Wszystkie newsy

2022-09-16 | 06:20
Handel
Handel internetowy rozpędził cyfrową gospodarkę w Polsce. Do 2030 roku jej wartość może się potroić Wszystkie newsy

Handel internetowy rozpędził cyfrową gospodarkę w Polsce. Do 2030 roku jej wartość może się potroić

Polska ma w tej chwili największą gospodarkę cyfrową w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, wartą ok. 44 mld euro. Ma też największy w tym regionie rynek e-commerce, który w ubiegłym roku był wart 27 mld euro i stanowił 17 proc. krajowego handlu. W ostatnich dwóch latach to właśnie e-commerce był głównym motorem cyfryzacji w Polsce – wynika z nowego raportu McKinsey & Company. Analitycy firmy doradczej oszacowali, że do 2030 roku wartość gospodarki cyfrowej może się potroić, co zapewni jej większą odporność na przyszłe kryzysy.
więcej
2022-09-12 | 06:25
Infrastruktura
Rozbudowa sieci 5G napędzi popyt na światłowody. Ich nowa fabryka w Mszczonowie obsłuży największych odbiorców w Europie

Rozbudowa sieci 5G napędzi popyt na światłowody. Ich nowa fabryka w Mszczonowie obsłuży największych odbiorców w Europie

Rozbudowa sieci szerokopasmowych, wykorzystujących łączność w standardzie 5G, wymaga wykorzystania stukrotnie większej ilości światłowodów, niż miało to miejsce w przypadku sieci 4G. Zdaniem ekspertów to początek dynamicznego rozwoju tego rynku. Corning Incorporated, światowy potentat w dziedzinie produkcji światłowodów, otworzył w Mszczonowie zakład produkcyjny, który ma zaspokoić zapotrzebowanie płynące z krajów Unii Europejskiej i sąsiednich.
więcej
2022-09-09 | 06:20
Infrastruktura
Polska na ostatnich miejscach w rankingu cyfryzacji wśród państw UE. Przyspieszenie rozwoju 5G pozwoliłoby na nadrobienie cyfryzacyjnych braków

Polska na ostatnich miejscach w rankingu cyfryzacji wśród państw UE. Przyspieszenie rozwoju 5G pozwoliłoby na nadrobienie cyfryzacyjnych braków

Zgodnie z raportem Komisji Europejskiej DESI 2022 pod względem cyfryzacji Polska zajmuje 24. miejsce wśród 27 państw UE. Chociaż dane z ostatnich pięciu lat wskazują na szybkie nadrabianie zaległości, to w niektórych obszarach wciąż mamy wiele do zrobienia. Jednym z nich są niedostateczne inwestycje w nowe technologie i zbyt powolny rozwój infrastruktury cyfrowej, do czego przyczynia się opóźnienie aukcji na częstotliwości potrzebne do rozwoju sieci 5G w całym kraju – wskazuje raport Fundacji Digital Poland. Przyspieszenie cyfryzacji to nie tylko nieograniczone możliwości dla biznesu, lecz także dla ochrony środowiska. Jak podkreśla członek rady fundacji Andreas Maierhofer, trudno myśleć o cyfryzacji inaczej niż o zielonym procesie.
więcej
2022-08-02 | 06:35
Konsument
Rząd chce się rozprawić z fałszywymi SMS-ami i połączeniami służącymi wyłudzeniom. Operatorów czekają nowe obowiązki

Rząd chce się rozprawić z fałszywymi SMS-ami i połączeniami służącymi wyłudzeniom. Operatorów czekają nowe obowiązki

Usługi telekomunikacyjne są coraz częściej i w coraz bardziej wyszukany sposób wykorzystywane przez cyberprzestępców do oszustw i wyłudzeń. Dotychczasowe przepisy w niewystarczający sposób regulują tę kwestię, dlatego w KPRM przygotowano projekt ustawy o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej, który jest w tej chwili na etapie opiniowania. Przewiduje on m.in. wprowadzenie wzorca wiadomości SMS o charakterze smishingowym i stworzenie listy domen internetowych, które służą wyłącznie do wyłudzeń danych i środków finansowych. Na dostawców poczty elektronicznej i firmy telekomunikacyjne zostaną też nałożone nowe obowiązki w zakresie bezpieczeństwa, za których niedopełnienie grozić będą kary.
więcej
2022-07-11 | 06:30
Konsument
Ponad połowa Polaków uważa obecne działania dla klimatu za niewystarczające. Firmy mogą wspierać konsumentów w świadomych klimatycznie wyborach

