Wszystkie newsy

2012-08-27 | 06:25
Bankowość
Konsumenci stracą na zaostrzeniu przepisów dot. parabanków. Może wzrosnąć czarny rynek pożyczek Wszystkie newsy

Konsumenci stracą na zaostrzeniu przepisów dot. parabanków. Może wzrosnąć czarny rynek pożyczek

– Na zaostrzeniu przepisów regulujących działalność instytucji parabankowych stracą przede wszystkim konsumenci – przestrzega Adam Łącki, prezes Krajowego Rejestru Długów. Jego zdaniem, niewielkie pożyczki, tzw. chwilówki, są dla wielu jedyną szansę terminowego regulowania bieżących rachunków. Tymczasem niektórzy politycy mówią o potrzebie takich zmian w prawie, które wyeliminowałyby z rynku podmioty, oferujące tego typu produkty.
więcej
2012-08-10 | 06:55
Energetyka
Energa przeznaczy 1,2 mld zł na wymianę liczników na inteligentne

Energa przeznaczy 1,2 mld zł na wymianę liczników na inteligentne

– Koszt wymiany licznika wynosi około 400 złotych za punkt pomiarowy – szacuje Rafał Czyżewski, prezes Energa Operator. – W naszym przypadku oznacza to nakład na poziomie 1,2 mld złotych. To jest około 50 proc. wydatków, jakie branża będzie musiała ponieść w perspektywie najbliższych 10 lat na rozwiązania z obszaru sieci inteligentnych. Te inwestycje mają opłacić się wszystkim – od firm po odbiorców energii.
więcej
2012-08-07 | 06:32
Turystyka
Piątek (PZOT): przyczyną upadłości biur podróży jest ich nieuczciwość

Piątek (PZOT): przyczyną upadłości biur podróży jest ich nieuczciwość

Wydłuża się lista biur podróży, które ogłosiły w tym roku upadłość. Tylko w lipcu z rynku zniknęło sześć firm. Mimo że to zaledwie mały odsetek działających w Polsce biur, to opinia publiczna już deklaruje spadek zaufania do tych przedsiębiorstw. Wiarygodność rynku obniżyły głównie sytuacje, kiedy upadający touroperator zostawiał na pastwę losu turystów za granicą, bez zapewnionego powrotu do kraju. – Częściowo to kwestia nieuczciwości przedsiębiorców – przestrzega Krzysztof Piątek, prezes Polskiego Związku Organizatorów Turystyki (PZOT).
więcej
2012-08-03 | 06:50
Turystyka
Prezes PZOT: przypadek OLT Express to dowód bandytyzmu w usługach

Prezes PZOT: przypadek OLT Express to dowód bandytyzmu w usługach

Szef Polskiego Związku Organizatorów Turystyki krytykuje właścicieli OLT Express. – Słowo bandytyzm jest na miejscu, skoro jednego dnia mówią, że przewozy czarterowe są niezagrożone, a następnego dnia je odwołują – uważa Krzysztof Piątek, prezes Polskiego Związku Organizatorów Turystyki. – To pogarda dla klientów i prawa. I dlatego – jego zdaniem – sprawą i właścicielem, firmą Amber Gold, powinny zająć się służby specjalne.
więcej
2012-08-03 | 06:45
Motoryzacja
Toyota ogłasza akcję serwisową w USA. W Polsce na razie sprawdza samochody

Toyota ogłasza akcję serwisową w USA. W Polsce na razie sprawdza samochody

Koncern w USA wzywa właścicieli ok. 760 tys. samochodów na przegląd. Są podejrzenia, że w niektórych modelach, w przypadku nieprawidłowej obsługi serwisowej, może dojść do uszkodzenia śruby w tylnym wahaczu. Chociaż w Europie nikt takich problemów nie zgłaszał, Toyota Motor Poland też planuje kampanię prewencyjną. Chce zaprosić klientów na kontrolę śruby. Na razie sprawdza, których samochodów może dotyczyć ten problem.
więcej
2012-08-01 | 06:10
Ubezpieczenia
EuCO: Polacy nie wiedzą jak dochodzić swoich praw w razie wypadku za granicą

EuCO: Polacy nie wiedzą jak dochodzić swoich praw w razie wypadku za granicą

Każdego roku za granicą dochodzi do kilku tysięcy wypadków, w których poszkodowani są Polacy. Eksperci Europejskiego Centrum Odszkodowań podkreślają, że w takich sytuacjach kwestie związane z ubezpieczeniem, wysokością odszkodowania i warunkami jego wypłaty regulowane są przez prawo miejscowe, o czym wie niewielu podróżujących. Większość z nich nie pamięta również o wykupieniu odpowiedniego ubezpieczenia, które w razie wypadku może zaoszczędzić wielu problemów.
więcej
2012-07-24 | 06:46
Turystyka
Resort turystyki przyspiesza prace nad poprawą bezpieczeństwa turystów w razie bankructw biur podróży

Resort turystyki przyspiesza prace nad poprawą bezpieczeństwa turystów w razie bankructw biur podróży

Ministerstwo Sportu i Turystyki zapowiada, że już wkrótce przedstawi propozycje regulacji przygotowanych wspólnie z resortem finansów, które będą chronić turystów w razie bankructwa biura podróży. Zdaniem wiceminister sportu i turystyki Katarzyny Sobierajskiej, niewykluczone, że będzie to fundusz gwarancyjny, na który składać się będą organizatorzy turystyczni.
więcej
2012-07-24 | 06:28
Handel
Wspólne Europejskie Prawo Sprzedaży ma rozwiązać spory pomiędzy sprzedającymi a kupującymi w UE

