Mówi: | Maciej Kuźniar |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Oktawave |
Nowe usługi Oktawave – market aplikacji oraz konektor. Spółka rozwija też kolejne funkcje elastycznej chmury obliczeniowej
Spółka Oktawave rozwija działalność w sektorze usług IT. Nowa oferta obejmuje stworzenie w ciągu najbliższych 2-3 miesięcy sklepu z aplikacjami oraz tzw. konektora, czyli oprogramowania łączącego chmury prywatne z publicznymi. Oktawave oferuje już infrastrukturę chmur obliczeniowych, nad którymi użytkownicy mają pełną kontrolę.
Prace nad obydwoma systemami już trwają. Prezes Oktawave ocenia, że potrzebne są co najmniej dwa miesiące, żeby ustabilizować i udostępnić te usługi szerokiemu gronu odbiorców.
Konektor to oprogramowanie dedykowane dla przedsiębiorstw, które nie chcą lub nie mogą rozbudowywać własnych chmur obliczeniowych. Administratorzy będą mogli wykorzystywać zarówno własne, jak i publiczne chmury poprzez jedno środowisko, co powinno ułatwić im pracę.
Maciej Kuźniar, prezes Oktawave, wiąże również duże nadzieje ze sklepem (tzw. marketem) aplikacji.
– Pozwoli to naszym partnerom, m.in. deweloperom czy twórcom oprogramowania, na łatwe wykorzystanie infrastruktury Oktawave, również po to, żeby zarabiać pieniądze. Dzięki panelom partnera będzie można swoją własną aplikację wrzucić do marketu aplikacji, z poziomu którego będą one dostępne dla innych użytkowników Oktawave – wyjaśnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Kuźniar.
Market aplikacji Oktawave to oferta nie tylko dla przedsiębiorców, ale również dla konsumentów. Spółka chciałaby tam zgromadzić szeroki wybór aplikacji korzystających z chmury obliczeniowej. Mogą to być między innymi systemy galerii, zarządzania projektami, a także przeznaczone głównie dla przedsiębiorców CRM-y, czyli systemy zarządzania relacjami z klientami.
– Aplikacje uruchamiane z marketu aplikacji będą rozwiązaniami niedrogimi, na które może pozwolić sobie każdy konsument. To oznacza, że przychód z tej aplikacji czy suma przychodów z marketów aplikacji będzie generowana przez dużą sprzedaż – wyjaśnia Kuźniar.
W tej chwili w systemie Oktawave miesięcznie rejestruje się kilkuset użytkowników. Łącznie Oktawave ma już ponad 2 tysiące użytkowników. Maciej Kuźniar ma nadzieję, że przychody z nowych usług dorównają tym ze sprzedaży infrastruktury, czyli podstawowej działalności spółki.
Jak podkreśla Dariusz Nawojczyk z Oktawave, podejście spółki do chmury wyróżnia ją na rynku. Najważniejsze, według niego, są trzy cechy tej oferty: dostępność na żądanie, skalowalność, czyli dopasowanie do potrzeb klienta, oraz elastyczny model rozliczeniowy. Według niego obecnie wielu przedsiębiorców, zwłaszcza średnich oraz małych, nie korzysta z chmur, bo tradycyjne modele są dla nich zbyt drogie.
– Pozyskanie infrastruktury 500 serwerów, żeby na przykład dokonać jakiegoś obliczenia albo żeby przetestować jakieś rozwiązanie, które wiąże się z prowadzeniem biznesu, najzwyczajniej w świecie wymaga albo ogromnej inwestycji, albo skorzystania z chmury – tłumaczy Nawojczyk. – My oferujemy rozliczanie godzinowe, tzn. że infrastrukturę, którą wynajmujemy w chmurze obliczeniowej, możemy wykorzystać przez 10 godzin i potem wyłączyć. Poważne zasoby obliczeniowe (wcześniej zwyczajnie niedostępne przez bariery kosztów) biznes może wynajmować nawet na godziny.
Oktawave ponadto stawia za cel szybką dostępność mocy obliczeniowej. Niezależnie od liczby potrzebnych serwerów klienci powinni uzyskać dostęp do chmury w ciągu kilkudziesięciu-kilkuset sekund, a nie kilku dni. Nawojczyk dodaje, że dzięki wykorzystaniu tzw. Autoskalera użytkownicy uzyskują znacznie lepsze możliwości zarządzania mocą obliczeniową.
– Chmura obliczeniowa powinna udostępniać firmom możliwość automatycznego dopasowywania wielkości infrastruktury do wielkości biznesu, który dana firma prowadzi. To jest kluczowa rzecz, ponieważ ona pozwala zapewnić ciągłość biznesową bez ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z codzienną administracją – mówi Dariusz Nawojczyk.
Przedstawiciel Oktawave podkreśla, że chmury obliczeniowe w rozumieniu jego spółki są czymś zupełnie innym niż produkty oferowane przez Mozillę lub Apple'a. Te usługi Nawojczyk nazywa chmurami konsumenckimi, które umożliwiają przechowywanie i synchronizowanie danych, plików, np. plików muzycznych czy zdjęć, ale nie dają użytkownikom żadnej kontroli nad infrastrukturą. Chmura oferowana przez Oktawave może być natomiast dowolnie konfigurowana przez klientów. Dzięki temu przedsiębiorcy zyskują kontrolę i nowe możliwości biznesowe.

Chmury obliczeniowe coraz popularniejsze. Tracą dostawcy oprogramowania, zyskują użytkownicy

Komunikacja wędruje do chmury. Netia łączy telefonię stacjonarną z IT

Rynek usług w chmurze obliczeniowej rośnie w tempie 40 proc. rocznie
Czytaj także
- 2024-08-01: Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody
- 2024-06-18: Chińskie regulacje ograniczyły czas dzieci przed ekranami i nad pracami domowymi. W pozycji siedzącej spędzają one dziennie 46 minut krócej
- 2024-06-20: Zbliża się koniec ery tradycyjnych biletów komunikacji miejskiej. Pasażerowie wolą rozwiązania mobilne
- 2023-11-29: Rośnie liczba użytkowników aplikacji walczących z marnowaniem żywności. Na zainteresowanie mocno wpłynął wzrost cen
- 2023-10-23: Firmy inwestują w zabezpieczanie danych, ale wiele z nich wciąż robi to źle. Często nie trzymają się nawet podstawowych zasad bezpieczeństwa
- 2023-09-19: Polacy entuzjastami w podejściu do nowych technologii. Pod względem bezpieczeństwa danych najbardziej ufają bankom
- 2023-08-29: Nakładka na telefon pomoże w regularnym monitorowaniu ciśnienia. Może się okazać tańszą i łatwiejszą w obsłudze alternatywą dla naramiennego ciśnieniomierza
- 2023-06-06: Rośnie akceptacja Polaków dla rozwoju telekomunikacji, w tym 5G. Wciąż jednak pokutuje wiele mitów na temat pola elektromagnetycznego
- 2023-07-13: E-tatuaż umożliwi mobilne monitorowanie pracy serca. Ultracienkie urządzenie może znacznie wcześniej wykryć nieprawidłowości
- 2023-05-22: Świetlane perspektywy branży centrów przetwarzania danych. Kluczowe przy ich projektowaniu stają się kwestie ekologii i oszczędzania energii
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.