Newsy

Portugalczycy zachwyceni polskim serem i piwem

2012-06-21  |  06:45
Mówi:Alfred Kubczak
Funkcja:Dyrektor ds. Relacji Zewnętrznych
Firma:Jeronimo Martins Polska
  • MP4

    Wędliny, piwo, nabiał i ogórki. Polscy dostawcy do sklepów Biedronki tymi produktami podbijają portugalski rynek. Z roku na rok rośnie eksport polskich towarów za pośrednictwem zagranicznych sieci handlowych. Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji szacuje, że w tym roku może przekroczyć 5 mld zł.

    Produkty eksportowane przy udziale zagranicznych sieci handlowych stanowią ok. 1/3 całego polskiego eksportu produktów spożywczych. Z takiej możliwości korzystają m.in. dostawcy do sklepów sieci Biedronka, która należy do portugalskiej firmy Jeronimo Martins.

      Z racji naszych korzeni portugalskich, ci, którzy z nami współpracują zarówno w Polsce, jak w Portugali, dzięki tej współpracy mogli zostać powiązani. Jest grupa polskich produktów, które można znaleźć w sieci Pingo Doce, portugalskiej sieć supermarketów firmy Jeronimo Martins wyjaśnia Alfred Kubczak, dyrektor ds. relacji zewnętrznych Jeronimo Martins Polska.

    Biedronka, która szczyci się tym, że 9 na 10 produktów w sklepach pochodzi od polskich producentów, eksportuje ich towary do Portugalii już od kilku lat. Dużą popularnością cieszą się polskie ogórki konserwowe.

      Inne spektakularne przykłady to ser żółty, wędliny i piwa. Także dotyczy to produktów mlecznych np. jogurtów  wymienia Alfred Kubczak.

    Współpraca polskich i portugalskich producentów to nie wyjątek. Podobnie na półkach w brytyjskich i irlandzkich sklepach sieci Tesco można znaleźć polskie marki. Rodzimy eksport do całej Europy wspierają również Lidl, Makro Cash & Carry, Kaufland czy Carrefour.

    Korzyści są obopólne. Sieci handlowe urozmaicają swoją ofertę, a producenci żywności mają ułatwiony i tańszy dostęp do zagranicznych rynków. Jak wynika z szacunków POHiD, eksport za pośrednictwem sieci handlowych rośnie w szybkim tempie z roku na rok i to nie powinno się zmienić w przyszłości.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Media i PR

    Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

    Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

    Bankowość

    Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

    W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

    Przemysł

    Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

    Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.