Newsy

Nowe SUV-y napędzają sprzedaż Seata. Marka zapowiada nowe modele elektryczne

2019-04-01  |  06:10
Mówi:Michał Zygmanowski, dyrektor marketingu Seat i Cupra

Michał Szaniecki, dyrektor marek Seat i Cupra

Ponad 517 tys. sprzedanych samochodów, w tym ok. 12,5 tys. rejestracji w Polsce – taki był ubiegły rok dla Seata. Na rekordowe wyniki wpłynęło przede wszystkim nowe portfolio koncernu. Ofertę SUV-ów uzupełnił nowy Tarraco, który dołączył do modeli Arona i Ateca. – W najbliższym czasie stawiamy na trzy obszary rozwoju: elektromobilność, nowe rodzaje napędów i mikromobilność – zapowiadają przedstawiciele koncernu w trakcie targów Poznań Motor Show. Nowa strategia marki zakłada wprowadzenie 6 modeli samochodów o alternatywnym napędzie. Grupa Volkswagen powierzyła Seatowi przygotowanie konceptu platformy podłogowej dla miejskich pojazdów elektrycznych. 

– 2018 rok był najlepszym rokiem w historii Seata i to nie tylko w Polsce, lecz także globalnie. W Polsce nasi klienci zarejestrowali ponad 12,5 tys. nowych samochodów, globalnie Seat zarobił ponad 30 proc. więcej i dodatkowo zapowiadamy ekspansję na inne rynki. Jesteśmy więc w pozycji, która zapewnia nam bardzo dobry wzrost również w kolejnych latach – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Michał Zygmanowski, dyrektor marketingu marek Seat i Cupra.

Z danych hiszpańskiej marki wynika, że w 2018 roku globalna sprzedaż samochodów wzrosła o ponad 10 proc. do 517 tys. To najlepszy wynik w historii – dotychczasowy rekord z 2000 roku wynosił nieco ponad 514 tys. sztuk. W Polsce Seat zanotował jeszcze większy wzrost – o 21 proc. Liderem sprzedaży był Leon, popularnością cieszyła się również Ibiza oraz Ateca. Mniejszy crossover – Arona – znalazł się na czwartym miejscu. 

 W 2019 wszystkie nasze SUV-y są już na drogach. Zainteresowanie tym typem nadwozia jest bardzo duże, a my jesteśmy jedną z pierwszych marek, która proponuje SUV-y we wszystkich segmentach. Wprowadziliśmy komplet trzech SUV-ów: mały crossover miejski Arona, kompaktowa Ateca oraz bardzo duży SUV i najnowszy Tarraco i one już są wszystkie dostępne w salonach – wymienia Michał Zygmanowski.

Z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że pojazdy z nadwoziem typu SUV z roku na rok notują dwucyfrowe wzrosty sprzedaży. W 2018 roku był to ponad 26-proc. wzrost, a liczba rejestracji przekroczyła 171 tys. egzemplarzy.

Jak jednak zapowiada Zygmanowski, marka nie poprzestaje na rozwijaniu tylko oferty SUV-ów.

– Trzy obszary rozwoju to: elektromobilność, nowe rodzaje napędów i mikromobilność. Jeśli chodzi o elektromobilność, to pokazaliśmy samochód koncepcyjny el-Born, który jest samochodem w pełni elektrycznym, zbudowanym na płycie MEB, z zasięgiem według normy WLTP do 420 km. Jeśli chodzi o nowe napędy, mamy konkretny plan wprowadzenia napędów hybrydowych typu plug-in do modeli Leon i Tarraco. Pod względem mikromobilności Seat jest liderem – tłumaczy dyrektor marketingu marek Seat i Cupra.

Na Salonie Samochodowym w Genewie Seat zaprezentował Minimó, pojazd elektryczny stworzony specjalnie do poruszania się po mieście, łączący cechy samochodu i motocykla. Zasięg mikrosamochodu to średnio ponad 100 km jazdy na jednej baterii. Można ją łatwo wymienić, tym samym Minimó może być wykorzystywany przez firmy carsharingowe.

– Seat zaprojektuje też nowy koncept platformy podłogowej. Będzie to mniejsza wersja istniejącej platformy podłogowej MEB, która jest stworzona z myślą o autach elektrycznych. Na tej platformie będą konstruowane samochody miejskie do długości około 4 metrów – mówi Michał Zygmanowski.

