Newsy

Sprzedaż bezpośrednia coraz popularniejsza. To wygodny sposób zakupów, ale trzeba uważać na triki akwizytorów

2016-12-15  |  06:38

Sprzedaż bezpośrednia jest wygodną formą zakupów, ale trzeba uważać na triki akwizytorów. UOKiK radzi, by nie dokonywać zakupu pod wpływem impulsu, ale dać sobie czas na przeczytanie umowy i zastanowienie się, czy potrzebujemy danego produktu bądź usługi. Gdy już dokonamy transakcji, trzeba pamiętać o tym, że ustawowo mamy 14 dni na odstąpienie od umowy zawartej przy okazji wizyty sprzedawcy w naszym domu. Jeśli nie zostaniemy poinformowani o takiej możliwości, mamy ponad rok na skorzystanie z tego prawa.

– Sprzedaż bezpośrednia to wygodny sposób zawierania umowy, ale pod warunkiem że sprzedawcy przestrzegają prawa i dobrych obyczajów: przede wszystkim przedstawiają się, informują o tym, na rzecz jakiego przedsiębiorcy działają i jaki jest cel nawiązywanego kontaktu – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Paweł Ratyński z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK zaleca, by zanim wpuścimy akwizytora do domu, ustalić, kogo reprezentuje i co oferuje. Można go wylegitymować i zapytać o możliwość telefonicznej weryfikacji oferty przedstawiciela u przedsiębiorcy.

– Pamiętajmy o tym, że mamy prawo do zastanowienia się. Możemy poprosić sprzedawcę, żeby przekazał nam umowę do przeczytania i przyszedł nazajutrz. Możemy w tym czasie przedyskutować decyzję z kimś bliskim albo z prawnikiem. Nie ulegajmy typowym sztuczkom polegającym np. na oferowaniu nam gratisów, prezentów po to, żebyśmy czuli się zobowiązani do złożenia zamówienia – wskazuje przedstawiciel UOKiK.

Działaniem, które ma wywołać podobny efekt, jest przekonywanie, że podobnych zakupów dokonała jakaś znana osoba. Jeszcze inna technika to nawiązywanie nici sympatii, by wywołać wrażenie więzi, wspólnoty. Akwizytorzy często przekonują też, że towar się kończy, że ucieknie nam okazja, choć w tej branży podaż góruje nad popytem.

– Powinniśmy pamiętać, że to jest po prostu tylko wywieranie wpływu na nas. Nasza decyzja powinna być racjonalna, a nie oparta tylko na tym, że np. dziesiątki innych klientów podjęło taką decyzję – podkreśla Paweł Ratyński. – Na pokazach zdarza się, że są osoby, które mają wpłynąć na pozostałych, najpierw są sceptyczne, a potem reagują bardzo entuzjastycznie na dany produkt. Chodzi o to, by wywołać efekt tzw. społecznego dowodu słuszności, że tak wielu klientów nie może się mylić.

Czasem zdarza się też, że organizowane są wydarzenia kulturalne czy wycieczki i zapraszane osoby nie mają świadomości, że służą one sprzedaży produktów bądź usług. By uniknąć takiej sytuacji, można o to zapytać dzwoniącą do nas osobę albo skontaktować się z instytucją kierującą do nas zaproszenie.

UOKiK wskazuje, że podstawą decyzji o zakupie powinna być analiza, czy dana transakcja nam się opłaca, czy dany produkt jest nam potrzebny. Konsument, który zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny. Jeżeli nie został poinformowany o tym prawie, to wygasa ono dopiero po roku.

– Prawo jest bardzo surowe dla tych przedsiębiorców, którzy nie informują o prawie do odstąpienia od umowy. Jeżeli nie trafi do nas umowa z załączonym formularzem odstąpienia od niej, to czas na to może przedłużyć się nawet do roku i 14 dni, bo prawo mówi, że 14 dni to termin od momentu, kiedy przedsiębiorca przekazał informację o możliwości odstąpienia – wyjaśnia Ratyński.

