Newsy

Wartość rynku systemów IT dla przedsiębiorstw rośnie. Najszybciej usługi w chmurze

2015-04-09  |  06:45

Wartość projektów IT w obszarze zarządzania wydajnością przedsiębiorstw w Polsce to dziś ponad sto milionów złotych rocznie i nadal rośnie. Spośród wszystkich rodzajów oprogramowania najszybciej rosną usługi chmurowe – o kilkanaście procent rocznie. Na rynku wyróżniają się ci dostawcy, którzy oferują kompleksowe platformy.

Rynek tego typu rozwiązań jest bardzo nasycony. Biorąc pod uwagę licencje oraz usługi, na świecie jest on wart prawie 13 mld dolarów według ostatnich analiz Gartnera – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Rafał Stalewski, country manager Tagetik Polska. – To, czy będzie dalej rosnąć, zależy od tego, jak organizacje będą reagować na nowoczesne trendy w tym obszarze, czyli m.in. na chmurę i dostępność tych rozwiązań w ramach modelu software as a service.

Stalewski podkreśla, że wartość rynku systemów (licencje i usługi) corporate performance management, czyli systemów zarządzania wydajnością przedsiębiorstw, to prawie 150 mln zł.

Aplikacje performance management pozwalają kluczowym osobom w organizacji – zarządom – podejmować decyzje o kierunkach rozwoju firm na podstawie danych rzeczywistych oraz przygotowywanych wariantów  prognoz finansowych i operacyjnych – wyjaśnia ekspert Tagetik.

Chętnych na walkę o ten duży i wciąż rosnący rynek jest wielu. Jak podkreśla Stalewski, pod względem liczby firm segment ten jest już nasycony, ale dostawcy wciąż mogą wyróżnić się ofertą. Jedną z możliwości jest oferowanie kompleksowych rozwiązań IT umożliwiających przedsiębiorstwom stopniowy rozwój i dodawania kolejnych usług. Taką właśnie strategię przyjęła firma Tagetik, oferująca oprogramowanie klasy CPM (corporate performance management).

Platforma biznesowa Tagetik pozwala organizacjom optymalizować swoje procesy związane z zarządzaniem efektywnością w organizacji. Są to procesy, które dotyczą budżetowania, konsolidacji finansowej, sprawozdawczości regulacyjnej, zewnętrznej i wewnętrznej – mówi Stalewski. – Podstawową zaletą oprogramowania jest centralizacja i ujęcie wszystkich procesów w ramach jednego modelu metadanych, opisującego procesy w organizacji, co wiąże się z tym, że organizacje mogą szybciej i taniej tego typu wdrożenia realizować.

Taki model to dla firmy, która się rozwija, duża korzyść. Jak wyjaśnia Stalewski, tradycyjne rozwiązania oparte są na kilku aplikacjach. Do każdego procesu przeznaczone jest inne oprogramowanie, korzystające z różnych modeli danych przechowywanych w różnych bazach danych. O ile dla małych firm nie jest to problem z uwagi na to, że zazwyczaj optymalizują one jeden, dwa procesy, realizując podejście taktyczne, o tyle w większych organizacjach i grupach kapitałowych chętniej spogląda się na rozwiązania, dzięki którym można zmierzyć się z wyzwaniem strategicznie.

Konieczność integracji różnych aplikacji pochłania czas, pieniądze i stwarza dodatkowe ryzyko. W przypadku platform kompleksowych, które opierają się tylko na jednej aplikacji, firma nie musi marnować zasobów na działania integracyjne i skomplikowane utrzymanie. Dzięki kompleksowym platformom zarządy spółek mogą także elastyczniej wybierać usługi, których akurat potrzebują. Potem mogą łatwo dodać kolejne funkcje lub z nich zrezygnować.

Na rynku pojawia się coraz więcej rozwiązań opartych o technologię cloud computing.

Implementacja w chmurze tych procesów jest szybsza i tańsza niż w klasycznym podejściu, więc więcej firm na nie stać – podkreśla Stalewski. – Chmura jako segment rynku rozwija się w tempie do kilkudziesięciu procent rok do roku, przy czym w przypadku rozwiązań CPM dynamika jest odrobinę niższa, ponieważ mamy tu do czynienia z krytycznymi danymi. Jest pewna bariera psychologiczna wśród dyrektorów i zarządów, żeby takie dane przechowywać poza firmą. Tego trendu jednak raczej nic już nie zastopuje.

Szacuje się, że w ciągu kolejnych pięciu lat rozwiązania w chmurze będą stanowiły jedną czwartą rynku.

Dodatkową korzyść przedsiębiorstwa, zwłaszcza te mniejsze, mogą osiągnąć dzięki połączeniu zalet kompleksowej platformy do zarządzania firmą z usługami w chmurze. Dzięki chmurze wszystkie nakłady związane z utrzymaniem infrastruktury informatycznej oraz dostępności samej aplikacji i aktualizacji do nowych wersji są po stronie dostawcy. W skali całej inwestycji jest to zazwyczaj kilka do kilkunastu procent jej wartości. W związku z tym organizacje mogą się skoncentrować na samym wdrożeniu przy współpracy ze specjalistyczną firmą lub nawet w oparciu o własne zasoby po odbyciu odpowiednich szkoleń. Szacuje się, że już po trzech latach optymalizacja TCO (ang. total cost of ownership) może wynieść nawet do 20 proc. w porównaniu z modelem tradycyjnym.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Sieci handlowe oferują coraz więcej ryb ze zrównoważonych połowów. Lidl i Kaufland wśród liderów

W Polsce 11 sieci handlowych prowadzi sprzedaż ryb i owoców morza ze zrównoważonych połowów w swoich markach własnych​. Produkty z certyfikatem MSC znajdują się na półkach sklepowych w ponad 20 tys. lokalizacjach w kraju – zarówno w dużych marketach, jak i małych sklepach. Organizacja MSC opublikowała właśnie ranking sieci zaangażowanych w promocję zrównoważonych połowów. Na jego czele znalazły się Lidl, Kaufland, ALDI i Biedronka. Przedstawiciele MSC zwracają uwagę, że wciąż jest duży potencjał wzrostu.

Infrastruktura

Dane satelitarne wspomagają leśników. Pomagają przeciwdziałać pożarom oraz kradzieżom drewna

Na niskiej orbicie okołoziemskiej jest 10 tysięcy sztucznych satelitów i ciągle ich przybywa. W każdej sekundzie przesyłają na ziemię wiele cennych danych, które są wykorzystywane w różnych dziedzinach – meteorologii, telekomunikacji, transporcie, zarządzeniu kryzysowym czy badaniach naukowych. Są one także cennym narzędziem w rękach leśników. Dane pochodzące z orbity są wykorzystywane m.in. w ochronie przeciwpożarowej lasów, ale też pomagają w identyfikowaniu obszarów narażonych na działanie złodziei drewna.

Edukacja

Ubóstwo menstruacyjne wciąż jest problemem w Polsce. Nowy program MEN ma z nim walczyć

Menstruacja wciąż jest w Polsce tematem tabu. Co trzecia dziewczynka nie jest przygotowana na pierwszą miesiączkę, co oznacza, że w rodzinach rzadko rozmawia się na ten temat – wynika z badania przeprowadzonego dla Kulczyk Foundation w 2020 roku. Eksperci wskazują także na wciąż obecne ubóstwo menstruacyjne, na które składa się m.in. brak dostępu do podpasek czy tamponów, a także piętnowanie menstruacji. Nowy program resortu edukacji ma z tym zjawiskiem walczyć.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.