Mówi: | Jarosław Orliński |
Funkcja: | dyrektor Departamentu Programów Infrastrukturalnych |
Firma: | Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej |
Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku
Dobiegają końca konsultacje społeczne Planu Społeczno-Klimatycznego, tzw. KPO2, który ma być podstawą do wypłaty środków z nowego instrumentu finansowego Unii Europejskiej – Społecznego Funduszu Klimatycznego. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zapowiada, że mają one trafić m.in. na walkę z tzw. ubóstwem transportowym, łagodzenie skutków wprowadzenia ETS2 i unowocześnienie kolei, które stanowi ogromne wyzwanie.
– W lipcu Komisja Europejska przedstawi krajom członkowskim projekt budżetu na kolejną perspektywę finansową i zobaczymy, jakie będą możliwości finansowe w jego ramach. Nie jest przesądzone, jaka część budżetu będzie przeznaczona na transport. Natomiast mogę państwa zachęcić do konsultacji społecznych. W toku prac, które przeprowadzamy w ramach Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, mojego departamentu, przygotowaliśmy projekt Planu Społeczno-Klimatycznego, w ramach którego między innymi też się znajduje sektor transportu – mówi agencji Newseria Jarosław Orliński, dyrektor Departamentu Programów Infrastrukturalnych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.
Plan Społeczno-Klimatyczny (PSK) to dokument, w którym znajduje się szczegółowy opis wydatkowania pieniędzy ze Społecznego Funduszu Klimatycznego (SFK). To nowy instrument finansowy, który ma pomóc gospodarstwom domowym, małym przedsiębiorstwom i użytkownikom transportu w trudnej sytuacji niwelować ubóstwo energetyczne. Polska będzie największym beneficjentem Społecznego Funduszu Klimatycznego. Budżet PSK na lata 2026–2032 wyniesie 65 mld zł. Na kwotę składają się wkład unijny oraz wymagany wkład krajowy w wysokości 25 proc. wartości przyznanych środków.
Aby Polska mogła skorzystać z tych pieniędzy, musi uprzednio przedłożyć PSK Komisji Europejskiej. Projekt dokumentu został przygotowany przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej we współpracy z samorządami, partnerami gospodarczymi, społecznymi i przedstawicielami organizacji społeczeństwa obywatelskiego oraz innymi resortami, które będą go wdrażać.
PSK ma być nowym narzędziem walki z ubóstwem energetycznym w Polsce. Ponad 1/3 środków, zgodnie z zapowiedziami resortu, ma trafić na bezpośrednie wsparcie osób, które z powodu ograniczonych dochodów nie są w stanie zapewnić sobie odpowiedniego poziomu ciepła, oświetlenia czy też energii do zasilania urządzeń elektrycznych. To tzw. komponent osłonowy.
– Jest w nim także komponent transportowy, który będzie realizowany zarówno na poziomie krajowym, jak i regionalnym, z udziałem 16 urzędów marszałkowskich. W ramach sektora transportu wstępnie przeznaczyliśmy 2,4 mld euro środków, które będą dedykowane sektorowi transportu już po 2026 roku – tłumaczy przedstawiciel resortu.
Zaznacza, że środki zostaną przeznaczone przede wszystkim na zakup taboru kolejowego i autobusowego jako formę zwalczania tzw. ubóstwa transportowego. Mają się przyczynić do poprawy sytuacji związanej z wejściem w życie tzw. ETS2 – systemu handlu emisjami po 2027 roku, który ma dotyczyć emisji CO2 z branży transportowej.
– To będą też projekty związane między innymi ze ścieżkami rowerowymi, które będą realizowane także na poziomie komponentu regionalnego. To mogą też być projekty związane ze stacjami kolejowymi czy projekty bardzo ważne z punktu widzenia zapewnienia środków dla przewozów kolejowych regionalnych – wymienia Jarosław Orliński.
PSK ma umożliwić finansowanie inwestycji w obszarze budowy, przebudowy przystanków i stacji kolejowych wraz z budową parkingów przy przystankach i stacjach, infrastruktury transportu autobusowego, poprawy infrastruktury dostępu do węzłów przesiadkowych (budowa, przebudowa, remont chodników, ciągów pieszych i pieszo-rowerowych, przejść drogowych, kładek, wind, schodów oraz obiektów typu „parkuj i jedź”), rozwoju transportu na żądanie oraz infrastruktury transportu rowerowego (dróg dla rowerów, stacji rowerowych w węzłach przesiadkowych oraz rozwój wspólnego roweru publicznego).