Ponad połowa Polaków uważa obecne działania dla klimatu za niewystarczające. Firmy mogą wspierać konsumentów w świadomych klimatycznie wyborach

– Najlepszym momentem na działania dla klimatu jest tak naprawdę wczoraj, drugim najlepszym jest dzisiaj, a najgorszym – jutro. Powinniśmy zakasać rękawy i wziąć się do pracy – mówi Jacek Hutyra, doradca ds. strategii klimatycznej w Orange Polska. Jak podkreśla, walka ze zmianami klimatu wymaga regulacji i rozwiązań systemowych, kształtowanych przez rządy i instytucje międzynarodowe, oraz zaangażowania biznesu, który ma największe możliwości działania i redukowania swojego wpływu na środowisko. Każdy konsument swoimi wyborami i działaniami może się jednak przyczynić do walki ze zmianami klimatu – podkreśla oficer klimatyczny Orange.
więcej
2022-07-04 | 06:20
Konsument
Klientów firm telekomunikacyjnych irytują dodatkowe opłaty i brak elastyczności umów. Nowe oferty rynkowe mają to zmienić

Klientów firm telekomunikacyjnych irytują dodatkowe opłaty i brak elastyczności umów. Nowe oferty rynkowe mają to zmienić

– Klienci są coraz bardziej wymagający i to jest pozytywne zjawisko. Chcą być traktowani po królewsku – mówi Andreas Maierhofer, prezes T-Mobile Polska. Jak wskazuje, główne oczekiwania użytkowników usług telekomunikacyjnych są dziś skoncentrowane na szybkim i niezawodnym internecie, prostocie i elastyczności w doborze oferty. Jednocześnie klienci telekomów często są poirytowani praktykami rynkowymi takimi jak naliczanie dodatkowych opłat czy „uwiązanie” do najwyższego pakietu bez możliwości rezygnacji przez kilka lat. Na podstawie badań na temat zmian oczekiwań konsumenckich T-Mobile wprowadza na rynek nową ofertę Magenta Dom, która ma być wolna od ograniczeń spotykanych na rynku.
więcej
2022-06-29 | 06:25
Telekomunikacja
Bezpieczeństwo w kryzysie zależy nie tylko od państwa. Biznes i samorządy przygotowują się na różne scenariusze

Bezpieczeństwo w kryzysie zależy nie tylko od państwa. Biznes i samorządy przygotowują się na różne scenariusze

Dwa trwające kryzysy – związane z pandemią i wojną w Ukrainie – pokazały, że zarówno państwo, jak i samorządy oraz biznes muszą być przygotowane na różne zagrożenia. Dotyczy to zarówno kwestii operacyjnej, jak i działalności w sferze cyber. Dotychczasowe doświadczenia z ostatnich dwóch lat pokazują, że zarówno firmy, jak i administracja rządowa i samorządowa umieją szybko przystosować się do trudnych warunków. – Ta pozytywna ocena nie uspokaja nas na tyle, żebyśmy tracili czujność – mówi minister Janusz Cieszyński. W mitygowaniu ryzyk potrzeba ścisłej współpracy, wymiany doświadczeń i transferu wiedzy między biznesem, instytucjami państwowymi i samorządami.
więcej
2022-06-27 | 06:30
Telekomunikacja
Dwa duże kryzysy dają się we znaki biznesowi i samorządom. To przyspieszona lekcja zarządzania w trudnych warunkach

Dwa duże kryzysy dają się we znaki biznesowi i samorządom. To przyspieszona lekcja zarządzania w trudnych warunkach