Z badań przeprowadzonych przez IBRiS w czerwcu wynika, że 65,7 proc. ankietowanych deklarowało korzystanie z ofert sektora sprzedaży bezpośredniej. Najbardziej cenią sobie wysoką jakość, korzystne ceny, możliwość zwrotu i reklamacji produktu. Najczęściej w tym kanale kupowane są kosmetyki, chemia gospodarcza i środki czystości, sprzęt gospodarstwa domowego i usługi telekomunikacyjne.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Kalendarium

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Nadchodzące lata będą okresem wielkich inwestycji na kolei. Firmy budowlane przygotowują się na kumulację projektów

– Segment inwestycji kolejowych jest bardzo istotny dla firm wykonawczych. PKP PLK to drugi po względem wielkości zamawiający w Polsce, a wartość portfela zamówień, którym dysponuje, to ponad 70 mld zł w obecnej perspektywie finansowej UE – mówi Artur Popko, prezes zarządu Budimeksu. Największa grupa budowlana w Polsce stawia mocny akcent na kolej. Jedną z największych inwestycji w tym segmencie jest warta 1,4 mld zł przebudowa węzła kolejowego w Czechowicach-Dziedzicach, realizowana przy wsparciu unijnych funduszy. To także jeden z najbardziej skomplikowanych projektów PKP PLK.

Prawo

Przepisy dotyczące opłaty reprograficznej mogą być niezgodne z polskim i unijnym prawem. Projekt ustawy o uprawnieniach artysty zawodowego budzi wątpliwości prawników

Projekt ustawy o uprawnieniach artysty zawodowego to bubel prawny – alarmują prawnicy. Na początku czerwca zakończyły się konsultacje dotyczące propozycji przygotowanych przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Zgodnie z deklaracjami projektodawcy rozwiązania w nim zawarte mają służyć najmniej zarabiającym ludziom sztuki. Środki mają pochodzić z opłaty reprograficznej ściąganej od elektroniki. – Bardziej przypomina to zbiorową zrzutkę na artystów, niemającą jednak oczywistego związku z ponoszonymi przez nich stratami – podkreślają eksperci Fundacji Laboratorium Prawa i Gospodarki. Ich zdaniem konstrukcja tych przepisów za bardzo ingeruje w tę sferę działalności gospodarczej i chce zawładnąć w sposób urzędniczy działalnością artystów. Na mocy ustawy powstaną bowiem nowe instytucje z poważnymi uprawnieniami władczymi.

Problemy społeczne

Polacy zaciągają rekordowo wysokie kredyty. Średnie kwoty rosną zarówno w kredytach ratalnych, gotówkowych, jak i mieszkaniowych

W wyniku luzowania obostrzeń i otwierania gospodarki Polacy kupują coraz chętniej i coraz częściej  także na kredyt. Z najnowszych statystyk Biura Informacji Kredytowej wynika, że w maju zaciągnęli o 63 proc. więcej kredytów gotówkowych niż miesiąc wcześniej. Utrzymuje się także boom w mieszkaniówce. Chociaż w ujęciu miesięcznym kredyty mieszkaniowe zanotowały niewielki spadek w stosunku do kwietnia, to średnia wartość udzielonego kredytu rośnie i osiągnęła już rekordowe 320 tys. zł. Polacy kupują także coraz droższy sprzęt czy samochody na raty.

Problemy społeczne

Różnorodny zespół niesie duży potencjał dla firm. Wciąż niewiele z nich potrafi go jednak wykorzystać

51 proc. przedsiębiorstw deklaruje działania, które można określić jako politykę zarządzania różnorodnością – wynika z badania współtworzonego przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Dlatego wciąż potrzebne są działania promujące różnorodne środowisko pracy i edukujące z zakresu m.in. walki z dyskryminacją. Jednym z nich jest zakończony niedawno Europejski Miesiąc Różnorodności, którego zwieńczeniem jest ogłoszenie listy pracodawców najbardziej zaawansowanych w zakresie zarządzania różnorodnością i inkluzji w Polsce. – Nawet w tak homogenicznym społeczeństwie jak nasze tkwi ogromny potencjał w różnorodności, z którego warto skorzystać – mówi Marzena Strzelczak, prezeska i dyrektorka generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Jak podkreśla, zarządzanie różnorodnością przynosi korzyści, zwłaszcza dużym pracodawcom: zwiększa innowacyjność i zaangażowanie pracowników, buduje reputację firmy i przekłada się na jej relacje z klientami.