Newsy

Na rynku hipermarketów fuzji już nie będzie. Przejęć można się spodziewać w segmencie mniejszych sieci

2014-01-24  |  06:30

Po przejęciu Reala przez Auchan rynek nie spodziewa się dalszych fuzji na rynku hipermarketów. Zostało na nim zaledwie trzech graczy. W segmentach mniejszych sklepów polski rynek wciąż jest bardzo rozproszony. Eksperci prognozują przejęcia wśród sieci supermarketów. Dyskonty na razie łączyć się nie będą, bo wszystkie sieci rozwijają się dynamicznie.

 Trudno spodziewać się przejęć na rynku hipermarketów, ponieważ pozostało na nim niewielu graczy: Tesco, Carrefour i Auchan – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Grzegorz Łaptaś, ekspert Roland Berger Strategy Consultants (RBSC). Z kolei na rynku dyskontów w zasadzie wszyscy odnoszą sukcesy, szybko się rozwijają i dlatego brakuje im motywacji do sprzedawania własnej marki. Fuzje mogą natomiast mieć miejsce wśród supermarketów.

Na tym rynku jest dużo graczy, a co za tym idzie – potencjał do konsolidacji. Sprzyja temu też struktura właścicielska tych sklepów, z których wiele należy do funduszy inwestycyjnych. Żabka i Freshmarket należą do funduszu Mid Europa Partners, sieć Eko należy do funduszu Advent, a właścicielem Dino jest Enterprise Investors. Niektóre sieci należą do prywatnych polskich przedsiębiorców, np. Polo Market czy Stokrotka.

 – Potencjalnie każda z tych sieci jest albo kandydatem do tego, żeby przejąć kogoś innego, albo do tego, by stać się obiektem przejęcia. Zatem to właśnie w tym segmencie, wśród sieci operujących w przedziale od 100 do 1000 mkw. możemy się spodziewać ruchów konsolidacyjnych – twierdzi Łaptaś.

Cel: obniżyć ceny

Głównym celem przejęć jest możliwość tańszych zakupów od producentów, co pozwala na późniejszą sprzedaż towaru po atrakcyjniejszej cenie.

 Niska cena jest ważna w mocno konkurencyjnym środowisku, a w efekcie korzystają na tym klienci – zauważa Łaptaś.

Z przejęciami wiążą się jednak także niekorzystne skutki uboczne. Jest tak zwłaszcza, gdy ewentualna fuzja stoi długo pod znakiem zapytania. Obniża to morale pracowników, którzy mają niepewność, co do dalszego istnienia firmy i co za tym idzie, zatrudnienia, a to z kolei może przełożyć się na jakość pracy. Przykład takiej zawieszonej w czasie fuzji to ostatnie przejęcie hipermarketów Real przez sieć Auchan. Choć porozumienie Auchan z Metro Group, właścicielem marki Real, zostało zawarte już jesienią 2012 r., to dopiero w tym tygodniu UOKiK wyraził zgodę na transakcję.

Pewnym problemem dla Auchana może być spełnienie warunków UOKiK dotyczących obowiązku sprzedaży ośmiu sklepów. Urząd uznał, że jest to niezbędne do zachowania równej konkurencji. 

 Będzie to trudne i sytuacja jest o tyle niekorzystna, że mało jest na rynku potencjalnych kupców, kandydatów do przejęcia tych lokalizacji – twierdzi Łaptaś. – Musi to być gracz, który posiada już hipermarkety w Polsce, a tych jest niewielu. Oznacza to, że Auchan jest pod presją i nie ma wielu potencjalnych kupców.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Ochrona środowiska

Pozew przeciwko Skarbowi Państwa za brak skutecznej walki ze smogiem. Może to wpłynąć na przyszłe regulacje

Fundacja ClientEarth w imieniu dwóch osób chorych na astmę pozwała właśnie Skarb Państwa za brak skutecznej walki ze smogiem. Po raz pierwszy w Polsce sąd będzie musiał zbadać, czy istnieje bezpośredni związek między zanieczyszczeniem powietrza a poważnymi schorzeniami. To przełomowa sprawa, która może zmienić sposób egzekwowania prawa do życia i zdrowia.

Polityka

1 grudnia nowa Komisja Europejska rozpoczyna prace. W składzie pierwszy raz komisarze ds. mieszkalnictwa oraz obronności

Parlament Europejski w środę zatwierdził skład nowej Komisji Europejskiej. Nowi komisarze obejmą urzędy 1 grudnia. Wśród nich po raz pierwszy znaleźli się komisarze ds. mieszkalnictwa oraz obronności. Start drugiej kadencji KE pod wodzą Ursuli von der Leyen tylko o miesiąc wyprzedza rozpoczęcie polskiej prezydencji w Radzie UE. Polska będzie więc mieć wpływ na dwustronną współpracę między tymi dwiema instytucjami.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.