Mówi: | Danuta Gut |
Firma: | Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie |
Polskie piwa wchodzą na rynki azjatyckie – do Chin i Indii
Eksport polskiego piwa rośnie. W 2013 roku wzrósł o 16,7 proc. w ujęciu rocznym i wyniósł 2,5 mln hektolitrów. To zasługa większej sprzedaży zarówno do krajów, w których mieszka i pracuje wielu Polaków, np. USA, Kanady, Wielkiej Brytanii i Irlandii, jak i ekspansji w Azji. Przedstawiciele branży uważają, że dla polskich produktów piwowarskich są to bardzo perspektywiczne rynki.
– Można mówić o dwóch rodzajach eksportu – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Danuta Gut ze Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. – Jednym z nich jest eksport na rynki, na których od dawna przebywają polscy emigranci, takie jak Australia, Kanada czy Stany Zjednoczone. Jednak obserwujemy również w Europie, zwłaszcza w Irlandii czy Wielkiej Brytanii, że polskie piwo poszło za naszą emigracją. Eksport na te rynki rośnie również dlatego, że polskie piwo jest cenione przez konsumentów.
Polskie piwowarstwo coraz odważniej wchodzi też na rynek azjatycki, głównie do Chin i Indii.
– Jeśli chodzi o cały rynek, to wciąż nie jest to może znaczący procent eksportu. Jednak sam fakt, że wchodzimy na nowe rynki, jest bardzo pozytywnym sygnałem – zauważa Gut.
Obecnie Azjaci kupują od polskich firm głównie tradycyjne rodzaje piw, takie jak pilsner czy lager.
– Jednak azjatycki konsument też się domaga nowości i myślę, że to tylko kwestia czasu, gdy zaczniemy tam eksportować także inne gatunki piw – twierdzi Danuta Gut.
Jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego, w 2013 r. eksport piwa wzrósł o 360 tysięcy hektolitrów w porównaniu do 2012 r., a więc o 16,7 proc. Jego łączna wartość to 2,5 mln hl. O 0,7 proc. zwiększyła się też całkowita produkcja piwa w Polsce, która wyniosła w ubiegłym roku 39,6 mln hektolitrów.
Czytaj także
- 2024-05-15: Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci
- 2024-05-14: Projekt budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej nabiera tempa. Ruszają prace geologiczne w miejscu planowanej inwestycji
- 2024-05-10: Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna
- 2024-05-07: Mazowieckie lotniska będą mogły wkrótce obsłużyć 40 mln pasażerów rocznie. Trwają przygotowania do modernizacji na Okęciu i w Modlinie
- 2024-05-13: Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
- 2024-04-24: Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat
- 2024-05-02: Nadwyżki zbóż pozostaną problemem także w kolejnym sezonie. Wszystko zależy od zwiększenia możliwości eksportowych
- 2024-04-25: Polskie rolnictwo potrzebuje inwestycji infrastrukturalnych. Niezbędna jest budowa agroportów i rozwój połączeń kolejowych
- 2024-04-24: 72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
- 2024-04-15: Rynek dań gotowych z silnym potencjałem wzrostu. Producent makaronów przyspiesza rozwój w tym obszarze
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.