Wszystkie newsy

2017-01-30 | 06:55
Polityka
W tym roku do polskiej armii ma trafić 16 śmigłowców. Polskie zakłady mogą zaspokoić większość potrzeb WP Wszystkie newsy

W tym roku do polskiej armii ma trafić 16 śmigłowców. Polskie zakłady mogą zaspokoić większość potrzeb WP

Na przełomie stycznia i lutego siły specjalne dostaną do testów dwa nowe śmigłowce black hawk. Zgodnie z zapowiedziami MON kolejne 14 maszyn trafi do polskiej armii jeszcze w tym roku. Z resortem negocjuje francuski producent caracali i amerykański koncern, który dostarcza produkowane w Polsce black hawki. Trzecim oferentem w postępowaniu jest właściciel zakładów PZL-Świdnik, który może stanowić dla nich obu poważną konkurencję. Polskie zakłady – zdaniem ekspertów – są w stanie zaspokoić większość potrzeb polskiej armii.
więcej
2017-01-30 | 06:35
Lotnictwo
Rynek lotniczy zyskuje 3–4 proc. rocznie. Rośnie rola samolotów do użytku prywatnego i małych lotnisk

Rynek lotniczy zyskuje 3–4 proc. rocznie. Rośnie rola samolotów do użytku prywatnego i małych lotnisk

Nie ma barier do rozwoju rynku lotniczego w Polsce – ocenia Urząd Lotnictwa Cywilnego. Jego wartość będzie rosła stabilnie na fali wzrostu gospodarki i ruchu pasażerskiego. Znaczącą rolę może zacząć odgrywać tzw. mniejsze lotnictwo, czyli samoloty do użytku prywatnego i małe lotniska. Może to przyciągnąć do branży młodych ludzi i udrożnić system transportowy, szczególnie w słabo skomunikowanych regionach kraju.
więcej
2016-11-30 | 06:45
Konsument
Rośnie liczba skarg na linie lotnicze. Pasażerowie coraz bardziej świadomi swoich praw

Rośnie liczba skarg na linie lotnicze. Pasażerowie coraz bardziej świadomi swoich praw

Polscy pasażerowie są w europejskiej czołówce pod względem liczby skarg składanych na przewoźników lotniczych. Z roku na rok takich skarg przybywa, co wynika z rosnącej świadomości konsumentów w zakresie przysługujących im praw. Linie lotnicze wskazują, że unijne rozporządzenie, które określa prawa pasażerów w ruchu lotniczym, jest niejasne i pozostawia duże pole do interpretacji przepisów. Komisja Europejska rozważa jego nowelizację, nie zamierza jednak ograniczać zakresu ochrony przysługującej podróżnym.
więcej
2016-11-15 | 06:30
Infrastruktura
Polacy latają coraz częściej. Liczba pasażerów może wzrosnąć do 60 mln w ciągu kolejnych 15 lat

Polacy latają coraz częściej. Liczba pasażerów może wzrosnąć do 60 mln w ciągu kolejnych 15 lat

Polskie lotniska obsłużyły w ubiegłym roku ponad 30 mln pasażerów, a według prognoz ta liczba podwoi się do 2030 roku. Rośnie również ruch lotniczy z i do Polski oraz w ogóle w polskiej przestrzeni powietrznej. Rodzimy rynek lotniczy jest jednym z najszybciej rosnących na tle pozostałych państw Unii. To wyzwanie zarówno dla linii lotniczych, jak i dla całego sektora. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej w ciągu kolejnych kilku lat zamierza przeznaczyć miliard złotych na inwestycje, aby sprostać rosnącym potrzebom rynku.
więcej
2016-10-13 | 06:45
Regionalne - Podkarpackie
Instytut Lotnictwa chce rozwijać współpracę z małymi i średnimi firmami z branży lotniczej. Mariaż biznesu z nauką zwiększa szansę na sukces

Instytut Lotnictwa chce rozwijać współpracę z małymi i średnimi firmami z branży lotniczej. Mariaż biznesu z nauką zwiększa szansę na sukces

