Mówi: | Agnieszka Łyczak-Szymczyk, sustainability manager, BASF Polska Katarzyna Jedynak, dyrektorka Działu Sprzedaży Chemii Przemysłowej, BTC i rozwoju rynku, BASF Polska Katarzyna Byczkowska, dyrektorka zarządzająca, BASF Polska |
Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem działalności firm produkcyjnych w Polsce – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BASF Polska. Pomimo wysokiego poziomu takich deklaracji jedynie 10 proc. przedsiębiorstw ma już wdrożoną strategię w tym obszarze. Wiele podmiotów, zwłaszcza mniejszych, nie widzi korzyści z tym związanych. Aby wspierać firmy w transformacji ku zrównoważonemu rozwojowi, BASF Polska prowadzi program „Razem dla Planety”, który promuje i nagradza ekologiczne rozwiązania oraz zachęca do dzielenia się doświadczeniami w tym obszarze.
– Pod względem deklaracji, jak firmy radzą sobie ze zrównoważonym rozwojem, to jest świetnie. Ponad 80 proc. firm mówi: tak, zrównoważony rozwój jest dla nas bardzo istotny. Natomiast kiedy zaczynamy wchodzić głębiej i pytać o szczegóły, to okazuje się, że jest bardzo różnie – mówi agencji Newseria Biznes Agnieszka Łyczak-Szymczyk, menedżerka ds. zrównoważonego rozwoju w BASF Polska.
Raport Kantar Polska przygotowany na zlecenie BASF Polska wskazuje, że zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem działalności firm produkcyjnych w Polsce, choć poziom zaangażowania różni się w zależności od wielkości przedsiębiorstwa. Na poziomie deklaratywnym aż 93 proc. dużych i średnich oraz 72 proc. mniejszych podmiotów uwzględnia kwestie zrównoważonego rozwoju w swojej działalności. Pomimo wysokiego poziomu deklaracji jedynie 10 proc. firm ma już wdrożoną strategię zrównoważonego rozwoju, a co piąta jest w trakcie jej opracowywania.
– Średnio co trzecia firma w Polsce ma w swojej strategii albo za chwilę będzie miała tematy związane z ochroną klimatu. Jak pomyślimy, że dzisiaj już duże firmy, a za chwilę średnie i małe będą musiały raportować niefinansowe działania, czyli działania związane ze zrównoważonym rozwojem, to jesteśmy naprawdę na początku drogi – mówi Agnieszka Łyczak-Szymczyk.
Biorąc pod uwagę rosnącą rolę raportowania ESG w biznesie, z czasem coraz więcej firm będzie musiało uwzględnić zrównoważony rozwój w swoich strategiach. Od 2025 roku do publikacji raportu zobowiązane będą firmy notowane i największe przedsiębiorstwa. Obowiązek ten stopniowo będzie rozszerzany na kolejne grupy przedsiębiorstw – w 2027 roku raporty (uwzględniające dane za 2026 rok) złożą małe i średnie spółki.
Tymczasem, jak wynika z badania dla BASF Polska, mniejsze firmy często nie dysponują wystarczającymi środkami finansowymi do wdrażania strategii zrównoważonego rozwoju. Brak funduszy oraz niepewność co do realnych korzyści z tego rodzaju działań są najczęściej wskazywanymi przez nie przeszkodami.
– Jednym z celów naszego programu „Razem dla Planety” jest wzajemna inspiracja, uczenie się. Zrównoważony rozwój to nie jest temat łatwy, wiele firm chciałoby wpisać w strategię tematy związane z ochroną klimatu, ale nie wiedzą, jak zacząć. Dlatego w programie gromadzimy tych, którzy już są etap lub dwa etapy wyżej, i chwalimy się rozwiązaniami, które takie firmy zrealizowały. Natomiast wszyscy, którzy chcą dopiero zacząć, czyli są na początku drogi, mogą się inspirować, żeby takie działania wdrożyć w swoich firmach – tłumaczy menedżerka ds. zrównoważonego rozwoju w BASF Polska.
Program „Razem dla Planety” to szansa dla firm na pochwalenie się swoimi działaniami na rzecz zrównoważonego rozwoju w szerszym gronie. Do pierwszej edycji w 2023 roku zgłosiło się ponad 30 firm.
– W tym roku mieliśmy o 20 proc. więcej zgłoszeń. Do programu zgłosili się nasi klienci, ale również klienci naszych partnerów, z którymi realizujemy ten program – mówi Katarzyna Jedynak, dyrektorka Działu Sprzedaży Chemii Przemysłowej, BTC i Rozwoju Rynku w BASF Polska. – Poziom zgłoszeń był bardzo wysoki, mamy projekty na wysokim stopniu realizacji, dojrzałości oraz innowacyjności.
Pierwsza edycja programu udowodniła, że takie programy są bardzo potrzebne w branży chemicznej nie tylko ze względu na możliwość pokazania swoich działań przez uczestniczące firmy. To także okazja do wzajemnych inspiracji, a na rynku potrzeba przykładów już wdrożonych rozwiązań.
– Stworzyliśmy program unikalny w branży chemicznej, która nie jest może tak zielona jak inne branże. Stworzyliśmy superplatformę, dzięki której firmy mogą się nawzajem od siebie uczyć, wzajemnie inspirować i tworzyć rozwiązania w zakresie zrównoważonego rozwoju – przekonuje Katarzyna Jedynak. – Pierwsza edycja była trochę próbą, bardzo mile nas zaskoczyła. Myślę, że i w kolejnych latach będziemy realizować ten projekt.
– Dzięki innowacjom jesteśmy w stanie sami osiągnąć zeroemisyjność, ale też wspomóc naszych klientów na tej drodze. Tutaj mówimy o innowacjach produktowych, ale też technologicznych – podkreśla Katarzyna Byczkowska, dyrektorka zarządzająca BASF Polska.
Od 1990 roku BSF zmniejszył emisję CO2 o niemal połowę, a do 2030 roku chce obniżyć wytwarzane emisje o jedną czwartą w porównaniu do 2018 roku. Zgodnie z paryskim porozumieniem klimatycznym do 2050 roku firma ma być zeroemisyjna. W tym celu opracowuje sposoby na tworzenie produktów upcyklowanych, powstałych niemalże w całości z odpadów, czy prowadzi recykling materiałów z akumulatorów pojazdów elektrycznych. Koncepcja bilansu biomasy BASF jest z kolei wykorzystywana do zwiększenia ilości surowców odnawialnych wykorzystywanych do produkcji składników chemii gospodarczej i kosmetyków.
– Inwestujemy sami w odnawialne źródła energii, jak farmy wiatrowe, fotowoltaikę. Oprócz tego tworzymy technologię, która pomaga nam, ale też naszym partnerom osiągnąć zeroemisyjność. To także piece ogrzewane elektrycznie i tysiąc innych innowacji, które pomagają nam i naszym klientom w zielonej drodze – wymienia Katarzyna Byczkowska.
Konkurs „Razem dla Planety” nagradza firmy w czterech kategoriach: Lider zrównoważonego rozwoju MŚP, Mistrz Gospodarki Obiegu Zamkniętego, Innowator Roku i Promotor Neutralności Klimatycznej. Zwycięzcami w tych kategoriach zostali Troton, producent lakierów, Grupa Flukar, producent środków smarowych, Solaris Bus & Coach, producent autobusów, oraz kosmetyczna Grupa Bielenda. Wręczenie nagród odbyło się w trakcie gali 20 listopada w Warszawie.

Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro

Sieci handlowe oferują coraz więcej ryb ze zrównoważonych połowów. Lidl i Kaufland wśród liderów

Firmy czują rosnącą presję na inwestycje w dekarbonizację. Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa
Czytaj także
- 2025-03-27: Powstanie europejska strategia dotycząca zdrowia psychicznego młodych. Kraje łączą siły, by chronić ich przed cyberzagrożeniami
- 2025-03-28: Enea zapowiada kolejne zielone inwestycje. Do 2035 roku chce mieć prawie 5 GW mocy zainstalowanej w OZE
- 2025-03-18: Europa będzie się zbroić. Musi być gotowa na atak Rosji na kraj NATO w ciągu kilku najbliższych lat
- 2025-03-21: Ukraińska kultura cierpi na wstrzymaniu pomocy z USA. Wiele projektów potrzebuje wsparcia UE
- 2025-03-12: Przyspiesza proces wstąpienia Mołdawii do UE. Unia przeznaczy dla tego kraju ponad 1,8 mld euro wsparcia
- 2025-03-07: Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa
- 2025-03-11: Dawid Kwiatkowski: W programie „MBtM” były wyznania miłości w moim kierunku. To było miłe, ale za uczestnikiem musi iść też dobra muzyka
- 2025-03-26: Patricia Kazadi: To będzie bardzo pracowita wiosna. Pracuję nad własną muzyką
- 2025-03-13: Patricia Kazadi: Maciek Rock jest dla mnie ogromną inspiracją. Uczę się od mistrza
- 2025-03-12: Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską
Transmisje online
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Firmy z branży drzewnej i meblarskiej muszą się przygotować na rygorystyczne wymogi. Konieczne będzie dokumentowanie pochodzenia drewna
Unijne rozporządzenie przeciw wylesianiu (EUDR) obejmie ok. 120 tys. polskich firm działających w branży drzewnej, meblarskiej i sektorach pokrewnych. Chociaż wdrożenie nowych przepisów zostało odroczone o rok, eksperci podkreślają, że przedsiębiorcy powinni się przygotowywać do nich już teraz, żeby uniknąć problemów za kilka–kilkanaście miesięcy, ponieważ rozbudowane wymogi EUDR oznaczają m.in. konieczność ścisłego monitorowania łańcucha dostaw, dokumentowania pochodzenia surowców i zapewnienia zgodności z przepisami krajów ich pochodzenia.
Bankowość
Cyfrowa transformacja wymaga od liderów biznesu nowych kompetencji. Wśród nich kluczowe są otwartość na zmianę i empatia

Empatia, elastyczność i gotowość do eksperymentowania to dziś kluczowe cechy skutecznego przywództwa – szczególnie w świecie zdominowanym przez technologię i sztuczną inteligencję. Transformacja cyfrowa stawia przed liderami wiele nowych wyzwań i wymusza nowy model zarządzania – oparty na zaufaniu, adaptacyjności i rozumieniu potrzeb zespołu. Od 15 lat kobiety na kierowniczych stanowiskach w rozwijaniu kompetencji liderskich wspiera Program Santander W50. Uczestniczki z kilkunastu krajów zdobywają wiedzę i narzędzia do zarządzania zmianą, które pozwalają im skuteczniej funkcjonować w dynamicznym otoczeniu rynkowym.
Media i PR
Temat deregulacji dominuje media tradycyjne i społecznościowe. Więcej pozytywnej narracji niż negatywnych uwag

Od 10 lutego do 10 marca 2025 roku liczba publikacji medialnych na ten temat była o niemal 20 proc. większa niż w całym 2024 roku – wynika z danych IMM. Temat interesuje nie tylko biznes, ale i przeciętnych Polaków – 15 tys. wpisów w mediach społecznościowych miało prawie milion interakcji. Większość materiałów ma wydźwięk neutralny, ale te pozytywne dominują nad negatywnymi. To jeden z głównych tematów w trwającej kampanii wyborczej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.