Mówi: | Maciej Sośnicki |
Funkcja: | dyrektor dywizji surowcowo-mięsnej |
Firma: | Indykpol |
Producenci drobiu liczą na jego większe spożycie w Polsce. Dziś konsumpcja wynosi 27 kg na mieszkańca rocznie
Polskie firmy produkują znacznie więcej mięsa drobiowego, niż Polacy są gotowi zjeść. Dlatego ok. 30 proc. produkcji trafia na eksport, głównie na rynki UE. Zgodnie z prognozami Komisji Europejskiej spożycie białego mięsa w krajach europejskich wzrośnie o 7 proc. w ciągu kolejnej dekady. Producenci chcą też nakłaniać Polaków, by jedli więcej indyczego mięsa.
– Polska już od kilku dobrych lat produkuje więcej, niż jest sama w stanie skonsumować, dlatego eksport sięga w tej chwili około 30 proc. produkcji. Dynamicznie rośnie i się rozwija – mówi agencji informacyjnej Newseria Maciej Sośnicki, dyrektor dywizji surowcowo-mięsnej Indykpolu.
Jak podkreśla, wyroby jego firmy w dużej części trafiają na stoły konsumentów z bogatszej części Europy. Według prognoz Komisji Europejskiej spożycie drobiu w krajach UE wzrośnie w ciągu najbliższych 10 lat o 7 proc. Jedna trzecia polskiej produkcji drobiu jest eksportowana na rynki wspólnoty.
– Głównym kierunkiem eksportu są kraje Unii Europejskiej, czyli Europa Zachodnia. Dynamika eksportu od kilku lat jest powyżej 15 proc. W minionym roku osiągniemy blisko 20 proc. przyrostu eksportu.
Indykpol zapowiada, że przez cztery lata wyda na inwestycje 200 mln zł. W tym czasie zamierza o 40 proc. zwiększyć moce produkcyjne, a w perspektywie 6-7 lat nawet je podwoić.
– Nasze kluczowe decyzje będą zapadać w najbliższych miesiącach. Mamy wiele projektów, które są bardzo interesujące i które dziś jeszcze ze sobą konkurują – deklaruje Maciej Sośnicki. – Decyzje zapadną wkrótce.
W ciągu trzech pierwszych kwartałów 2014 roku przychody netto ze sprzedaży Indykpolu przekraczały 838 mln zł i były wyższe niż rok wcześniej o ponad 95 mln. Zysk netto bliski był 14 mln zł przy 2 mln osiągniętych w 2013 roku. Choć branża będzie się konsolidować, Indykpol zamierza rozwijać się w sposób organiczny. Nie zamierza też zajmować się produkcją mięsa czerwonego.
– Jesteśmy producentem i przetwórcą mięsa drobiowego, dlatego teraz chcielibyśmy się skupić na tej działalności – ucina spekulacje dyrektor dywizji surowcowo-mięsnej Indykpolu.
Potwierdza natomiast plany promocji przetworów drobiowych. Już dziś statystyczny Polak spożywa niemal 27 kg mięsa drobiowego i jego przetworów na osobę rocznie. To więcej od unijnej średniej.
– Siłą rzeczy promowanie produktów indyczych wpisuje się w naszą strategię. Mięso indycze ma doskonałe walory odżywcze, co za każdym razem staramy się podkreślić, chodzi o unikalność mięsa, mowa tu o filecie czy mięsa z udźca z indyka, o których nie wszyscy konsumenci wiedzą.
Indykpol zamierza przekonywać Polaków do mięsa drobiowego, informując o jego zaletach kalorycznych, smakowych i zdrowotnych. Liczy też, że zyska zaufanie konsumentów tym, jaką wagę przykłada do jakości.
– W naszych kampaniach i promocyjnych działaniach podkreślamy również to, że jesteśmy nie tylko ekspertami w produkcji tych wędlin, dzięki czemu gwarantujemy jakość i powtarzalność naszych produktów, lecz także w pewnym sensie firmą unikalną na tle całego rynku, bo kontrolujemy cały proces: od pola do stołu – informuje Maciej Sośnicki.
Czytaj także
- 2024-11-19: Rozwój rolnictwa kluczowy dla przetrwania Ukrainy. Odpowiada ono za ponad 60 proc. dochodów z eksportu
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-08-05: Polscy producenci papryki mierzą się z silną konkurencją z Hiszpanii czy Holandii. To prowadzi do spadku cen poniżej kosztów produkcji
- 2024-06-24: Polscy mali i średni przedsiębiorcy wciąż ostrożnie podchodzą do ekspansji zagranicznej. Potrzebują więcej wsparcia finansowego i doradczego
- 2024-07-08: Duża presja regulacyjna stanowi coraz większe obciążenie dla firm kosmetycznych. Branża obawia się utraty konkurencyjności na globalnym rynku
- 2024-08-09: Branża kosmetyczna z coraz większym wpływem na krajową gospodarkę. Polska jest piątym największym eksporterem kosmetyków w UE
- 2024-06-24: Przepisy dotyczące tzw. nowej żywności nie nadążają za tempem badań. Na rynku pojawia się coraz więcej innowacyjnych produktów opracowanych w laboratoriach
- 2024-05-02: Nadwyżki zbóż pozostaną problemem także w kolejnym sezonie. Wszystko zależy od zwiększenia możliwości eksportowych
- 2024-04-25: Polskie rolnictwo potrzebuje inwestycji infrastrukturalnych. Niezbędna jest budowa agroportów i rozwój połączeń kolejowych
- 2024-04-22: Rynek makaronów w Polsce wart jest około 800 mln zł. Producenci pracują nad nowymi funkcjami tych produktów w diecie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Trwają prace nad ostatecznym kształtem ustawy o związkach partnerskich. Kluczowe są kwestie tzw. małej pieczy
– Trwają rozmowy nad wypracowaniem konsensusu, który pozwoli na poparcie ustawy o związkach partnerskich przez większość sejmową – mówi ministra ds. równości Katarzyna Kotula. Jak podkreśla, rządowy projekt jest minimum, ale dlatego trzeba go wykorzystać do maksimum, by zabezpieczyć partnerów i dzieci wychowujące się w takich rodzinach. Szczególnie ważna jest kwestia tzw. małej pieczy. W toku konsultacji publicznych i międzyresortowych wpłynęło kilkaset stron uwag i kilka tysięcy maili.
Handel
Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież
Saszetki z nikotyną są dostępne na rynku od kilku lat, ale nadal nie ma żadnych unijnych ani krajowych regulacji dotyczących ich oznakowania, reklamy czy sprzedaży. To powoduje, że tzw. pouches są bardzo łatwo dostępne, bez większych problemów można je kupić nawet przez internet, co przekłada się na ich rosnącą popularność, także wśród dzieci i młodzieży. Eksperci apelują o pilne uregulowanie tego rynku.
Problemy społeczne
Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.