Instytut Lotnictwa, organizacja wspierająca polską branżę awiacji od 1926 roku, chce bardziej intensywnie rozwijać współpracę z polskimi przedsiębiorstwami. Ma to umożliwić klaster lotniczy, którego Instytut jest koordynatorem. Ścisła współpraca z krajowymi firmami zwiększa szanse na udane komercjalizacje, czego przykładem może być metoda wytwarzania nadtlenku wodoru stosowanego jako paliwo rakietowe.
więcej
2016-10-04 | 06:35
Transport
Konieczna likwidacja barier dla rozwoju europejskiego lotnictwa. Bez tego UE może przegrać z konkurentami z Azji

Konieczna likwidacja barier dla rozwoju europejskiego lotnictwa. Bez tego UE może przegrać z konkurentami z Azji

Strategia lotnicza dla Europy musi być oparta na likwidacji wszelkich barier rozwojowych i jak najszerszym wspólnym zarządzaniu, inaczej unijne niebo może przegrać rywalizację z dynamicznie rosnącymi rynkami azjatyckimi – ocenia Adrian Furgalski z ZDG TOR. Polska, jako duży kraj wewnątrz unijnej wspólnoty z rosnącym rynkiem, musi aktywnie uczestniczyć w europejskiej agendzie lotniczej.
więcej
2016-09-28 | 06:40
Transport
A. Furgalski: Sektor lotniczy potrzebuje kompleksowej strategii rozwoju. Pomysł powstania Centralnego Portu Lotniczego zbyt kosztowny

A. Furgalski: Sektor lotniczy potrzebuje kompleksowej strategii rozwoju. Pomysł powstania Centralnego Portu Lotniczego zbyt kosztowny

Polski sektor lotniczy wymaga opracowania kompleksowej strategii rozwoju – ocenia Adrian Furgalski z ZDG TOR. Powinna ona uwzględniać zarówno interesy przewoźników, lotnisk, jak i przemysłu lotniczego. Zdaniem eksperta nie powinno być w niej jednak miejsca na kosztowny pomysł powstania Centralnego Portu Lotniczego, tym bardziej że do wykorzystania jest potencjał lotniska w Modlinie.
więcej
2016-09-23 | 06:45
Transport
Polska w tyle Europy pod względem wielkości przeładowanych towarów. Niemiecki przeładunek 25 razy większy

Polska w tyle Europy pod względem wielkości przeładowanych towarów. Niemiecki przeładunek 25 razy większy

Pod względem wielkości przeładowywanych towarów Polska jest wciąż europejską prowincją. Rocznie trafia do kraju zaledwie 130 tys. ton rozmaitych ładunków, tymczasem tylko na lotnisku w Monachium wolumen jest trzy razy większy, a w całych Niemczech wynosi około 3 mln ton. Jednym z powodów jest niska jakość polskiej infrastruktury drogowej.
więcej
2016-09-21 | 06:35
Transport
Linie lotnicze przywiązują coraz większą wagę do jakości obsługi pasażera

Linie lotnicze przywiązują coraz większą wagę do jakości obsługi pasażera

Zarówno nisko kosztowe, jak i tradycyjne linie lotnicze przywiązują coraz większą wagę do standardu obsługi pasażera na lotnisku oraz w samolocie. Także porty lotnicze, które dysponują największym katalogiem usług tego rodzaju, wykazują się coraz większą pod tym względem inwencją. Dla pasażerów najważniejsze jest samo połączenie. Istotna jest również jakość obsługi.
więcej
2016-09-16 | 06:35
Transport
Zagrożenie terroryzmem nie zmniejszyło zainteresowania lotami czarterowymi. Linie lotnicze rozszerzają siatkę połączeń o nowe kraje

Zagrożenie terroryzmem nie zmniejszyło zainteresowania lotami czarterowymi. Linie lotnicze rozszerzają siatkę połączeń o nowe kraje

Niestabilna sytuacja w Afryce Północnej i Turcji, popularnych kierunków wakacyjnych wśród polskich turystów, nie wpłynęła negatywnie na rynek lotów czarterowych. Na spadku liczby lotów do tych krajów, skorzystały kraje europejskie położone w rejonie Morza Śródziemnego i Czarnego. Przewoźnicy czarterowi, aby zniwelować straty, wydłużają też sezon. W tym roku rynek lotów czarterowych powinien zanotować 5 proc. wzrost.
więcej
2016-09-12 | 06:45
IT i technologie
Potencjał globalnego rynku dronów szacowany na 127 mld dol. Polscy producenci są ważnym graczem

