Mówi: | Daniel Grabka, dyrektor zakupów Netto dr Jarosław Kulbat, psycholog społeczny, dyrektor ds. analiz behawioralnych w Intelevo |
Program „Rodzina 500 plus” wpłynie na zmianę preferencji zakupowych Polaków
Jak wynika z obserwacji sieci handlowych, większe możliwości finansowe już zmieniły preferencje zakupowe konsumentów – kupują oni bardziej świadomie i stawiają częściej na zdrową żywność. Aż 2/3 badanych wskazuje stosunek jakości do ceny jako istotną przesłankę przy wyborze produktu. Do końca czerwca w ramach rządowego programu „Rodzina 500 plus” gospodarstwa domowe otrzymały ponad 4,1 mld zł.
– Dostawcy poszczególnych artykułów próbują dopasować swoją ofertę do programu „Rodzina 500 plus” – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Daniel Grabka, dyrektor zakupów sieci sklepów handlowej Netto Polska. – Najszybciej rozwija się oferta produktów świeżych oraz zdrowotnych, bezglutenowych, pozbawionych laktozy czy bezcukrowych. Inwestycja w zdrowie to będzie wielki sukces zarówno programu, jak i społeczeństwa.
Uruchomiony 1 kwietnia rządowy program wspierania gospodarstw domowych „Rodzina 500 plus” zakłada miesięczną wypłatę w wysokości nieopodatkowanych 500 zł na drugie i każde kolejne dziecko. Według danych Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej do końca czerwca uprawnieni do udziału w nim rodzice i opiekunowie złożyli już ponad 2,56 mln wniosków o tego rodzaju dofinansowanie – 79 proc. w urzędach i 21 proc. przez internet. W wyniku tego do rodzin trafiło łącznie 4,1 mld zł. Z badań wynika, że 25 proc. beneficjentów dofinansowania środki z rządowego programu wyda na artykuły spożywcze.
– W założeniu program ma aktywizować gospodarkę krajową i popyt wewnętrzny, więc należy się spodziewać, że część tych pieniędzy popłynie do sieci handlowych – prognozuje Daniel Grabka. – Na rynku będzie dodatkowo prawie dwadzieścia parę miliardów złotych rocznie, w związku z tym część z tych pieniędzy na pewno będzie przeznaczona na zakup produktów spożywczych. W ten sposób sieci handlowe będą mieć większe obroty.
Jak zauważa Daniel Grabka, pieniądze z rządowego programu przyczyniają się do poprawy świadomości konsumenckiej. Zaznacza, że rosnąca zasobność portfela Polaków powoduje wzrost ich oczekiwań wobec poszczególnych produktów, marek oraz sieci handlowych. Sieć handlowa Netto szczególnie liczy na wzrost zainteresowania zdrowymi produktami.
– Głęboko wierzę w to, że konsumenci przeniosą środek ciężkości z produktów standardowych na bardziej zdrowe, tzn. bezglutenowe, bezcukrowe, pozbawione laktozy, z tzw. czystą etykietą (wolne od dodatków chemicznych – red.), czy zdrową alternatywę (zamienniki cukru, słodyczy, mleka i jego przetworów oraz innych produktów pochodzenia zwierzęcego – red.) – uważa Daniel Grabka. – Wyeliminowanie niektórych szkodliwych składników z diety ma niebagatelne znaczenie. Dla wielu osób będzie to moda, ale dla niektórych konieczność.
Z przeprowadzonego przez firmę Intelevo badania na klientach sieci sklepów Netto wynika, że część dodatkowych środków przeznaczą na edukację dzieci, czyli na zajęcia szkolne, pozalekcyjne, korepetycje i zajęcia sportowe, a także na bieżące potrzeby takie jak jedzenie i ubrania.
– 25 proc. respondentów przyznawało, że jest zainteresowana przeznaczeniem tych środków na cele edukacyjne. Kolejne 25 proc. wskazywało na zakupy produktów spożywczych, na bieżące wydatki. Dodatkowe 10 proc. to zakupy ubrań i obuwia – wylicza dr Jarosław Kulbat, psycholog społeczny, dyrektor ds. analiz behawioralnych w Intelevo. – Co warto zauważyć, 10 proc. badanych jest zainteresowanych tym, aby dodatkowe środki odkładać na przyszłość.
