Newsy

Piłkarskie e-sklepy nie grają fair. Część z nich wprowadza konsumentów w błąd

2017-07-25  |  06:55

Sklepy internetowe klubów piłkarskich nie spełniają kryteriów dotyczących praw klientów i ochrony kupujących – wynika z badania Trusted Shops, firmy oferującej gwarancję zwrotu pieniędzy klientom sklepów internetowych. Co więcej, wiele z nich stosowało sprzeczne z prawem praktyki handlowe albo wprowadzało kibiców w błąd. Najlepiej w rankingu wypadł e-sklep Cracovii, a najgorzej – Korony Kielce.

 Tuż przed rozpoczęciem kolejnego sezonu Ekstraklasy przeprowadziliśmy badanie sklepów internetowych klubów piłkarskich i niestety żaden z nich nie spełnił wszystkich naszych kryteriów. Są kluby, które mają dobre sklepy, ale niestety wiele z nich zasłużyło na żółtą, a nawet czerwoną kartkę – mówi agencji Newseria Biznes Anna Rak, country manager Trusted Shops.

W przeddzień nowego sezonu Trusted Shops sprawdziło sklepy internetowe, które należą do największych klubów piłkarskich w Polsce. Żaden z nich nie otrzymał największej liczby punktów (46). Najwyżej uplasował się internetowy sklep Cracovii (39 pkt). Drugie miejsce ex aequo zajęły GKS Katowice (36 pkt), Wisła Kraków (36 pkt) oraz Pogoń Szczecin (36 pkt). Warszawska Legia, z wynikiem 30 punktów, zajęła dopiero ósme miejsce w rankingu. Ostatnie pozycje zajęły kolejno e-sklepy Jagiellonii (11 pkt) oraz Korony Kielce (6 pkt), które stosowały wobec konsumentów największą liczbę sprzecznych z przepisami praktyk handlowych.

– Sklepom zdarzają się błędy czy wprowadzanie konsumenta w błąd w tym podstawowym prawie – prawie do odstąpienia od umowy – mówi Anna Rak.

Zgodnie z przepisami w ciągu 14 dni od otrzymania towaru konsument może z niego zrezygnować bez podawania przyczyny. Kolejne 14 dni przysługuje mu na odesłanie przesyłki. Klubowe e-sklepy najczęściej skracają ten czas lub też mylą oba pojęcia i traktują je jako tożsame. Tak jest np. w internetowym sklepie Legii, który informuje kibiców o 14-dniowym terminie na zwrot od momentu otrzymania przesyłki. Wiele e-sklepów uzależnia też zwroty od tego, czy towar ma zachowane oryginalne metki.

W takiej sytuacji konsument może skorzystać ze swojego prawa i zwrócić towar, ale może się spodziewać, że otrzyma obniżoną kwotę zwrotu, bo sklep także jest prawnie chroniony – mówi Anna Rak.

Klient nie może także zostać ukarany za to, że korzysta ze swojego prawa i zwróci towar bez podawania przyczyny.

– W jednym ze sklepów znaleźliśmy nawet informację, że jeżeli konsument skorzysta ze swojego podstawowego prawa do odstąpienia od umowy i nie poinformuje sklepu, dlaczego to zrobił, to sklep sobie zastrzega, że w przyszłości nie będzie już zawierał z nim transakcji. Oczywiście, taka praktyka też jest niedozwolona – podkreśla Anna Rak.

Kolejną nieprzepisową praktyką, stosowaną przez klubowe e-sklepy, jest łączenie zgód na przetwarzanie danych osobowych w celu związanym z zakupem, ze zgodą na wysyłanie informacji handlowych od sklepu lub jego partnerów. Przykładowo, w e-sklepie Piasta Gliwice nie można się zarejestrować bez zaznaczenia pola, przy którym klient wyraża zgodę na przetwarzanie jego danych w celach marketingowych i promocyjnych. Podobną strategię stosuje e-sklep Wisły Kraków. Trusted Shops przypomina, że zgodnie z przepisami konsument powinien wyrazić taką zgodę dobrowolnie i oddzielnie, a zakup nie powinien być uzależniany od jej wyrażenia.

 Jeżeli konsument czuje, że jego prawa w sieci nie są respektowane, może się zgłosić do miejskiego lub powiatowego Rzecznika Praw Konsumentów lub do Federacji Konsumentów. Tam na pewno otrzyma pomoc. Dodatkowo, może też zadzwonić na infolinię, która jest udostępniona przez UOKIK – radzi Anna Rak.

Trusted Shops to europejski znak jakości przyznawany najlepszym sklepom internetowym. Zanim go otrzymają, eksperci prowadzą audyt e-sklepu pod kątem zgodności jego regulaminu z przepisami, standardów obsługi i organizacji sprzedaży. Dodatkowo Trusted Shops oferuje klientom sklepów internetowych gwarancję zwrotu pieniędzy.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

Transport

Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

Konsument

Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.