Jak podkreśla, marka Seat jest często wybierana przez młodych ludzi, którzy najchętniej kupują właśnie SUV-y i crossovery, a do tego stawiają na personalizację pojazdów. Taką możliwość dają m.in. samochody marki Cupra, wcześniej jednej z linii Seata, która została wydzielona rok temu.

 Celujemy w młodszą grupę, zorientowaną na duże osiągi i wielkie emocje motoryzacji. Jednak już po sprzedawanych Cuprach w Polsce widzimy, że to mogą być również samochody, które spełniają funkcje rodzinne. Przykładem może być Cupra Ateca – mówi Michał Szaniecki, dyrektor marek Seat i Cupra.

Pierwszym modelem Cupra jest SUV Ateca z silnikiem 2.0 TSI o mocy 300 KM, napędem na cztery koła oraz 7-biegową skrzynią DSG. Wyposażony m.in. system trakcji 4Drive, dotykowy ekran multimedialny i kamerę 360, co ma zwiększać komfort i bezpieczeństwo jazdy.

– Ambitnie rozwijamy portfel Cupra, również w nowych napędach. Cupra Formentor od przyszłego roku będzie produkowany jako hybryda typu plug-in z 50-km zasięgiem – zapowiada Michał Szaniecki. – Cupra to marka, na której Barcelona koncentruje bardzo dużo swojej uwagi.

Czytaj także

Kalendarium

Infrastruktura

Pomorskie stawia na innowacyjną branżę stoczniową. Region chce przyciągać kolejne firmy z tego sektora

Potencjał sektora stoczniowego w Polsce dynamicznie się rozwija, a firmy działające w tej branży dostają zamówienia na coraz bardziej zaawansowane technologicznie produkty. Na gdańskiej Wyspie Ostrów – dzięki rewitalizacji terenów postoczniowych prowadzonej przez Pomorską Specjalną Strefę Ekonomiczną – powstaje nowoczesna infrastruktura, która ma zachęcać do inwestycji kolejne firmy z sektora morskiego. Powstawanie innowacji w branży napędzane jest także przez programy wsparcia dla start-upów i kształcenie kadr z zakresu automatyzacji i programowania.

Przemysł

4,5 mld zł może w tym roku trafić z NCBR do polskich spółek. Firmy muszą spełnić tylko jeden warunek – muszą być innowacyjne

Wsparcie w wysokości 50 mld zł i ponad 10 tys. umów zawartych z beneficjentami – to bilans 10 lat działalności Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Tylko w tym roku NCBR ma do rozdysponowania kolejne 4,5 mld zł, z czego blisko połowę w ramach konkursu Szybka Ścieżka, która cieszy się największym zainteresowaniem przedsiębiorstw. O granty może się starać w zasadzie każda firma, głównym warunkiem jest jednak innowacyjność projektu i komponent badawczo-rozwojowy.

Transport

Przybywa zielonych autobusów w Polsce. W 2018 roku na ulice miast wyjechało 317 autobusów z alternatywnymi napędami

Sprzedaż ekologicznych autobusów miejskich dynamicznie rośnie. W ubiegłym roku na drogi polskich aglomeracji wyjechało 317 ekoautobusów, w tym 63 elektryki i 200 hybryd. – w połączeniach między miastami udział tych pojazdów jest niewielki, bo trudno je wykorzystywać na dalekich trasach – mówi Bogdan Kurys, wiceprezes firmy Sindbad. Jednak flota autokarów także staje się coraz bardziej ekologiczna. – Potrzeba wymiany sprzętu jest wymuszona, inaczej nie moglibyśmy realizować połączeń międzynarodowych – ocenia Kurys.

Konsument

Od lipca program Rodzina 500+ będzie obejmował 6,8 mln dzieci. Nie wpłynął na dzietność, ale ma pozytywny wpływ na gospodarkę

Statystyki GUS pokazują, że program Rodzina 500+ nie jest skutecznym narzędziem kształtowania polityki demograficznej, ale – jak podkreśla były minister finansów Stanisław Kluza – należy go pozytywnie oceniać w kontekście jego długoterminowego oddziaływania na gospodarkę i kształtowania polityki prorodzinnej państwa. Rodzina 500+ jest programem o charakterze sprawiedliwościowym, redystrybucyjnym i istotnie przekłada się na stabilny i zrównoważony rozwój gospodarczy – uważa ekonomista.