Mówi: | Agnieszka Łyczak-Szymczyk, sustainability manager, BASF Polska Katarzyna Jedynak, dyrektorka Działu Sprzedaży Chemii Przemysłowej, BTC i rozwoju rynku, BASF Polska Katarzyna Byczkowska, dyrektorka zarządzająca, BASF Polska |
Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem działalności firm produkcyjnych w Polsce – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BASF Polska. Pomimo wysokiego poziomu takich deklaracji jedynie 10 proc. przedsiębiorstw ma już wdrożoną strategię w tym obszarze. Wiele podmiotów, zwłaszcza mniejszych, nie widzi korzyści z tym związanych. Aby wspierać firmy w transformacji ku zrównoważonemu rozwojowi, BASF Polska prowadzi program „Razem dla Planety”, który promuje i nagradza ekologiczne rozwiązania oraz zachęca do dzielenia się doświadczeniami w tym obszarze.
– Pod względem deklaracji, jak firmy radzą sobie ze zrównoważonym rozwojem, to jest świetnie. Ponad 80 proc. firm mówi: tak, zrównoważony rozwój jest dla nas bardzo istotny. Natomiast kiedy zaczynamy wchodzić głębiej i pytać o szczegóły, to okazuje się, że jest bardzo różnie – mówi agencji Newseria Biznes Agnieszka Łyczak-Szymczyk, menedżerka ds. zrównoważonego rozwoju w BASF Polska.
Raport Kantar Polska przygotowany na zlecenie BASF Polska wskazuje, że zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem działalności firm produkcyjnych w Polsce, choć poziom zaangażowania różni się w zależności od wielkości przedsiębiorstwa. Na poziomie deklaratywnym aż 93 proc. dużych i średnich oraz 72 proc. mniejszych podmiotów uwzględnia kwestie zrównoważonego rozwoju w swojej działalności. Pomimo wysokiego poziomu deklaracji jedynie 10 proc. firm ma już wdrożoną strategię zrównoważonego rozwoju, a co piąta jest w trakcie jej opracowywania.
– Średnio co trzecia firma w Polsce ma w swojej strategii albo za chwilę będzie miała tematy związane z ochroną klimatu. Jak pomyślimy, że dzisiaj już duże firmy, a za chwilę średnie i małe będą musiały raportować niefinansowe działania, czyli działania związane ze zrównoważonym rozwojem, to jesteśmy naprawdę na początku drogi – mówi Agnieszka Łyczak-Szymczyk.
Biorąc pod uwagę rosnącą rolę raportowania ESG w biznesie, z czasem coraz więcej firm będzie musiało uwzględnić zrównoważony rozwój w swoich strategiach. Od 2025 roku do publikacji raportu zobowiązane będą firmy notowane i największe przedsiębiorstwa. Obowiązek ten stopniowo będzie rozszerzany na kolejne grupy przedsiębiorstw – w 2027 roku raporty (uwzględniające dane za 2026 rok) złożą małe i średnie spółki.
Tymczasem, jak wynika z badania dla BASF Polska, mniejsze firmy często nie dysponują wystarczającymi środkami finansowymi do wdrażania strategii zrównoważonego rozwoju. Brak funduszy oraz niepewność co do realnych korzyści z tego rodzaju działań są najczęściej wskazywanymi przez nie przeszkodami.
– Jednym z celów naszego programu „Razem dla Planety” jest wzajemna inspiracja, uczenie się. Zrównoważony rozwój to nie jest temat łatwy, wiele firm chciałoby wpisać w strategię tematy związane z ochroną klimatu, ale nie wiedzą, jak zacząć. Dlatego w programie gromadzimy tych, którzy już są etap lub dwa etapy wyżej, i chwalimy się rozwiązaniami, które takie firmy zrealizowały. Natomiast wszyscy, którzy chcą dopiero zacząć, czyli są na początku drogi, mogą się inspirować, żeby takie działania wdrożyć w swoich firmach – tłumaczy menedżerka ds. zrównoważonego rozwoju w BASF Polska.
Program „Razem dla Planety” to szansa dla firm na pochwalenie się swoimi działaniami na rzecz zrównoważonego rozwoju w szerszym gronie. Do pierwszej edycji w 2023 roku zgłosiło się ponad 30 firm.
– W tym roku mieliśmy o 20 proc. więcej zgłoszeń. Do programu zgłosili się nasi klienci, ale również klienci naszych partnerów, z którymi realizujemy ten program – mówi Katarzyna Jedynak, dyrektorka Działu Sprzedaży Chemii Przemysłowej, BTC i Rozwoju Rynku w BASF Polska. – Poziom zgłoszeń był bardzo wysoki, mamy projekty na wysokim stopniu realizacji, dojrzałości oraz innowacyjności.
Pierwsza edycja programu udowodniła, że takie programy są bardzo potrzebne w branży chemicznej nie tylko ze względu na możliwość pokazania swoich działań przez uczestniczące firmy. To także okazja do wzajemnych inspiracji, a na rynku potrzeba przykładów już wdrożonych rozwiązań.
– Stworzyliśmy program unikalny w branży chemicznej, która nie jest może tak zielona jak inne branże. Stworzyliśmy superplatformę, dzięki której firmy mogą się nawzajem od siebie uczyć, wzajemnie inspirować i tworzyć rozwiązania w zakresie zrównoważonego rozwoju – przekonuje Katarzyna Jedynak. – Pierwsza edycja była trochę próbą, bardzo mile nas zaskoczyła. Myślę, że i w kolejnych latach będziemy realizować ten projekt.
– Dzięki innowacjom jesteśmy w stanie sami osiągnąć zeroemisyjność, ale też wspomóc naszych klientów na tej drodze. Tutaj mówimy o innowacjach produktowych, ale też technologicznych – podkreśla Katarzyna Byczkowska, dyrektorka zarządzająca BASF Polska.