Potencjał globalnego rynku dronów szacowany na 127 mld dol. Polscy producenci są ważnym graczem

Jak szacują eksperci PwC, potencjał zastosowania technologii dronowych wynosi 127 mld dol. W rankingu branż dominują infrastruktura, rolnictwo i transport. Bezzałogowce są też coraz szerzej wykorzystywane w wojskowości. Polska myśl techniczna ma na tym polu duże zasługi. Producenci z Grupy WB dostarczają drony polskiej armii i startują w przetargach na wyposażenie armii zagranicznych.
więcej
2016-09-02 | 06:50
Lotnictwo
Zagrożenie terrorystyczne osłabiło popyt na loty do krajów europejskich. Linie lotnicze rozszerzają ofertę o nowe, egzotyczne kierunki

Zagrożenie terrorystyczne osłabiło popyt na loty do krajów europejskich. Linie lotnicze rozszerzają ofertę o nowe, egzotyczne kierunki

Polska jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków lotniczych w Europie – przekonuje Frank Wagner z Lufthansa Group. W ubiegłym roku ruch przekroczył 30,5 mln pasażerów. Choć wciąż dużą część z nich stanowią klienci korporacyjni, to rośnie liczba osób latających do rodziny, znajomych czy na wakacje. Zagrożenia turystyczne ograniczyły ruch na części kierunków europejskich. Linie lotnicze rozszerzają więc ofertę, by ożywić ruch na innych, często egzotycznych kierunkach.
więcej
2016-08-05 | 06:40
Transport
400 osób i 7 ton sprzętu. Transport sportowców do Rio to duże wyzwanie logistyczne

400 osób i 7 ton sprzętu. Transport sportowców do Rio to duże wyzwanie logistyczne

Przewiezienie do Rio de Janeiro polskich olimpijczyków to duże wyzwanie logistyczne – przekonuje Michał Leman, prezes zarządu LOT Travel. Trudności nastręczała rezerwacja lotów już na początku roku, kiedy nie były znane nazwiska wszystkich zakwalifikowanych sportowców. Przelot 400 osób to koszt kilku milionów złotych, zwłaszcza że w okresie igrzysk ceny lotów poszły ostro w górę. Negocjacji z liniami wymaga też kwestia przewozu blisko 7 ton sprzętu sportowego, a najdłuższy ponadwymiarowy bagaż miał 5,5 metra.
więcej
2016-07-27 | 06:30
Regionalne - Podkarpackie
Niewielkie samoloty coraz popularniejsze. W Polsce rozwija się infrastruktura dla małego lotnictwa

Niewielkie samoloty coraz popularniejsze. W Polsce rozwija się infrastruktura dla małego lotnictwa

Małe lotnictwo zdobywa w Polsce coraz większą popularność. Wciąż jednak standardy potrzebnej do latania infrastruktury, lądowisk i hangarów, pozostawiają wiele do życzenia. – Zorganizowanie lądowiska nie jest wielką inwestycją – zapewnia prezes Celier Aviation. Jego zdaniem takich miejsc będzie w kolejnych latach dynamicznie przybywać. Inwestować w to powinny m.in. miejscowości turystyczne, szczególnie te oddalone znacząco od większych miast.
więcej
2016-07-21 | 06:40
Konsument
Luka w prawach pasażera linii lotniczych. Podróżni mają kłopot z uzyskaniem rekompensaty za opóźniony lub odwołany lot

Luka w prawach pasażera linii lotniczych. Podróżni mają kłopot z uzyskaniem rekompensaty za opóźniony lub odwołany lot

Unijne przepisy gwarantują podróżującym liniami lotniczymi wypłatę rekompensaty za opóźniony lub odwołany lot. Jednak nie jest łatwo ją uzyskać. Pasażerów często przeraża biurokracja, koszty i czas postępowania sądowego. Często też nie wiedzą, co im przysługuje w takiej sytuacji i o co mogą się ubiegać. Dodatkowo linie lotnicze często wykorzystują zapis o nadzwyczajnych okolicznościach, żeby nie wypłacać rekompensaty. To wina luki w prawie – oceniają eksperci serwisu Opoznionysamolot.pl.
więcej