Newsy

viaTOLL: 417 mln zł w pół roku. Więcej niż prognozowało Min. Infrastruktury

2012-01-26  |  09:17
Mówi:Marek Cywiński
Funkcja:Dyrektor Generalny
Firma:Kapsch Telematic Services, operator systemu viaTOLL

Po sześciu miesiącach funkcjonowania system viaTOLL wygenerował dla Skarbu Państwa przychody większe od szacowanych. Opłaty za korzystanie z infrastruktury drogowej  przyniosły 417 mln zł – o 17 mln zł więcej niż zakładało Ministerstwo Infrastruktury.

 - Najbardziej optymistyczne prognozy, które były przygotowywane ponad 2 lata temu mówiły o 400 mln złotych. Myślę, że to jest bardzo dobry wynik – uważa Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services, operatora systemu viaTOLL.

Dyrektor generalny Kapscha został wczoraj laureatem wyróżnienia „Finansisty Roku”. Głównym uzasadnieniem przyznania nagrody było spełnienie założeń finansowych przez elektroniczny system poboru opłat. Kapituła nagrody uznała viaTOLL za „pierwszy po 20 latach, skuteczny system pozyskiwania środków na inwestycje drogowe, który osiągnął zakładany pułap przychodów”.

 - Nagroda to jest dowód, że projekt został dostrzeżony. To, że w tak krótkim terminie został zrealizowany oraz że przyniósł przychody Skarbowi Państwa wyższe niż zakładane w nawet najbardziej optymistycznych prognozach. Mimo tego, że ten projekt był projektem trudnym, zrealizowanym w najkrótszym czasie w stosunku do wszystkich projektów, które do tej pory realizował Kapsch w różnych krajach europejskich – podkreśla Marek Cywiński.

Kapsch zbudował elektroniczny system poboru opłat w ciągu niecałych 8 miesięcy. System ten od 1 lipca ubiegłego roku zastąpił funkcjonujący od 2002 roku system winietowy dla pojazdów powyżej 3,5 t.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.