Podejmując decyzje zakupowe, badani konsumenci najczęściej zwracają uwagę na dwa parametry: cenę i stosunek ceny do jakości. W sytuacji, kiedy zwiększają się możliwości finansowe, istnieje prawdopodobieństwo, że beneficjenci programu będą kupować produkty wyższej jakości, ale i trochę droższe.
– Psychologia społeczna czy ekonomiczna opisuje takie zjawisko, które nazywa się adaptacją hedonistyczną. Mówi ona, że ludzie bardzo szybko przyzwyczajają się do rzeczy dobrych i oczekiwałbym, że w takiej perspektywie kilkumiesięcznej ten efekt 500 zł w budżetach domowych przestanie być aż tak odczuwalny – tłumaczy dr Kulbat.
Produkty kupowane dla rodziny przede wszystkim powinny być świeże i jak wynika z badań, dobrze by było, żeby pochodziły z naszego kraju. Mniej istotne czynniki to wygoda użytkowania i opakowania. Marka to deklaratywnie najmniej istotny element.
– Niemal 2/3 konsumentów wskazało, że stosunek jakości do ceny jest bardzo ważny, to coś, co stanowi przesłankę do podejmowania decyzji o zakupie. W siatce produktów spożywczych świeżość też się bardzo wysoko na tej liście pojawia. Kierują nami racjonalne kryteria podejmowania decyzji zakupowych w odniesieniu np. do produktów spożywczych – podkreśla dr Kulbat.
Czytaj także
- 2025-05-14: Blackout w Hiszpanii i Portugalii ujawnił braki europejskiego systemu elektroenergetycznego. Niezbędna modernizacja sieci i połączeń między krajami
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-04-28: Niepewna sytuacja zwracanych do Skarbu Państwa gruntów dzierżawnych. To może się wiązać z likwidacją infrastruktury rolniczej i miejsc pracy
- 2025-04-25: Członek RPP spodziewa się obniżki stóp procentowych już w maju, może nawet o 50 pb. Potem dyskusja o kolejnej obniżce możliwa w lipcu
- 2025-05-02: Im bliżej wyborów prezydenckich, tym więcej dezinformacji. Polacy nie umieją jeszcze jej rozpoznawać
- 2025-04-29: Coraz mniej kredytów bankowych płynie do polskiej gospodarki. Przed sektorem duże wyzwania związane z finansowaniem strategicznych projektów
- 2025-04-28: Migranci mogą być ratunkiem dla polskiego rynku pracy. Pracodawcy chcą uwzględnienia ich potrzeb w strategii migracyjnej
- 2025-04-23: Rząd planuje dalsze zmiany w opiece wczesnodziecięcej. Ma to pomóc odwrócić negatywne trendy demograficzne
- 2025-04-23: Ogromna baza magazynowa zbóż w Wielkopolsce do likwidacji. Pracę może stracić kilkaset osób
- 2025-04-10: Na platformach sprzedażowych mogą się znajdować szkodliwe produkty. Dotyczy to całego rynku online
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Blackout w Hiszpanii i Portugalii ujawnił braki europejskiego systemu elektroenergetycznego. Niezbędna modernizacja sieci i połączeń między krajami
Komisja Europejska musi wyciągnąć wnioski z problemów z dostawami energii w Hiszpanii i Portugalii. Zapowiada też podjęcie działań, aby uniknąć takich poważnych blackoutów w przyszłości. Eksperci apelują przede wszystkim o inwestycje w modernizację sieci, by była ona gotowa na większą liczbę źródeł odnawialnych, a także w rozbudowę połączeń między państwami członkowskimi, dzięki czemu łatwiej będzie reagować na kryzysy.
Problemy społeczne
37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie

Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.
Telekomunikacja
Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem

Według zapewnień rządu w tym kwartale zakończą się rządowe prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wdroży do polskiego prawa zapisy dyrektywy NIS2. Będzie to mieć istotne znaczenie dla kształtowania polityk cyberbezpieczeństwa przez duże i średnie podmioty zaliczane do kategorii kluczowych i ważnych. Choć pojawiają się głosy krytyczne, sugerujące, że regulacje są zbyt daleko idące, to eksperci od cyberbezpieczeństwa są przekonani, że akurat w tym obszarze mogą one przynieść szereg korzyści, zwłaszcza we współczesnych warunkach geopolitycznych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.