Newsy

Ostatnie dni przed Świętami to żniwa dla handlowców

2012-04-05  |  06:40
Mówi:Andrzej Faliński
Funkcja:Dyrektor Generalny
Firma:Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji
  • MP4

    Długie kolejki w sklepach, supermarketach i na bazarach to dowód na to, że Wielkanoc coraz bliżej. Na zyski liczą nie tylko sprzedawcy hurtowi, ale również detaliści. W ostatnim tygodniu przed Świętami obroty handlowców są średnio o połowę większe niż w zwykle.

    Produkty żywnościowe to główne pozycje na liście przedświątecznych zakupów. Jaja, mięso, wędliny, warzywa i ciasta są nieodzownym elementem Wielkanocy. Handlowcy zacierają ręce. Dla nich ostatnie dni przed świętami to jeden z najgorętszych okresów w roku.

     - Jeśli mamy jakąś średnią obrotów tygodniowych, to sądzę, że dodatkowe 50 proc. to jest taka dobra miara pokazująca to, co się dzieje w rynku przed Świętami. Oczywiście, jedni mają 20 proc. więcej, inni mają 80 proc., a jeszcze inni mogą podwoić te przeciętne przychody. To są żniwa i ten ostatni tydzień, to są naprawdę wzmożone zakupy - mówi Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

    Większe obroty to również szansa na zwielokrotnienie zysków. Jednak, jak podkreśla Andrzej Faliński, nie musimy się obawiać wzrostów cen związanych z przedświąteczną gorączką zakupów.

     - W Polsce jest piekielna konkurencja. Firmy raczej starają się grać promocją, żeby wzmóc obrót, żeby zarobić na większej sprzedaży niż na podnoszeniu ceny - wyjaśnia dyrektor generalny POHiD.

    Polska jest jednym z najgęstszych rynków: działa na nim ok. 150 tys. sklepów, z czego 92 tys. to sklepy z żywnością.

     - Jak gdziekolwiek robi się drożej, to konkurent tylko czeka, żeby tak się stało i natychmiast zaproponuje tańszy produkt. Na tym polega ten rynek. Dlatego pomimo różnych zjawisk inflacyjnych, wzrosty cen w okresach takich szczególnych zakupów są minimalne, mniejsze niż wynikałoby to z jakichkolwiek średnich statystycznych czy ze wzrostów z rynków surowcowych i rynków hurtowych - podkreśla Andrzej Faliński.

    Nawet i bez takich podwyżek tegoroczna Wielkanoc będzie droższa niż w ubiegłym roku, głównie za sprawą rosnących cen jajek.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Plastikowe opakowania żywności dominują w europejskich marketach. 40 proc. z nich można usunąć lub zastąpić

    65 proc. produktów spożywczych i napojów w europejskich supermarketach jest sprzedawanych w plastikowych opakowaniach. W Polsce ten odsetek jest podobny. Jak wynika z raportu DS Smith „Material Change Index”, w przypadku 40 proc. opakowań zawierających tworzywa sztuczne w Polsce, plastik można by wyeliminować, usuwając go całkowicie lub zastępując go zrównoważonymi alternatywami, np. tekturą czy opakowaniami biodegradowalnymi. W Polsce tylko 22 proc. firm spożywczych planuje w nadchodzącym roku zmiany w opakowaniach.

    Transport

    Ryanair rozbudowuje siatkę połączeń w Polsce. W tym roku linia planuje przewieźć niemal 20 mln pasażerów

    Polska jest jednym z najważniejszym rynków dla Ryanaira. Irlandzka linia w letnim rozkładzie lotów na 2025 roku będzie obsługiwał ponad 300 tras, w tym 23 nowe kierunki, przede wszystkim na południe Europy. Rekordowy letni rozkład lotów Ryanair w Polsce będą obsługiwać 44 samoloty bazujące na polskich lotniskach. W tym roku, pierwszy raz w historii, przewoźnik oferuje ponad 20 milionów miejsc.

    Polityka

    M. Gosiewska: Na Białorusi znowu odbędą się pseudowybory. Należy zaostrzyć sankcje uderzające w reżim i firmy europejskie tam obecne

    Alaksandr Łukaszenka rządzi Białorusią już 30 lat, 26 stycznia będzie się ubiegał o siódmą kadencję. W nadchodzących wyborach nie będzie niezależnych obserwatorów i demokratycznych kandydatów opozycji. Poprzednie wybory, w 2020 roku, zakończyły się masowymi protestami i olbrzymimi represjami, a w 2024 roku przybrały jeszcze na sile. – Tylko twarda i zdecydowana postawa jest w stanie zmienić sytuację u naszego wschodniego sąsiada – ocenia europosłanka Małgorzata Gosiewska.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.