Mówi: | Hanna Surma |
Funkcja: | rzeczniczka prasowa |
Firma: | Port Lotniczy Poznań-Ławica |
Ławica wprowadza nowy cennik opłat lotniskowych. Chce zachęcie przewoźników do lotów z Poznania.
Poznańskie lotnisko Ławica rozmawia z liniami lotniczymi o nowych połączeniach i będzie ich zachęcać niższymi opłatami lotniskowymi. Szczególne zniżki są przewidziane dla linii, które chciałyby uruchomić rejsy krajowe. Port lotniczy zakłada, że wciąż spadająca liczba pasażerów nie wpłynie na długoterminowe perspektywy rozwoju.
– Wiadomo, że z przewoźnikami nie rozmawia się łatwo w sytuacji kryzysowej, kiedy uruchamianie nowych połączeń to spory koszt dla nich. Rozmowy z przewoźnikami niskokosztowymi są specyficzne, natomiast mamy nadzieję, że te pierwsze jaskółki, jakie się pojawiają, czyli np. operowanie Wizz Air do Mediolanu Bergamo zimą, pozwalają nam prognozować pozytywnie. Opracowujemy specyficzny cennik dla przewoźników, który będzie pełen zachęt motywacyjnych, aby otwierać nowe kierunki z Poznania – zapowiada w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Hanna Surma, rzeczniczka prasowa Portu Lotniczego Poznań-Ławica.
Nowy cennik ma zawierać zachęty do otwierania nowych tras, a także do zwiększania częstotliwości na już obsługiwanych połączeniach. Przewoźnicy, którzy będą chcieli uruchomić rejsy krajowe, mogą liczyć na szczególne zniżki.
Zmiany są potrzebne, bo poznańskie lotnisko od stycznia do lipca tego roku straciło aż 20 proc. pasażerów w porównaniu z tymi samymi miesiącami ubiegłego roku. Częściowo wynika to z wysokiego poziomu odniesienia związanego z piłkarskimi mistrzostwami Euro 2012 oraz działalnością linii OLT Express. Odliczając te dwa czynniki w pierwszym półroczu tego roku Ławica straciła ok. 12 proc. pasażerów.
Surma przekonuje, że latem lotnisko zyskuje dzięki silnej pozycji w segmencie czarterowym. Poznań jest trzecim największym portem lotniczym dla tego typu ruchu w kraju, po warszawskim lotnisku Chopina oraz Katowicach. Trwający sezon, w którym z Poznania można polecieć z biurami podróży do prawie 30 miast, jest jednak gorszy od poprzednich. Wynika to nie tylko ze spowolnienia gospodarczego, ale także z braku bardzo tanich ofert na polskim rynku.
– Zeszłoroczne bankructwa biur podróży rzuciły duży cień na apetyty Polaków, jeżeli chodzi o latanie. Ta obawa przed niepewnym powrotem także nie popycha do tego, aby wykupić wycieczki. Inna kwestia w segmencie czarterowym to fakt, że po upadłościach dużych operatorów na rynku turystycznym, w Poznaniu w tym roku nie ma ofert bardzo popularnych, czyli wylotów do ciepłych krajów za cenę oscylująca wokół tysiąca złotych – zauważa Surma.
Dodaje, że jesień powinna przynieść poprawę statystyk poznańskiego lotniska. Drugie codzienne połączenie do Frankfurtu będzie obsługiwać Lufthansa – z tej trasy wycofał się całkowicie PLL LOT. Polski przewoźnik przywróci za to więcej rejsów do Warszawy – będą one wykonywane cztery razy dziennie. Surma przekonuje, że dzięki temu poprawią się statystyki w ruchu tradycyjnym oraz połączenia Poznania z dużymi lotniskami przesiadkowymi, tzw. hubami.
– Nawet jeżeli w tej chwili jesteśmy w chwilowej zadyszce, w jakimś tymczasowym zawieszeniu, to raczej perspektywy określamy jako rozwój pozytywny – podsumowuje rzeczniczka poznańskiego lotniska.