Wspólne Europejskie Prawo Sprzedaży ma rozwiązać spory pomiędzy sprzedającymi a kupującymi w UE

Zarówno kupujących, jak i sprzedawców do handlu na unijnym rynku zniechęcają wątpliwości co do tego, jaki system prawny ma być stosowany w przypadku ewentualnych sporów czy reklamacji. Komisja Europejska proponuje więc, by wprowadzić neutralne Wspólne Europejskie Prawo Sprzedaży jako alternatywę dla stosowania porządków prawnych poszczególnych krajów. Mogłoby to ożywić handel na unijnym rynku.
więcej
2012-07-19 | 06:25
Handel
Polska Federacja Producentów Żywności chce powołania specjalnej policji żywieniowej

Polska Federacja Producentów Żywności chce powołania specjalnej policji żywieniowej

Niezgodne z prawdą oznaczanie produktów spożywczych uderza przede wszystkim w konsumentów, ale zagraża również zdrowej konkurencji na rynku, a szczególnie uczciwym producentom. Dlatego Polska Federacja Producentów Żywności wnioskuje za powołaniem, wzorem np. Włoch, specjalnej policji żywieniowej, która skontrolowałaby skład produktów, które znajdują się na sklepowych półkach.
więcej
2012-07-11 | 06:25
Konsument
A. Faliński: Proponowane zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów wyglądają jak podręcznik służby specjalnej

A. Faliński: Proponowane zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów wyglądają jak podręcznik służby specjalnej

– W tym projekcie nie podoba mi się taka policyjno-wywiadowcza filozofia – tak Andrzej Faliński, dyrektor Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji (POHiD) ocenia proponowane zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów. Według niego uderzają one de facto w firmy, pozbawiając je m.in. ochrony tajemnicy zawodowej.
więcej
2012-07-10 | 06:00
Konsument
Płatny bagaż podręczny. Wizz Air testuje nowe opłaty

Płatny bagaż podręczny. Wizz Air testuje nowe opłaty

Wizz Air zamierza wprowadzić opłaty za bagaż podręczny. Na razie tylko na trasie między Katowicami a Londynem. Teraz pasażer chcący mieć przy sobie walizkę będzie musiał zapłacić 10 euro lub zapakować się do mniejszej torby. Wtedy poleci bez dodatkowej opłaty. Testowanie nowych stawek za bagaż rozpocznie się 1 sierpnia i potrwa ok. miesiąca. Jeśli wypadnie pomyślnie, przewoźnik wprowadzi to na wszystkich europejskich trasach.
więcej
2012-07-09 | 06:55
Konsument
Poczta Polska chce być jak poczta niemiecka czy szwajcarska

Poczta Polska chce być jak poczta niemiecka czy szwajcarska

W Poczcie Polskiej szykują się duże zmiany: listy i przesyłki będzie można śledzić w internecie, a doręczyciele będą wyposażeni w telefony komórkowe. – Poczta Polska musi stać się instytucją, do której klient przychodzi, bo chce – tłumaczy Jerzy Jóźkowiak, prezes zarządu. Państwowy monopolista czasu ma coraz mniej, bo za pół roku rynek zostanie częściowo uwolniony. A do podziału jest tort warty 7 miliardów złotych rocznie.
więcej
2012-07-06 | 06:26
Konsument
Przecenioną rzecz można zareklamować

Przecenioną rzecz można zareklamować

Wyprzedażowy szał trwa. – Kupując towar na wyprzedażach, przysługuje nam pełne prawa klienta – przypomina Agnieszka Majchrzak z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Dotyczy to m.in. możliwości reklamowania wadliwego towaru, o czym nie zawsze wiedzą klienci i o czym zdarza się zapominać niektórym sprzedawcom. Warto również pamiętać, że nie wszystkie sklepy przyjmują zwroty towaru i mają do tego pełne prawo.
więcej
2012-07-04 | 06:37
Turystyka
UOKiK: 57 proc. Polaków nie czyta umów z biurami podróży

UOKiK: 57 proc. Polaków nie czyta umów z biurami podróży

Świadomość polskich turystów wciąż jest niska. Z badania Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i TNS Polska wynika, że w przypadku nieudanego wyjazdu zaledwie 7 proc. turystów wie, ile ma czasu na jego zareklamowanie. Większość ankietowanych przyznała, że nigdy nie czytała podpisywanej z biurem umowy. A zdaniem przedstawicieli UOKiK-u, zapoznanie się z umową to podstawa, by w czasie urlopu uniknąć przykrych niespodzianek.
więcej
2012-07-02 | 06:45
Ubezpieczenia
PZU Życie zmieniło zakwestionowane przez UOKiK przepisy przed nałożeniem kary

PZU Życie zmieniło zakwestionowane przez UOKiK przepisy przed nałożeniem kary

PZU Życie zmieniło kontrowersyjne zapisy w umowach, zanim UOKIK nałożył karę - twierdzi rzecznik PZU. Sprawa dotyczy definicji zawału serca, która zdaniem UOKiK, mogła uniemożliwić wypłatę odszkodowań. – Jeśli chodzi o samą karę nałożoną na nas przez Urząd, wyrok nie jest prawomocny. Rozważymy odwołanie – podkreśla Michał Witkowski, rzecznik PZU.
więcej