– Stajemy się bogatszym krajem w Unii Europejskiej. To oznacza, że w ramach polityki spójności tych środków niestety będzie mniej. Natomiast trzeba pamiętać, że są też różnego rodzaju inne dodatkowe środki unijne zarządzane centralnie. Przykładowo w ramach obecnej perspektywy finansowej jest to instrument „Łącząc Europę”, przeznaczony na transport. Trzeba też pamiętać o tym, że tego typu instrumenty nadal będą realizowane przez Komisję Europejską – wyjaśnia dyrektor Departamentu Programów Infrastrukturalnych w MFiPR. – Będziemy oczywiście musieli startować, tak jak do tej pory, w konkursach ogólnoeuropejskich. Także tzw. sieć transeuropejska TEN-T transportowo nadal będzie realizowana.
Jak podkreśla, prace nad siecią transeuropejską TEN-T w zakresie sektora drogowego są na bardzo zaawansowanym etapie i zmierzają ku końcowi, jednak wiele wyzwań czeka na resort w kontekście sektora kolejowego.
– Przede wszystkim myślę tutaj o unowocześnieniu kolei – wprowadzeniu europejskiego systemu zarządzania cyfrowego, tzw. ETCS czy ERTMS na sieci kolejowej. Jest to bardzo duże wyzwanie, nad którym pracujemy. Są też tzw. projekty podwójnego zastosowania, które są ważne z punktu widzenia naszych zobowiązań sojuszniczych – wylicza Jarosław Orliński. – Trzeba się przygotować na bardzo duży nacisk w zakresie infrastruktury podwójnego zastosowania w zakresie transeuropejskiej sieci transportowej, ale też między innymi w ramach projektów związanych z polityką spójności.
Czytaj także
- 2025-07-31: Czipowanie pozwala o jedną czwartą zmniejszyć bezdomność psów i kotów. UE chce wprowadzić taki obowiązek
- 2025-07-18: Endometrioza przez lata pozostawała lekceważonym problemem. Mimo że cierpi na nią 14 mln kobiet w Europie
- 2025-07-25: Kraje dotknięte powodzią z 2024 roku z dodatkowym wsparciem finansowym. Europosłowie wzywają do budowy w UE lepszego systemu reagowania na kryzysy
- 2025-07-29: Dobrobyt Polski uzależniony od wiedzy społeczeństwa o ekonomii i finansach. Takiej edukacji wciąż za mało jest w szkołach
- 2025-07-30: 70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute
- 2025-07-11: RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji
- 2025-07-14: W tym tygodniu Komisja Europejska przedstawi projekt budżetu na lata 2028–2034. To będzie pierwsza długoletnia perspektywa czasu wojny
- 2025-07-11: Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
- 2025-07-15: Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory
- 2025-07-16: Banki spółdzielcze coraz ważniejsze dla finansowania gospodarki. Współpraca z BGK ma pobudzić lokalne inwestycje
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Grupa nowych biednych emerytów stale się powiększa. Ich świadczenie jest znacznie poniżej minimalnej emerytury
Przybywa osób, które z powodu zbyt krótkiego czasu opłacania składek pobierają emeryturę niższą od minimalnej. Tak zwanych nowych biednych emerytów jest w Polsce ok. 430 tys., a zdecydowaną większość grupy stanowią kobiety – wskazują badania ekspertów Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych. W ich przypadku krótszy okres składkowy zwykle wynika z konieczności opieki nad dziećmi lub innymi osobami w rodzinie. Wśród innych powodów, wymienianych zarówno przez panie, jak i panów, są także praca za granicą lub na czarno oraz zły stan zdrowia.
Media i PR
M. Wawrykiewicz (PO): Postępowanie z art. 7 przeciw Węgrom pokazało iluzoryczność tej sankcji. Unia wywiera naciski poprzez negocjacje nowego budżetu

Przykład Węgier pokazał, że procedura z artykułu 7 traktatu o UE o łamanie praworządności nie ma mocy prawnej z powodu braku większości, nie mówiąc o jednomyślności wśród pozostałych państw członkowskich. Negocjacje nowego budżetu UE to dobry pretekst do zmiany sposobu części finansowania z pominięciem rządu centralnego. Czerwcowy marsz Pride w Budapeszcie pokazał, że część społeczeństwa, głównie stolica, jest przeciwna rządom Viktora Orbána, ale i na prowincji świadomość konsekwencji działań Fideszu staje się coraz większa przed przyszłorocznymi wyborami.
Firma
Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin

Zapotrzebowanie na specjalistów od technologii blockchain dynamicznie rośnie – nie tylko w obszarze IT, ale również w administracji, finansach czy logistyce. Coraz więcej uczelni wprowadza programy związane z rozproszonymi rejestrami, które wyposażają studentów w umiejętności odpowiadające wymogom rynku.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.