Newsy

Ponad miliard złotych na inteligentne systemy transportowe w polskich miastach

2013-04-03  |  06:40

W ciągu najbliższych kilku lat 33 polskie miasta i gminy wydadzą na inteligentne systemy transportowe (ITS) co najmniej 1,2 mld zł. Inwestycja w nowoczesne systemy zarządzania transportem oznacza płynniejszy ruch w miastach oraz zmniejszenie go w centrum. Efektami są spadek wydatków na utrzymanie infrastruktury i lepsza jakość powietrza.

 – Coraz więcej miast ogłasza przetargi, bo chce usprawnić komunikację w mieście poprzez inteligentne rozwiązania transportowe, a nie poprzez rozbudowę infrastruktury drogowej. To jest bardzo cenną inicjatywą, bo rozwiązania takie oszczędzają pieniądze jednocześnie przynosząc szybsze efekty – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services.

Wśród miast, które już rozpisały - bądź rozpisują - przetargi na ITS są m.in. Poznań, Łódź, Białystok, Kraków i Lublin. Jak podkreśla Cywiński, zamówienia dotyczą coraz bardziej kompleksowych rozwiązań. To już nie tylko podstawowe informacje o sytuacji na drogach bądź komunikacji miejskiej, ale systemy pozwalające tak kierować ruchem, aby był on płynniejszy.

Ostrożne szacunki mówią o 33 miastach i gminach, które w ciągu najbliższych lat będą zainteresowane systemami. Dyrektor generalny Kapscha w Polsce ma jednak nadzieję, że wspierane przez Unię inwestycje osiągną wartość większą niż szacowane 1,2 mld zł.

 – Sądzę, że zwiększona świadomość zalet ITS poniekąd jest skutkiem tego, że system viaTOLL został wdrożony i sprawdza się, a więc zaczęto poważnie myśleć o elektronicznych systemach, które pozwalają pobierać opłaty bądź generować dowolną liczbę informacji niezbędnych do zarządzania ruchem również na mniejszych obszarach – uważa Cywiński.

Inwestycja w ITS jest decyzją strategiczną. Decydując się na budowę nowej infrastruktury włodarze miasta mogą doprowadzić do zwiększenia liczby samochodów w centrum. To oznacza jednak nie tylko olbrzymie nakłady, ale i utrudnienia dla mieszkańców. Tymczasem dzięki ITS możliwe jest usprawnienie ruchu i zmniejszenie korków w śródmieściach.

 – Wprowadzenie rozwiązań zarządzania ruchem umożliwia upłynnienie go, eliminację niechcianego i nadmiarowego transportu z miasta, oczywiście oferując alternatywne środki komunikacji, czyli transport intermodalny – podkreśla dyrektor generalny Kapsch Telematic Services.

Przykłady z innych europejskich miast pokazują, że dzięki ITS można też zredukować poziom hałasu i poprawić jakość powietrza. Zanieczyszczenie jest już poważnym problemem w Polsce. Poprzez wprowadzenie strefy płatnego wjazdu łatwo można ograniczyć liczbę samochodów w centrach miast, a tym samym ilość spalin emitowanych przez nie do atmosfery. Takie rozwiązania, według Cywińskiego, mogą przynieść aż 20-procentowy spadek natężenia hałasu oraz zanieczyszczenia w miastach.

Więcej na temat
Regionalne - Mazowieckie Warszawa inwestuje, by być inteligentnym miastem Wszystkie newsy
2013-05-16 | 06:05

Warszawa inwestuje, by być inteligentnym miastem

Warszawa zamierza współpracować z uczelniami wyższymi, by stać się inteligentnym miastem. Mają w tym pomóc nie tylko europejskie, ale i światowe granty. Stolica
Infrastruktura Polskie miasta chcą być inteligentne. Nadrabiają zaległości w stosunku do Europy Zachodniej
2013-05-13 | 06:55

Polskie miasta chcą być inteligentne. Nadrabiają zaległości w stosunku do Europy Zachodniej

Polskie miasta chcą stać się „smart cities”, czyli inteligentnymi miastami. Nowoczesne systemy zarządzania transportem oznaczają upłynnienie ruchu, a przede wszystkim zmniejszenie go
Samorządy Gdańsk chce być inteligentnym miastem. Za setki milionów złotych
2013-03-08 | 06:35

Gdańsk chce być inteligentnym miastem. Za setki milionów złotych

Gdańsk chciałby stać się tzw. smart city, czyli miastem inteligentnym. Ma to oznaczać lepsze, oszczędniejsze i bardziej przyjazne dla środowiska zarządzanie miastem. Wdrożenie

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy czekają na doprecyzowanie przepisów dotyczących Małego ZUS-u Plus. W sądach toczy się ponad 600 spraw z ZUS-em

Oddziały Biura Rzecznika MŚP prowadzą już ponad 600 spraw dotyczących Małego ZUS-u Plus. Przedmiotem sporu z ZUS-em jest interpretacja, jak długo – dwa czy trzy lata – powinna trwać przerwa, po upływie której przedsiębiorca może ponownie skorzystać z niższych składek. Pod koniec czerwca Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim wydał pierwszy wyrok, w którym podzielił korzystną dla przedsiębiorców argumentację Rzecznika MŚP. – Nie stanowi on jeszcze o linii interpretacyjnej. Czekamy na wejście w życie ustawy deregulacyjnej, która ułatwi od stycznia przedsiębiorcom przechodzenie na Mały ZUS Plus – mówi Agnieszka Majewska, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców.

Problemy społeczne

Awaria CrowdStrike’a miała podobne skutki jak potencjalny cyberatak. Uzależnienie od technologii to ryzyko wyłączenia całych gałęzi gospodarki

Ogromna awaria systemu Windows, wywołanego błędem w aktualizacji oprogramowania CrowdStrike, doprowadziła do globalnego paraliżu. Przestały działać systemy istotne z perspektywy codziennego życia milionów ludzi. Tylko w piątek odwołano kilka tysięcy lotów na całym świecie,  a w części regionów w USA nie działał numer alarmowy. – To pokazuje, że im bardziej jesteśmy uzależnieni od technologii, tym łatwiej wykluczyć wręcz całe gałęzie gospodarki, a podobne skutki mógłby mieć cyberatak – ocenia Krzysztof Izdebski z Fundacji im. Stefana Batorego. Jego zdaniem tego typu incydenty są nie do uniknięcia i trzeba się na nie lepiej przygotować.

Ochrona środowiska

Nowelizacja przepisów ma przyspieszyć rozwój farm wiatrowych. Do 2040 roku Polska może mieć zainstalowane w nich ponad 40 GW mocy

Jeszcze w tym kwartale ma zostać przyjęty przez rząd projekt zmian w ustawie o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych. Nowelizacja zmniejsza minimalną odległość turbin wiatrowych od zabudowań do 500 m. Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej ocenia, że zmiana odległości zwiększy potencjał energetyki wiatrowej do 2040 roku nawet dwukrotnie, do poziomu 41,1 GW. – Branża czeka też na przyspieszenie procedur, przede wszystkim procedury środowiskowej i całego procesu zmiany przeznaczenia gruntów – mówi Anna Kosińska, członkini zarządu Res Global Investment.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.