Ostatnie dwa lata były trudne zarówno dla firm, jak i dla administracji rządowej i samorządowej. Pandemia COVID-19, a potem wojna w Ukrainie zafundowały im przyspieszony kurs zarządzania w kryzysowych warunkach. W sytuacji niepewności i podwyższonego ryzyka dobrze poradziły sobie z prowadzeniem działalności, zapewnieniem ciągłości usług i przeorganizowaniem modeli funkcjonowania – ocenili uczestnicy Forum Bezpieczeństwa – Miasta i biznes w trybie kryzysowym, jakie odbyło się w Łodzi. Jednocześnie zarówno przedsiębiorcy, jak i samorządy wskazują, że aby w przyszłości móc sprostać kolejnym kryzysom, potrzebne im stabilne, przewidywalne otoczenie prawne.
więcej
2022-06-13 | 06:25
Ochrona środowiska
Polska może się stać Doliną Zielonych Innowacji. Coraz więcej start-upów szuka sposobów na walkę ze zmianami klimatu

Polska może się stać Doliną Zielonych Innowacji. Coraz więcej start-upów szuka sposobów na walkę ze zmianami klimatu

Do 2050 roku freon wykorzystywany w klimatyzacjach czy lodówkach będzie odpowiadać za 27 proc. emisji gazów cieplarnianych na świecie. Technologia firmy Dynamic Air Cooling pozwoli o połowę obniżyć emisje generowane w procesie chłodzenia. Ten polski start-up, który wygrał właśnie spośród blisko 230 zgłoszeń konkurs Huawei Startup Challenge, to jeden z przykładów innowacji nakierowanych na walkę ze zmianami klimatu. – Dzięki młodym polskim innowatorom mamy ogromną szansę, żeby zbudować Dolinę Zielonych Innowacji i żeby Polska była hubem zielonych innowacji w Europie, a może i na świecie – mówi Alicja Tatarczuk z Huawei Polska.
więcej
2022-06-09 | 06:15
Handel
Większość Polaków wymienia smartfony co dwa lata, ale chciałaby częściej. Na popularności zyskuje wynajem elektroniki

Większość Polaków wymienia smartfony co dwa lata, ale chciałaby częściej. Na popularności zyskuje wynajem elektroniki

60 proc. Polaków ma smartfon, który ma nie więcej niż półtora roku – wynika ze Smart Barometr 2022 zrealizowanego przez Digital Care i Kantar. Zdecydowana większość wymienia urządzenia mobilne co dwa lata lub rzadziej, choć wielu badanych podkreśla, że woleliby częściej. Dlatego na popularności zyskuje najem smartfonów, który pozwala na wymianę sprzętu na nowszy model bez czekania na wygaśnięcie umowy z operatorem. Wciąż jednak najpopularniejszym miejscem zakupów urządzeń mobilnych są salony operatorów komórkowych.
więcej
2022-05-24 | 06:30
Telekomunikacja
Globalny biznes wyda w tym roku 1,8 bln dol. na cyfrową transformację. Chmura jednym z ważniejszych obszarów inwestycji

Globalny biznes wyda w tym roku 1,8 bln dol. na cyfrową transformację. Chmura jednym z ważniejszych obszarów inwestycji

Globalne wydatki na cyfrową transformację biznesu wzrosną w tym roku o 17,6 proc., do 1,8 bln dol. – wynika z raportu IDC. W kolejnych czterech latach tempo wzrostu będzie tylko nieznacznie niższe. – Pandemia była katalizatorem rewolucji cyfrowej, a jednym z jej znaków jest wdrażanie chmury i przetwarzania danych zdalnie – mówi Ryszard Hordyński, dyrektor ds. strategii i komunikacji w Huawei Polska. Jak podkreśla, polskie firmy szukają rozwiązań, które ułatwią gromadzenie i przyspieszą przetwarzanie danych, zapewnią ich bezpieczeństwo, ale równocześnie będą energooszczędne. Technologie dla cyfryzacji różnych branż – od finansów, przez energetykę, po edukację czy e-administrację – Huawei zaprezentuje w maju w największych miastach Polski i regionu w swoim Mobilnym Centrum Ekspozycyjnym.
więcej
2022-05-19 | 06:30
Telekomunikacja
Uchodźcy z Ukrainy powoli aklimatyzują się w Polsce, ale potrzeby nie maleją. Teraz istotny jest dostęp do edukacji i rynku pracy

Uchodźcy z Ukrainy powoli aklimatyzują się w Polsce, ale potrzeby nie maleją. Teraz istotny jest dostęp do edukacji i rynku pracy