[zdjęcia] lotnisko i samoloty
Poznańskie lotnisko kończy rozbudowę terminala. Będzie więcej miejsca i sklepów.
Duże spadki liczby pasażerów na poznańskim lotnisku
Czytaj także
- 2025-01-23: Ryanair rozbudowuje siatkę połączeń w Polsce. W tym roku linia planuje przewieźć niemal 20 mln pasażerów
- 2025-01-13: Radosław Majdan: W Grecji zaginęła mi walizka. To jest kraj lekkoduchów, wszystko odkładają na jutro, a pracę traktują drugorzędnie
- 2024-11-20: Część linii lotniczych unika wypłacania odszkodowań za opóźnione lub niezrealizowane loty. Może im grozić zajęcie samolotu przez windykatora
- 2024-10-23: Tylko połowa poszkodowanych pasażerów walczy o odszkodowanie za opóźniony lot. To nieodebrane kilka miliardów euro
- 2024-09-13: M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
- 2024-10-29: Ruch na lotniskach regionalnych niezagrożony. Centralne lotnisko ma być nie konkurencją, ale uzupełnieniem oferty lotniczej
- 2024-09-16: Duoport Lotniczy w Białymstoku ma być szansą na rozwój ściany wschodniej. Inicjatorzy rozmawiają z potencjalnymi inwestorami zagranicznymi
- 2024-10-09: Cyfrowi kontrolerzy lotów nie zastąpią na razie całkowicie ludzi. Zaawansowane technologie będą jednak wspierać zarządzanie ruchem lotniczym
- 2024-09-24: Lotniska regionalne z dużym wzrostem czarterów. Stały się motorem napędowym ruchu pasażerskiego
- 2024-10-15: Poznańskie lotnisko Ławica poszerza ofertę cargo. Będzie realizować transport dzieł sztuki oraz zwierząt z zoo
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Duża inwestycja w browarze w Elblągu. Nowa linia produkuje piwo z prędkością 60 tys. puszek na godzinę
W tym tygodniu Grupa Żywiec uruchomiła w Elblągu nową linię do produkcji piwa w puszce. Dwukrotnie szybsza od dotychczasowej zwiększyła zdolności produkcyjne browaru o 30 proc. Poza poprawą efektywności nowa technologia ma także wpłynąć na obniżenie śladu węglowego zakładu. Pozwoli bowiem zredukować zużycie ciepła, wody i energii elektrycznej.
Ochrona środowiska
Za rok USA oficjalnie wycofają się z porozumienia paryskiego. To nie musi oznaczać rezygnacji z zielonych inwestycji
Jedną z pierwszych decyzji drugiej kadencji Donalda Trumpa było wycofanie się Stanów Zjednoczonych z porozumienia paryskiego. Oficjalnie nastąpi to 27 stycznia 2026 roku. Eksperci oceniają, że decyzja ta może pozostać w sferze negatywnej narracji politycznej, ponieważ względy ekonomiczne będą jednak wskazywać na wprowadzanie zielonych rozwiązań, a Trump i jego otoczenie to przede wszystkim biznesmeni. Negatywne stanowisko USA wobec walki z kryzysem klimatycznym może się jednak przełożyć na globalną debatę publiczną.
Media i PR
Europosłowie PiS i Konfederacji ostrzegają przed europejską cenzurą. Blokowanie treści w sieci zagraża wolności słowa
Akt o usługach cyfrowych (DSA) – przez nałożenie obowiązków na platformy mediowe – ma co do zasady ograniczyć rozprzestrzenianie nielegalnych treści w sieci, fake newsów i mowy nienawiści. To istotne, zwłaszcza w kontekście agresywnej rosyjskiej dezinformacji w social mediach. Nowe przepisy budzą jednak wątpliwości w zakresie cenzury i ograniczania wolności słowa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.