Mówi: | Alfred Kubczak |
Funkcja: | Dyrektor ds. Relacji Zewnętrznych |
Firma: | Jeronimo Martins Polska |
Portugalczycy zachwyceni polskim serem i piwem
Wędliny, piwo, nabiał i ogórki. Polscy dostawcy do sklepów Biedronki tymi produktami podbijają portugalski rynek. Z roku na rok rośnie eksport polskich towarów za pośrednictwem zagranicznych sieci handlowych. Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji szacuje, że w tym roku może przekroczyć 5 mld zł.
Produkty eksportowane przy udziale zagranicznych sieci handlowych stanowią ok. 1/3 całego polskiego eksportu produktów spożywczych. Z takiej możliwości korzystają m.in. dostawcy do sklepów sieci Biedronka, która należy do portugalskiej firmy Jeronimo Martins.
– Z racji naszych korzeni portugalskich, ci, którzy z nami współpracują zarówno w Polsce, jak w Portugali, dzięki tej współpracy mogli zostać powiązani. Jest grupa polskich produktów, które można znaleźć w sieci Pingo Doce, portugalskiej sieć supermarketów firmy Jeronimo Martins – wyjaśnia Alfred Kubczak, dyrektor ds. relacji zewnętrznych Jeronimo Martins Polska.
Biedronka, która szczyci się tym, że 9 na 10 produktów w sklepach pochodzi od polskich producentów, eksportuje ich towary do Portugalii już od kilku lat. Dużą popularnością cieszą się polskie ogórki konserwowe.
– Inne spektakularne przykłady to ser żółty, wędliny i piwa. Także dotyczy to produktów mlecznych np. jogurtów – wymienia Alfred Kubczak.
Współpraca polskich i portugalskich producentów to nie wyjątek. Podobnie na półkach w brytyjskich i irlandzkich sklepach sieci Tesco można znaleźć polskie marki. Rodzimy eksport do całej Europy wspierają również Lidl, Makro Cash & Carry, Kaufland czy Carrefour.
Korzyści są obopólne. Sieci handlowe urozmaicają swoją ofertę, a producenci żywności mają ułatwiony i tańszy dostęp do zagranicznych rynków. Jak wynika z szacunków POHiD, eksport za pośrednictwem sieci handlowych rośnie w szybkim tempie z roku na rok i to nie powinno się zmienić w przyszłości.
Czytaj także
- 2024-04-29: Niepełnoletni internauci czują się coraz mniej pewnie w sieci. Zasad cyberbezpieczeństwa mogą się uczyć za pomocą gry edukacyjnej
- 2024-05-02: Nadwyżki zbóż pozostaną problemem także w kolejnym sezonie. Wszystko zależy od zwiększenia możliwości eksportowych
- 2024-04-25: Polskie rolnictwo potrzebuje inwestycji infrastrukturalnych. Niezbędna jest budowa agroportów i rozwój połączeń kolejowych
- 2024-05-08: Po kiełbaski wege czy roślinne burgery sięga coraz więcej konsumentów. Branża roślinna będzie walczyć o utrzymanie takiego nazewnictwa
- 2024-04-22: Rynek makaronów w Polsce wart jest około 800 mln zł. Producenci pracują nad nowymi funkcjami tych produktów w diecie
- 2024-04-08: PGE przygotowuje się na duże inwestycje. Kluczowe są projekty z obszaru morskiej energetyki wiatrowej oraz sieci dystrybucyjnej
- 2024-02-28: Kolejne rozmowy ministerstwa z Ukrainą i protestującymi rolnikami. Wiceprezes PUIG: W dyskusji o granicy i Ukrainie przeważają emocje, a nikt nie patrzy na twarde dane
- 2024-02-16: Produkcja cukru pod dużą presją kosztową. Dobre zbiory buraka nie przełożą się na spadek cen
- 2024-02-15: Włoska żywność wśród najczęściej podrabianych na świecie. Producenci walczą z tym zjawiskiem za pomocą certyfikacji
- 2024-02-21: Anonimowość w internecie motywowana jest nie tylko chęcią trollowania. Dla niektórych to bezpieczna przestrzeń do wyrażenia siebie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci
Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.
Bankowość
Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne
W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.
Przemysł
Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.