Polsce nie ma. Także słabe grunty, które mamy na Podlasiu, przemawiają właśnie za tym, żeby to tam lokalizować nową infrastrukturę lotniczą – argumentuje ekspert.
Jak podkreśla, budowa lotniska centralnego w Baranowie nie jest barierą w rozwoju inwestycji na Podlasiu.
– Koszty funkcjonowania tych lotnisk będą diametralnie różne, CPK to bardzo drogi projekt, nie twierdzę, że niepotrzebny, ale opłaty lotniskowe będą znacznie wyższe. Na Podlasiu po prostu będzie taniej, będziemy więc naturalnie ze sobą konkurować ceną i ofertą, a w transporcie międzynarodowym liczy się przede wszystkim to, ile to kosztuje – tłumaczy Karol Halicki. – CPK to projekt publiczny, finansowany ze środków publicznych. Lotnisko na Podlasiu to projekt niepubliczny, finansowany w większości ze środków prywatnych, z dużym udziałem kapitału zagranicznego, czyli internacjonalizacja.
Inicjatorzy od kilku miesięcy prowadzą rozmowy w sprawie potencjalnego zaangażowania w budowę nowego lotniska.
– Zainteresowanie projektem low-costowym, budżetowym dużego lotniska towarowego jest olbrzymie. Mamy delegacje co chwilę ze wszystkich krajów świata – z Chin, za chwilę będzie delegacja z Japonii, jesteśmy po wizycie delegacji ze Stanów Zjednoczonych, z Francji, spodziewamy się wizyty z Indii i Turcji – wymienia prezes Stowarzyszenia Port Lotniczy Białystok. – Inwestorów przekonuje ekonomia i położenie. Lepiej położonego miejsca na duże lotnisko towarowe w Europie po prostu nie ma. Podlasie to zapomniany region z olbrzymim niewykorzystanym potencjałem, czas to zmienić.
Czytaj także
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-11-27: Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro
- 2024-11-27: Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
- 2024-12-09: Firmy nie znają korzyści z wdrażania zrównoważonego rozwoju. Swój ślad węglowy mierzy tylko co piąta firma
- 2024-11-13: Europejscy rolnicy przeciw umowie UE i Mercosur. Obawiają się zalewu taniej żywności z Ameryki Południowej
- 2024-11-20: Branża wiatrakowa niecierpliwie wyczekuje liberalizacji przepisów. Zmiany w prawie mocno przyspieszą inwestycje
- 2024-11-14: Odwożenie dzieci do szkoły samochodem nie bez wpływu na jakość powietrza. Wielu rodziców tylko po to uruchamia auto
- 2024-11-08: Samorządy inwestują w mieszkania dla studentów i absolwentów. Chcą w ten sposób zatrzymać odpływ młodych ludzi
- 2024-11-04: Resort rolnictwa chce uporządkować kwestię dzierżawy rolniczej. Dzierżawcy mają zyskać dostęp do unijnych dopłat
- 2024-10-30: Kompetencje społeczne są kluczowe w świecie pełnym ekranów. Można je rozwijać już u przedszkolaków
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Rekordowa pożyczka z KPO dla Tauronu. 11 mld zł trafi na modernizację i rozbudowę sieci dystrybucji
Bank Gospodarstwa Krajowego i spółka Tauron podpisały umowę pożyczki, dzięki której spółka dostanie 11 mld zł na modernizację i unowocześnienie swojej sieci elektroenergetycznej oraz dostosowanie jej do rosnącej liczby źródeł OZE. To rekordowa kwota i największe jak dotąd finansowanie inwestycji wspierającej transformację energetyczną w Polsce. Środki na ten cel pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności.
Infrastruktura
Rolnictwo czekają znaczące inwestycje. Bez nich trudno będzie zapewnić żywność 10 mld ludzi
Zrównoważona produkcja i zabezpieczenie żywności dla rosnącej populacji będą filarami zbliżającej się rewolucji rolniczej. Wysiłki rolników będą nakierowane na ograniczanie zasobów wodnych, śladu węglowego przy jednoczesnym zwiększaniu plonów i ochrony roślin przed szkodnikami. Trudno będzie to osiągnąć bez innowacji – zarówno cyfrowych, jak i biologicznych. Rolnicy w Polsce są otwarci na nowe rozwiązania, ale potrzebują do tego wsparcia eksperckiego i finansowego.
Telekomunikacja
Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
– Patrzymy na innowacje globalnie. To oznacza, że Grupa Orange inwestuje tutaj, w Polsce, w 300-osobowy zespół, który tworzy usługi skalowalne wykorzystywane przez całą grupę – mówi Marcin Ratkiewicz, dyrektor Orange Innovation Poland. Poza Francją to największy zespół badawczo-rozwojowy operatora. Polscy inżynierowie specjalizują się m.in. w AI, cyfrowej transformacji biznesu i sieci czy automatyzacji procesów. CERT Orange Polska – czyli jedno z czterech głównych centrów cyberbezpieczeństwa Grupy Orange – wyznacza trendy w tym obszarze dla innych europejskich rynków. Jak wskazuje ekspert, globalne podejście zwiększa efektywność kosztową i buduje kulturę eksperymentowania.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.