Newsy

Ostatnie dni przed Świętami to żniwa dla handlowców

2012-04-05  |  06:40
Mówi:Andrzej Faliński
Funkcja:Dyrektor Generalny
Firma:Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji
  • MP4

    Długie kolejki w sklepach, supermarketach i na bazarach to dowód na to, że Wielkanoc coraz bliżej. Na zyski liczą nie tylko sprzedawcy hurtowi, ale również detaliści. W ostatnim tygodniu przed Świętami obroty handlowców są średnio o połowę większe niż w zwykle.

    Produkty żywnościowe to główne pozycje na liście przedświątecznych zakupów. Jaja, mięso, wędliny, warzywa i ciasta są nieodzownym elementem Wielkanocy. Handlowcy zacierają ręce. Dla nich ostatnie dni przed świętami to jeden z najgorętszych okresów w roku.

     - Jeśli mamy jakąś średnią obrotów tygodniowych, to sądzę, że dodatkowe 50 proc. to jest taka dobra miara pokazująca to, co się dzieje w rynku przed Świętami. Oczywiście, jedni mają 20 proc. więcej, inni mają 80 proc., a jeszcze inni mogą podwoić te przeciętne przychody. To są żniwa i ten ostatni tydzień, to są naprawdę wzmożone zakupy - mówi Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

    Większe obroty to również szansa na zwielokrotnienie zysków. Jednak, jak podkreśla Andrzej Faliński, nie musimy się obawiać wzrostów cen związanych z przedświąteczną gorączką zakupów.

     - W Polsce jest piekielna konkurencja. Firmy raczej starają się grać promocją, żeby wzmóc obrót, żeby zarobić na większej sprzedaży niż na podnoszeniu ceny - wyjaśnia dyrektor generalny POHiD.

    Polska jest jednym z najgęstszych rynków: działa na nim ok. 150 tys. sklepów, z czego 92 tys. to sklepy z żywnością.

     - Jak gdziekolwiek robi się drożej, to konkurent tylko czeka, żeby tak się stało i natychmiast zaproponuje tańszy produkt. Na tym polega ten rynek. Dlatego pomimo różnych zjawisk inflacyjnych, wzrosty cen w okresach takich szczególnych zakupów są minimalne, mniejsze niż wynikałoby to z jakichkolwiek średnich statystycznych czy ze wzrostów z rynków surowcowych i rynków hurtowych - podkreśla Andrzej Faliński.

    Nawet i bez takich podwyżek tegoroczna Wielkanoc będzie droższa niż w ubiegłym roku, głównie za sprawą rosnących cen jajek.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Edukacja

    Konsument

    Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii

    Przedstawiciele branży pomp ciepła biją na alarm: mity i dezinformacja krążące w przestrzeni publicznej, brak wystarczającego wsparcia informacyjnego rządu i nieprawidłowości w działalności nieuczciwych firm w poprzedniej edycji programu Czyste Powietrze – to główne przyczyny pogorszenia wizerunku tej technologii. Branża walczy z dezinformacją i stara się wzmacniać świadomość społeczną w zakresie ekologicznych i ekonomicznych korzyści z instalacji pomp ciepła. Jednocześnie podkreśla potrzebę kompleksowych działań ze wsparciem rządu.

    Handel

    W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane

    Do Europy w ubiegłym roku trafiło ok. 4,5 mld przesyłek e-commerce o niskiej wartości, czyli poniżej progu 150 euro, który zwalnia z cła. To dwa razy więcej niż w 2023 roku. W 65 proc. przypadków wartość przesyłki jest zaniżana właśnie z uwagi na politykę celną, co zdaniem instytucji unijnych jest naruszeniem uczciwej konkurencji. W dodatku wiele z tych produktów nie spełnia norm bezpieczeństwa czy norm środowiskowych wymaganych w Europie. Dlatego trwa dyskusja nad tym, jak zwiększyć kontrolę nad wpływającymi z zagranicy paczkami.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.