Newsy

Pogoda popsuła szyki branży piwnej

2013-09-06  |  06:20
Mówi:Wojciech Mrugalski
Funkcja:kierownik ds. komunikacji
Firma:Kompania Piwowarska
  • MP4
  • Długa zima, a potem upały latem nie sprzyjały wynikom sprzedaży piwa w Polsce. Sezon zaczął się później ze względu na mroźny kwiecień, bardzo wysokie temperatury w lipcu i sierpniu spowodowały zaś, że Polacy zamiast piwa sięgali po wodę lub soki. Przedstawiciele branży oceniają, że wyniki sprzedaży będą 2-3 procent niższe niż w roku ubiegłym. 

     – Liczymy jeszcze na ciepły, słoneczny i suchy wrzesień, który, mamy nadzieję, poprawi nasze wyniki, ale już w tej chwili widać, że branża piwna zakończy ten rok i ten sezon letni wynikami gorszymi od ubiegłorocznych – ocenia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria pierwszych osiem miesięcy roku Wojciech Mrugalski z Kompanii Piwowarskiej.

    Browary zaobserwowały, że gusta piwoszy się zmieniają, więc i rynek piwa w Polsce się różnicuje.

     – Popularne są w tej chwili piwa lekkie, w tym również połączenie lemoniady z piwem. One w ciągu roku zdobyły aż 1 proc. rynku. To może wydawać się niewiele, ale jest to nowość wprowadzona dopiero rok temu, w związku z tym ten wynik należy oceniać bardzo pozytywnie – mówi Wojciech Mrugalski. – Piwa ciemne i pszeniczne mają udziały w rynku rzędu 0,2 proc. To jest to bardzo ciekawa propozycja dla niektórych piwoszy. Na pewno tego rodzaju piwa ożywiają kategorię piwną w Polsce i uatrakcyjniają one ofertę wielu firm piwowarskich.

    Poszukując nowych smaków klienci coraz częściej sięgają też po produkty małych, lokalnych browarów. Jak deklaruje Wojciech Mrugalski, Kompania nie obawia się konkurencji z ich strony, choć przyznaje, że potrafiły one bardzo szybko zareagować na nowy trend na rynku. Ten segment branży to obecnie 7 procent i zdaniem przedstawiciela Kompanii Piwowarskiej nie przejmie więcej niż 10 procent rynku.

     – Małe browary rzadko oferują marki bardzo znane i bardzo rozpoznawalne przez duże rzesze konsumentów, którzy najczęściej wybierają duże, znane im marki, w stosunku do których są lojalni – uważa Wojciech Mrugalski.

    Na taką lojalność liczy Kompania Piwowarska, przywracając po latach na rynek markę 10,5. Browar chce do niej przekonać osoby, które pierwszą młodość przeżywały na początku lat 90.

     – Było to dla nich pierwsze piwo, które próbowali. Mają dzisiaj po 30-40 lat i z sentymentem wspominają tamten okres. Być może jest to szansa, żeby to piwo na dłużej zawitało na polskim rynku – przekonuje kierownik ds. komunikacji w Kompanii.

    Przedstawiciele branży piwowarskiej podkreślają, że klienci coraz większą wagę przywiązują do jakości kupowanego trunku. Deklarują jednocześnie, że ta jest coraz wyższa.

     – Wyjątkiem pewnie są najtańsze piwa, bo jeżeli cena schodzi poniżej pewnego akceptowalnego poziomu, to trudno jest tutaj mówić o produkcji, która nie odbywałaby się kosztem jakości. Mam tu na myśli szczególnie piwa najtańsze, piwa marki własnej, czyli oferowane przez duże sieci handlowe – mówi Wojciech Mrugalski.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Handel

    Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski

    – Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.

    Polityka

    Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie ponad 134 mld euro

    Instytucje UE deklarują w dalszym ciągu mocne poparcie dla Ukrainy. Łącznie w ciągu trzech lat od rozpoczęcia rosyjskiej agresji Unia i jej państwa członkowskie przeznaczyły na wsparcie walczącej Ukrainy i jej obywateli 134 mld euro, w tym ponad 67 mld euro pomocy finansowej i 50 mld wojskowej. Skala potrzeb nadal jest jednak ogromna. Tym bardziej że dalsze wsparcie ze strony amerykańskiego sojusznika stoi pod znakiem zapytania.

    Transport

    Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

    W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.