Po prawie trzech miesiącach od wybuchu wojny za naszą wschodnią granicą potrzeby Ukraińców, którzy uciekli do Polski, wciąż są ogromne. – Kryzys się nie zakończył. Teraz ważna jest pomoc uchodźcom z Ukrainy w znalezieniu zatrudnienia i wysłaniu dzieci do szkół – podkreśla Elizabeth Tchoungui, wiceprezeska Orange. W pomoc angażują się nie tylko instytucje publiczne i samorządy, lecz również biznes.
więcej
2022-05-16 | 06:20
Infrastruktura
Wojna w Ukrainie zwiększyła skalę cyberzagrożeń. W Katowicach międzynarodowi eksperci będą rozmawiać o tym, jak im zapobiec

Wojna w Ukrainie zwiększyła skalę cyberzagrożeń. W Katowicach międzynarodowi eksperci będą rozmawiać o tym, jak im zapobiec

– Ostatnie miesiące pokazały, że cyberbezpieczeństwo to nie jest dziedzina, którą możemy dłużej ignorować – mówi Iwona Prószyńska, rzeczniczka prasowa Instytutu Kościuszki. Jak podkreśla, wojna w Ukrainie radykalnie zwiększyła skalę cyberzagrożeń, a zapewnienie bezpieczeństwa w tym obszarze jest dziś jednym z największych wyzwań nie tylko dla Polski, ale i administracji wszystkich państw UE. O tym, jak mu sprostać, eksperci będą rozmawiać podczas tegorocznej, 16. już edycji konferencji CYBERSEC w Katowicach. To jedno z najważniejszych wydarzeń poświęconych polityce publicznej w zakresie cyberbezpieczeństwa, w której udział wezmą specjaliści i decydenci z całego świata.
więcej
2022-04-27 | 06:30
Bankowość
CERT Orange Polska: Rośnie skala cyberzagrożeń, ale też skuteczność ich wykrywania. W ubiegłym roku ochroniliśmy przed utratą danych i pieniędzy 4,5 mln osób

CERT Orange Polska: Rośnie skala cyberzagrożeń, ale też skuteczność ich wykrywania. W ubiegłym roku ochroniliśmy przed utratą danych i pieniędzy 4,5 mln osób

Rośnie skala, ale też skuteczność ochrony przed internetowymi zagrożeniami. CyberTarcza, która broni przed nimi użytkowników sieci mobilnej i stacjonarnej Orange, w 2021 roku ochroniła 4,5 mln osób przed utratą danych i pieniędzy – wynika z nowej edycji raportu CERT Orange Polska. Skala cyberprzestępczości szybko rośnie, bo już w I kwartale 2022 roku liczba klientów sieci Orange, ochronionych przed skutkami ataków, sięgnęła 2,25 mln. – W walce z cyberzagrożeniami pomagają rozwiązania oparte na uczeniu maszynowym i sztucznej inteligencji. Kluczowa jest też konsekwentna edukacja internautów – mówi Piotr Jaworski, członek zarządu Orange Polska ds. Sieci i Technologii.
więcej
2022-04-25 | 06:30
Konsument
Eksperci prognozują co najmniej kilkunastoprocentowy wzrost cen usług telekomunikacyjnych. Jeśli ustawa o cyberbezpieczeństwie wejdzie w życie, mocno uderzy po kieszeni konsumentów

Eksperci prognozują co najmniej kilkunastoprocentowy wzrost cen usług telekomunikacyjnych. Jeśli ustawa o cyberbezpieczeństwie wejdzie w życie, mocno uderzy po kieszeni konsumentów

Przedsiębiorcy rynku telekomunikacyjnego, prawnicy, eksperci i politycy krytykują tryb procedowania nowelizacji ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa. Siódma wersja projektu, która pojawiła się w marcu, podobnie jak pięć poprzednich nie została poddana konsultacjom społecznym, mimo wprowadzania do nich istotnych zmian. Krytyka dotyczy szczególnie możliwości wykluczania z rynku pochodzących spoza UE i NATO dostawców sprzętu i usług ICT. Eksperci ostrzegają, że konieczność rezygnacji ze sprzętu danego dostawcy będzie dla operatorów oznaczała spory wydatek. Koszty szacowane na miliardy złotych zostaną ostatecznie przeniesione na konsumentów.
więcej