Od 1990 roku BSF zmniejszył emisję CO2 o niemal połowę, a do 2030 roku chce obniżyć wytwarzane emisje o jedną czwartą w porównaniu do 2018 roku. Zgodnie z paryskim porozumieniem klimatycznym do 2050 roku firma ma być zeroemisyjna. W tym celu opracowuje sposoby na tworzenie produktów upcyklowanych, powstałych niemalże w całości z odpadów, czy prowadzi recykling materiałów z akumulatorów pojazdów elektrycznych. Koncepcja bilansu biomasy BASF jest z kolei wykorzystywana do zwiększenia ilości surowców odnawialnych wykorzystywanych do produkcji składników chemii gospodarczej i kosmetyków.
– Inwestujemy sami w odnawialne źródła energii, jak farmy wiatrowe, fotowoltaikę. Oprócz tego tworzymy technologię, która pomaga nam, ale też naszym partnerom osiągnąć zeroemisyjność. To także piece ogrzewane elektrycznie i tysiąc innych innowacji, które pomagają nam i naszym klientom w zielonej drodze – wymienia Katarzyna Byczkowska.
Konkurs „Razem dla Planety” nagradza firmy w czterech kategoriach: Lider zrównoważonego rozwoju MŚP, Mistrz Gospodarki Obiegu Zamkniętego, Innowator Roku i Promotor Neutralności Klimatycznej. Zwycięzcami w tych kategoriach zostali Troton, producent lakierów, Grupa Flukar, producent środków smarowych, Solaris Bus & Coach, producent autobusów, oraz kosmetyczna Grupa Bielenda. Wręczenie nagród odbyło się w trakcie gali 20 listopada w Warszawie.
Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro
Sieci handlowe oferują coraz więcej ryb ze zrównoważonych połowów. Lidl i Kaufland wśród liderów
Firmy czują rosnącą presję na inwestycje w dekarbonizację. Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa
Czytaj także
- 2025-01-21: Przyszłość relacji transatlantyckich wśród głównych tematów posiedzenia PE. Europa jest gotowa do współpracy
- 2025-01-20: Czterodniowy tydzień pracy testuje coraz więcej organizacji. Przynosi korzyści zarówno pracownikom, jak i firmom
- 2025-01-21: Radosław Majdan: W ferie jedziemy z chłopcami w góry. Nie umiem jeździć na nartach i nie ciągnie mnie na stok
- 2025-01-13: Radosław Majdan: W Grecji zaginęła mi walizka. To jest kraj lekkoduchów, wszystko odkładają na jutro, a pracę traktują drugorzędnie
- 2025-01-22: Jakub Rzeźniczak: Z szacunku dla żony odmówiłem udziału w „Tańcu z gwiazdami”. Do programu „Mówię Wam” nie pójdę ze względu na prowadzącego
- 2025-01-15: Jakub Rzeźniczak: Z Radkiem Majdanem mamy dużo tematów do rozmowy. Jest świetnym współlokatorem, ale trochę ciężko się przy nim spało
- 2025-01-23: Iwona Guzowska: W programie „Mistrzowskie pojedynki" jest kilka osób stricte nastawionych na rywalizację. Chciały jak najwyżej zajść i szły po trupach do celu
- 2025-01-17: Karolina Pilarczyk: W nowym programie każdy z nas potrzebował pomocy medycznej. Ja straciłam kawałeczek palca
- 2025-01-10: Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
- 2025-01-16: Europa potrzebuje strategii dla zdrowia mózgu. Coraz więcej państw dostrzega ten problem
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Plastikowe opakowania żywności dominują w europejskich marketach. 40 proc. z nich można usunąć lub zastąpić
65 proc. produktów spożywczych i napojów w europejskich supermarketach jest sprzedawanych w plastikowych opakowaniach. W Polsce ten odsetek jest podobny. Jak wynika z raportu DS Smith „Material Change Index”, w przypadku 40 proc. opakowań zawierających tworzywa sztuczne w Polsce, plastik można by wyeliminować, usuwając go całkowicie lub zastępując go zrównoważonymi alternatywami, np. tekturą czy opakowaniami biodegradowalnymi. W Polsce tylko 22 proc. firm spożywczych planuje w nadchodzącym roku zmiany w opakowaniach.
Transport
Ryanair rozbudowuje siatkę połączeń w Polsce. W tym roku linia planuje przewieźć niemal 20 mln pasażerów
Polska jest jednym z najważniejszym rynków dla Ryanaira. Irlandzka linia w letnim rozkładzie lotów na 2025 roku będzie obsługiwał ponad 300 tras, w tym 23 nowe kierunki, przede wszystkim na południe Europy. Rekordowy letni rozkład lotów Ryanair w Polsce będą obsługiwać 44 samoloty bazujące na polskich lotniskach. W tym roku, pierwszy raz w historii, przewoźnik oferuje ponad 20 milionów miejsc.
Polityka
M. Gosiewska: Na Białorusi znowu odbędą się pseudowybory. Należy zaostrzyć sankcje uderzające w reżim i firmy europejskie tam obecne
Alaksandr Łukaszenka rządzi Białorusią już 30 lat, 26 stycznia będzie się ubiegał o siódmą kadencję. W nadchodzących wyborach nie będzie niezależnych obserwatorów i demokratycznych kandydatów opozycji. Poprzednie wybory, w 2020 roku, zakończyły się masowymi protestami i olbrzymimi represjami, a w 2024 roku przybrały jeszcze na sile. – Tylko twarda i zdecydowana postawa jest w stanie zmienić sytuację u naszego wschodniego sąsiada – ocenia europosłanka Małgorzata Gosiewska.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.