Newsy

Rośnie popularność cydru w Polsce. W tym roku sprzedaż może się nawet potroić

2014-05-09  |  06:30
Tagi: cydr
Mówi:Andrzej Pawelec
Funkcja:przewodniczący rady nadzorczej, udziałowiec +H2O
  • MP4
  • Szacuje się, że do 2015 r. globalny rynek cydru osiągnie wartość 2,6 mld dolarów. Polska, będąca największym producentem jabłek w Europie, wytwarza głównie koncentrat jabłkowy, z którego powstają cydry w Wielkiej Brytanii, Szwecji czy Irlandii, jednak rynek cydru wytwarzanego w naszym kraju dynamicznie się rozwija. W tym roku jego sprzedaż może się potroić.

    W samych Stanach Zjednoczonych istnieje ponad 330 wytwórców tego napoju, którzy produkują ponad 1240 różnych odmian cydru, czyli napoju alkoholowego uzyskiwanego z fermentacji jabłek. Bardzo popularny w Wielkiej Brytanii i Irlandii jest też do nabycia w innych krajach europejskich i poza Europą. 

    Od niedawna cydr stał się popularny w Polsce. W ubiegłym roku w naszym kraju zostało sprzedanych około 2 mln litrów tego napoju. To nie jest duża ilość, natomiast myślę, że konsumenci będą coraz częściej sięgali po tego typu trunek, ponieważ jest to pełne wino. My produkujemy znakomity cydr i myślę, że w Polsce można produkować bardzo dobry cydr – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Andrzej Pawelec, przewodniczący rady nadzorczej firmy +H2O, producenta napojów, w tym cydru. 

    Na razie cydrów na polskim rynku jest niewiele. Kategoria wyraźnie rozrosła się w ubiegłym roku, gdy obniżono akcyzę na ten trunek. Pojawiły się nowe produkty, zaczęły się kampanie reklamowe, a cydr zaczął być widoczny na sklepowych półkach. Zdaniem Andrzeja Pawelca ten rok będzie decydujący dla wyłonienia liderów rynku, przy wyborze których decydujący głos będą mieli konsumenci. 

    W ubiegłym roku w Polsce sprzedano 2 mln litrów napoju, co nie jest jeszcze wynikiem imponującym, ale szacuje się, że w tym roku sprzedaż może się podwoić lub nawet potroić, a docelowo polski rynek może mieć potencjał wchłonięcia nawet 50 mln litrów rocznie. Jako napój niskoalkoholowy ma być konkurencją przede wszystkim dla piwa i propozycją dla pań, które w tym ostatnim trunku zazwyczaj nie gustują. +H2O, które produkuje 7 sadów, Joker, X-cider, opracowało nową markę cydru dla największej sieci sklepów spożywczych w Polsce – Biedronki. 

    Zrobiliśmy ten projekt dla Biedronki i bardzo jesteśmy ciekawi ogólnokrajowego zasięgu. Jest to ogromna sieć. Wytrzymaliśmy osiem miesięcy bardzo ścisłych testów i różnych negocjacji, żeby w ogóle się dostać do nich w takiej skali. Mamy wielką nadzieję, że wyniki sprzedaży zachęcą sieć sklepów Biedronka do utrzymania cydru w swojej ofercie – mówi Pawelec. 

    Nowy rodzaj cydru to produkt czysty ekologicznie, pozbawiony dodatków chemicznych i wytwarzany w sposób klasyczny przy udziale wody dobrej jakości. Produkt finalny jest winem jabłkowym, niskoalkoholowym o 60-procentowej zawartości ekstraktu owocowego. Przewodniczący rady nadzorczej zdradza, że +H2O jest zakładem koszernym, gdzie koszerność rozumiana jest jako czystość i higiena najwyższej jakości. Nie można używać chemii spożywczej, która jest dopuszczona w branży, a woda musi pochodzić z własnych ujęć.  

    Generalnie jest to bardzo naturalna produkcja i wszystko robimy w sposób naturalny. Jeżeli ma być w ogóle dobry cydr, to musi być robiony w sposób tradycyjny, czyli o danym smaku jabłek. Każdy ma jakąś swoją propozycję smakową, chodzi mi o smak jabłek, natomiast resztę będzie weryfikował rynek – podsumowuje Pawelec.

    +H2O jest pierwszym producentem cydru w Polsce. Jej historia sięga 1990 roku, kiedy – jeszcze jako przedsiębiorstwo produkcyjne Cin&Cin SA – wprowadziła na rynek kilkanaście różnych produktów. Specjalnością spółki są wyroby winiarskie. Produkty +H2O są eksportowane do wielu krajów w Europy i na inne kontynenty – m.in. do Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Izraela, Niemiec, Austrii i Francji. Na eksport trafia 25 proc. produkcji +H2O.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

    European Financial Congress 2024

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Coraz bliżej powstania świadomej sztucznej inteligencji. Potrzebne są działania zapobiegające niewłaściwemu jej wykorzystaniu

    O sztucznej inteligencji mówi się już coraz częściej w kontekście możliwości i zagrożeń, jakie przyniesie powstanie globalnej sztucznej inteligencji. To model, który byłby zdolny do myślenia takiego, jakim cechuje się człowiek, ale jego możliwości obliczeniowe przewyższałyby możliwości ludzkiego mózgu kilka milionów razy. Rodzi to uzasadnione obawy o bezpieczeństwo, stąd postulat, by uczestnicy rynku składali przysięgę na wzór przysięgi Hipokratesa. Zgodnie z nią mieliby dbać o to, by zastosowania technologii miały wymiar etyczny. Zdaniem ekspertów potrzebnych jest też więcej szczegółowych regulacji.

    Bankowość

    Zapóźnienie w transformacji może obniżyć konkurencyjność całej gospodarki. Konieczne przyjęcie ustawy o ochronie klimatu

    – Biznes jest gotowy na Fit for 55 i co ciekawe, banki też są na to gotowe. Natomiast niegotowe są polskie regulacje i polska energetyka. Tym, co jest nam teraz w Polsce potrzebne, są dobre strategie i dobre planowanie – ocenia Ilona Jędrasik, nowa prezes zarządu Fundacji ClientEarth Prawnicy dla Ziemi. Jak wskazuje, polska energetyka musi zdecydowanie przyspieszyć z transformacją w kierunku odnawialnych źródeł, ponieważ w scenariuszu business as usual konsekwencją może być spadek konkurencyjności całej krajowej gospodarki.

    Transport

    CPK nadal pod znakiem zapytania. Wyzwaniem jest nie tylko budowa lotniska, ale także sieci kolejowej

    Centralny Port Komunikacyjny (CPK) pod znakiem zapytania. Nowy rząd wciąż przeprowadza audyty. Budowa, zapowiadana jako największe przedsięwzięcie infrastrukturalne w historii, to nie tylko plan potężnego lotniska między Warszawą a Łodzią, ale także obejmująca cały kraj przebudowa sieci kolejowej. – Powinniśmy obniżać temperaturę sporu wokół Centralnego Portu Komunikacyjnego i przechodzić do konkretnych, bardziej operacyjnych decyzji – ocenia Michał Litwin dyrektor generalny Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.