Newsy

Prof. K. Rybiński: bez wydłużenia wieku emerytalnego kobiety po prostu mogą głodować

2012-02-22  |  06:20
Mówi:Prof. Krzysztof Rybiński
Funkcja:Ekonomista, Rektor Uczelni Vistula
  • MP4

    Bez reformy systemu emerytalnego polskiej gospodarce grozi zapaść - ostrzegają ekonomiści. Według prof. Krzysztofa Rybińskiego dług publiczny kraju z tytułu starzenia się społeczeństwa za 40 lat może sięgnąć 350 proc. PKB. Dlatego trzeba przekonać Polaków do pomysłu wydłużenia wieku emerytalnego.

    System emerytalny w obecnym kształcie zagraża przede wszystkim sytuacji finansowej przyszłych emerytów.

     - Polacy żyją coraz dłużej, niestety nie pracują dużo dłużej niż do tej pory i nie zarabiają lepiej. W związku z tym odkładają na emeryturę niewiele. Dlatego będziemy, albo dłużej pracować i będziemy mieli godziwe emerytury, albo będziemy pracować krótko, średnio do 60 roku życia i emerytury będą głodowe - podkreśla prof. Krzysztof Rybiński, rektor Uczelni Vistula.

    W opinii ekonomisty, szczególnie trudna będzie sytuacja kobiet na emeryturze. Już dziś świadczenia są znacząco niższe niż w przypadku mężczyzn.

     - Jeżeli stopa zastąpienia, czyli relacja emerytury do wynagrodzenia dla przeciętnej kobiety za 30 lat wyniesie 25 proc., czyli 2 razy mniej niż teraz, to pokazuje jak ciężką sytuację mogą mieć ówczesne kobiety w wieku seniora. Po prostu mogą głodować, nie będzie ich stać na podstawowe leki  i opiekę - mówi prof. Rybiński.

    Z badań Instytutu Badań Strukturalnych wynika, że 50-letnia kobieta może dziś liczyć na 1350 zł emerytury po osiągnięciu odpowiedniego wieku. Ale jeśli pracowałaby nieco ponad 2 lata dłużej - jak zakłada projekt rządowy - jej świadczenie mogłoby wzrosnąć o 15 proc.

    W dłuższej perspektywie system stanie się nie do udźwignięcia przez finanse publiczne.

     - Jeżeli nie zmienimy nic w systemie emerytalnym, to za 40 lat dług publiczny Polski z tytułu starzenia się społeczeństwa przekroczy 350 proc. PKB. Teraz jest około 50-kilku proc. To pokazuje, że sytuacja jest niestabilna i Polacy muszą podjąć decyzję, że niestety trzeba pracować trochę dłużej - uważa prof. Rybiński.

    Rządowy projekt, który od kilku dni znajduje się w konsultacjach społecznych, zakłada stopniowe podwyższanie i zrównywanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn do 67 lat. Co cztery miesiące wiek emerytalny byłby wydłużany o 1 miesiąc.

    Pomysł zmian podoba się organizacjom pracodawców. Przeciwne reformie są związki zawodowe. OPZZ chce wydłużenia konsultacji społecznych, a NSZZ Solidarność domaga się przeprowadzenia referendum w tej sprawie. Złożył już nawet wniosek, pod którym podpisało się blisko 1,5 mln Polaków.

    Zdania są podzielone również w Sejmie. Prawo i Sprawiedliwość, którego przedstawiciele spotkali się wczoraj z premierem Donaldem Tuskiem, zapowiada sprzeciw wobec rządowego projektu. Własne propozycje reformy przedstawił koalicyjny PSL. Ruch Palikota wyraził gotowość poparcia planu rządu.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Transport

    LOT chce przejąć przewozy towarowe od przewoźników z Niemiec i Holandii. Lotniczy rynek cargo będzie rósł w tempie 5 proc. rocznie

    – Polski rynek cargo ma obecnie udział rzędu 8–9 proc. w całym rynku europejskim, a w nadchodzących latach będzie rósł w średnim tempie powyżej 5 proc. rocznie – ocenia Michał Grochowski, dyrektor Biura Cargo w LOT. W tym roku widać na nim oznaki stagnacji spowodowanej sytuacją gospodarczą w Niemczech, ale w kolejnych transport cargo będą napędzać inwestycje zagraniczne i rosnący eksport. LOT liczy zwłaszcza na rynek w Indiach i udział w wartym ponad 13 mld dol. segmencie przewozów farmaceutycznych.

    Firma

    Pracodawcy muszą walczyć o młodych pracowników. Coraz częściej nie stawiają się oni na umówione rozmowy rekrutacyjne

    Bywają sytuacje, kiedy na 10 umówionych spotkań z kandydatami nie przychodzi nikt i dla dzisiejszego pokolenia millenialsów jest to niestety typowe zachowanie – mówi Anna Panek, dyrektor HR w Vivus Finance. Jak podkreśla, to pokolenie – choć ma wśród pracodawców opinię roszczeniowych i wymagających – wnosi jednak do firmy wiele korzyści i jest bardzo efektywne w działaniu. Dlatego menadżerowie powinni się uelastycznić i dopasować do ich potrzeb, a firma może wypracować balans pomiędzy oczekiwaniami a tym, co może zaoferować, łącząc przedstawicieli różnych generacji przy wspólnych projektach.

    Transport

    80 proc. klientów deklaruje gotowość do zakupu auta online. Wciąż jednak decydująca jest wizyta w salonie sprzedaży

    Branżę motoryzacyjną napędzają nowe technologie, takie jak sztuczna inteligencja, algorytmy, automatyzacja czy elektromobilność. Zakup samochodu wciąż jednak pozostaje domeną tradycyjnego kanału sprzedaży. To wizyta w salonie samochodowym najczęściej decyduje o wyborze danego modelu, wyposażenia, ale też o byciu wiernym danej marce. Chociaż od przyszłego roku sprzedaż aut będzie możliwa całkowicie online, a 80 proc. klientów już dziś deklaruje, że mogłoby przez internet kupić samochód, to salony dealerskie pozostaną kluczowe w procesie sprzedaży. Dlatego koncerny, poza inwestycjami w cyfryzację, muszą także stawiać na jakość obsługi klienta.

    Sport

    Co trzeci Polak w ogóle nie jest aktywny fizycznie. Statystyki wyglądają najgorzej wśród seniorów i dzieci

    Co piąty Polak nie pamięta, kiedy ostatni raz spacerował dłużej niż 10 minut. Co trzeci nie podejmuje żadnej aktywności fizycznej, a co drugi spędza ponad 5 godzin dziennie w pozycji siedzącej – pokazuje badanie MultiSport Index 2019. Statystyki wyglądają najgorzej wśród seniorów i dzieci – tylko co czwarte dziecko wypełnia zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia dotyczące minimalnej dawki ruchu dla swojego wieku. Przykład idzie z góry, bo raptem 8 proc. Polaków uprawia sport wspólnie z dzieckiem. Tymczasem aktywność fizyczna to jeden z najlepszych sposobów na pogłębianie rodzinnych relacji – wskazują eksperci.