Wszystkie newsy

2014-08-21 | 06:35
Przemysł spożywczy
Rodzinne firmy mogą zyskiwać przewagę dzięki wysokiej specjalizacji Wszystkie newsy

Rodzinne firmy mogą zyskiwać przewagę dzięki wysokiej specjalizacji

Dzięki wyspecjalizowaniu się w danej dziedzinie rodzinne przedsiębiorstwa mogą zyskiwać przewagę nad dużymi koncernami. Wprawdzie w Polsce biznesy pozostające w rękach jednej rodziny od wielu pokoleń nie są powszechne, ale – jak podkreślają przedstawiciele takich firm – od transformacji ustrojowej stopniowo rosną w siłę.
więcej
2014-08-20 | 06:10
Handel
Co piąty produkt ekologiczny nie spełnia wymagań. Przedsiębiorcy muszą liczyć się z karami

Co piąty produkt ekologiczny nie spełnia wymagań. Przedsiębiorcy muszą liczyć się z karami

Przeprowadzona przez Inspekcję Handlową kontrola wykazała, że 22 proc. towarów ekologicznych nie spełnia określonych wymogów. Przedsiębiorcy, którzy wprowadzają na rynek taką podrabianą ekożywność, muszą liczyć się z karą od 1 tys. zł do nawet 10 proc. całkowitych przychodów. Wartość tego rynku szacowana jest w Polsce na ponad 700 mln zł.
więcej
2014-08-19 | 06:10
Handel
Tanieją zboża, rośliny oleiste, żywiec, mleko, warzywa i owoce

Tanieją zboża, rośliny oleiste, żywiec, mleko, warzywa i owoce

Na rosnącej podaży żywności najbardziej tracą rolnicy. Zakłady przetwórcze mogą natomiast podnosić marże i zarabiać więcej. Zyskują także konsumenci.
więcej
2014-08-14 | 06:45
Konsument
Rośnie sprzedaż soków, ale nadal spośród napojów bezalkoholowych najwięcej pijemy wody

Rośnie sprzedaż soków, ale nadal spośród napojów bezalkoholowych najwięcej pijemy wody

Polacy rocznie wypijają niemal 3 mld litrów wody, w tym wód smakowych. To najpopularniejszy napój bezalkoholowy, choć na rynku wartym łącznie 12 mld zł najbardziej wartościową kategorią są napoje gazowane. Rynek po stagnacji w ostatnich latach notuje niewielki wzrost, a upalne lato może jeszcze bardziej poprawić wyniki. Z uwagi na rosyjskie embargo potanieć mogą soki jabłkowe.
więcej
2014-08-13 | 06:30
Konsument
Producenci drobiu i pasz zachęcają do konsumpcji jajek klatkowych

Producenci drobiu i pasz zachęcają do konsumpcji jajek klatkowych

Producenci drobiu i pasz chcą przekonywać do konsumpcji jajek z nadzorowanej, fermowej produkcji. Jak podkreślają, w ostatnich latach spadła ona o 20 proc., co powoduje problemy producentów, którzy dwa lata temu musieli ponieść duże koszty związane z koniecznością wymiany klatek na większe. Zapewniają, że jajka z ferm są bezpieczniejsze dla konsumentów ze względu na realizowane przez nie programy zwalczania salmonelli.
więcej
2014-08-12 | 06:20
Przemysł spożywczy
W tym sezonie zboża będą tańsze. To przełoży się na niewielkie obniżki cen mąki i pieczywa

W tym sezonie zboża będą tańsze. To przełoży się na niewielkie obniżki cen mąki i pieczywa

Ceny zbóż są coraz niższe. W ciągu miesiąca tona pszenicy konsumpcyjnej potaniała o 100 zł, a paszowej – o 150 zł. Tegoroczne zbiory mają być nawet kilkanaście procent wyższe niż przed rokiem. To może przełożyć się na spadki cen mąki i pieczywa, ale zadaniem analityków będą one minimalne.
więcej
2014-08-06 | 06:45
Handel
Sprzedaż polskich owoców przez sieci handlowe może zmniejszyć negatywne skutki rosyjskiego embarga

Sprzedaż polskich owoców przez sieci handlowe może zmniejszyć negatywne skutki rosyjskiego embarga

Eksport polskich owoców poprzez sieci handlowe i zwiększona sprzedaż na rynku krajowym mogą ograniczyć negatywne skutki embarga nałożonego przez Rosję. Zdaniem Andrzeja Falińskiego z POHiD w ten sposób można zagospodarować mniej więcej połowę tego, co trafia na rynek rosyjski. Sadownicy i rolnicy obawiają się jednak konsekwencji ograniczenia importu. Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej szacuje, że w ubiegłym roku wartość eksportu polskich jabłek, gruszek, śliwek, czereśni i wiśni do Rosji przekroczyła 1,2 mld zł.
więcej
2014-08-05 | 06:20
Żywienie
Konsumenci mogą ocenić jakość kupowanego mięsa dzięki certyfikatom

Konsumenci mogą ocenić jakość kupowanego mięsa dzięki certyfikatom

W Polsce przybywa produktów mięsnych wytwarzanych w specjalnych systemach kontrolowania produkcji gwarantujących wysoką jakość. Dzięki nim konsument może w sposób łatwy i przejrzysty ocenić, czy kupowane przez niego produkty są wartościowe i nieszkodliwe dla zdrowia.
więcej
2014-08-04 | 06:45
Konsument
Rośnie sprzedaż polskiego drobiu na rynki w Afryce i Azji. Załamał się jednak eksport do Europy Wschodniej

Rośnie sprzedaż polskiego drobiu na rynki w Afryce i Azji. Załamał się jednak eksport do Europy Wschodniej

Polska jest potęgą pod względem produkcji i eksportu mięsa drobiowego. W latach 2000–2012 sprzedaż na rynki zagraniczne wzrosła szesnastokrotnie. Pozytywne tendencje widać także od początku bieżącego roku, ponieważ mięso z polskich kurcząt i indyków coraz częściej gości na stołach w Afryce i Azji. Silny wzrost konsumpcji drobiu widać także w kraju – głównie z powodu rosnącej roli zdrowej żywności.
więcej
2014-08-04 | 06:30
Handel
Owoce i warzywa tańsze nawet o połowę. Producenci narzekają na klęskę urodzaju

Owoce i warzywa tańsze nawet o połowę. Producenci narzekają na klęskę urodzaju

Niskie ceny na rynku w Broniszach. Prawie wszystkie owoce i warzywa są tańsze niż przed rokiem. Wszystko przez wysoką podaż, której sprzyjały warunki pogodowe. To powoduje, że producenci nie są w stanie pokryć z zysków poniesionych kosztów. Sytuacji dodatkowo zaszkodzi wprowadzony przez Rosję zakaz importu prawie wszystkich owoców i warzyw z Polski.
więcej
2014-07-31 | 06:30
Handel
Polacy zwiększają wydatki na naturalne i zdrowe soki

Polacy zwiększają wydatki na naturalne i zdrowe soki

Rynek soków, nektarów i napojów jest dziś wart 3,5 mld zł i względnie stabilnie się rozwija. W ostatnim czasie zmieniła się jednak jego struktura – w okresie od czerwca 2013 roku do maja br. o ponad 15 proc. wzrosła kategoria soków. Polacy coraz częściej sięgają po naturalne soki, które zastępują im jedną porcję owoców.
więcej
2014-07-25 | 06:20
Handel
Zyskowność branży mięsnej bliska zeru. Wyniszcza ją słaba pozycja w stosunku do sieci handlowych

Zyskowność branży mięsnej bliska zeru. Wyniszcza ją słaba pozycja w stosunku do sieci handlowych

Drobni przedsiębiorcy produkujący mięsa i wędliny coraz mocniej odczuwają presję ze strony dużych sieci handlowych. W tym roku dodatkowym problemem dla branży jest embargo na eksport wieprzowiny na rynki wschodnie. W efekcie wiele firm może zanotować straty, bo od wielu lat jest na granicy rentowności. To sprawia, że branża coraz częściej mówi o potrzebie integracji produkcji.
więcej
2014-07-21 | 06:20
Przemysł spożywczy
Polskie truskawki wyparły konkurencję z rynku rosyjskiego

Polskie truskawki wyparły konkurencję z rynku rosyjskiego

Polskie truskawki zawojowały w tym roku rynek rosyjski, wypierając innych producentów – informuje prezes Związku Sadowników RP. Rosja jest też głównym odbiorcą polskich jabłek. Jednak ze względu na niepewną sytuację polityczną na Wschodzie polscy producenci szukają nowych rynków zbytu. Za 2-3 lata chcą mieć mocną pozycję w Chinach, Indiach i krajach arabskich.
więcej
2014-07-18 | 06:05
Przemysł spożywczy
UE nie zakazuje tradycyjnego wędzenia. Niektórzy producenci stracą jednak możliwość eksportu

UE nie zakazuje tradycyjnego wędzenia. Niektórzy producenci stracą jednak możliwość eksportu

Od 1 września będą obowiązywać ostrzejsze normy dotyczące substancji smolistych w żywności. Część drobnych producentów w Polsce obawiała się, że rozporządzenie unijne de facto zakaże wędzenia wędlin i mięs. Komisja Europejska zdecydowała się jednak pozostawić obecne, 2,5 razy wyższe normy dla wyrobów wpisanych na listę produktów tradycyjnych. Nie będą one mogły jednak trafiać na zagraniczne rynki.
więcej
2014-07-17 | 06:30
Przemysł spożywczy
Grycan chce zdobywać rynki zachodniej Europy

Grycan chce zdobywać rynki zachodniej Europy

Marka Grycan – Lody od Pokoleń, po pierwszych sukcesach w Czechach, chce zdobywać kolejne zagraniczne rynki. Przedstawiciele firmy zapowiadają, że w tym roku skupią się na Europie. Chociaż Polacy z roku na rok jedzą coraz więcej lodów, to i tak daleko jest im do Włochów, Amerykanów, Norwegów czy Szwedów.
więcej